Announcement

Collapse
No announcement yet.

Myter og missforståelser innen bilstereo

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    men høyttalerelementene hadde ikke sprengt om de fikk servert 20watt uklippet signal.
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #17
      Originally posted by BeemerZ1 View Post
      Å kalle den for det kan vel trygt kalles for å overdrive.
      Men jeg har faktisk testet dette grundig i praksis.
      Veldig kort fortalt kan jeg si at jeg fikk en konsistent økning på 0,3 dB med kondensator. Høres lite ut, men skal en del til for å øke når man spiller godt over 150 dB...
      Dette var altså med/uten 40 F kondensator og 500~1000 A strømtrekk.
      Men dette vil vel si at et mer mannen-i-gata-anlegg med strømtrekk på rundt 100 A ikke vil ha ekstrem glede av en 1F kondensator...?
      [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

      Comment


      • #18
        Originally posted by thomasekeli View Post
        Men dette vil vel si at et mer mannen-i-gata-anlegg med strømtrekk på rundt 100 A ikke vil ha ekstrem glede av en 1F kondensator...?
        I en bil der man har mindre strøm tilgjengelig og kanskje underdimensjonerte kabler i tillegg vil det nok utgjøre en forskjell.
        Men å ta 100 A som eksempel blir litt "kjedelig" siden veldig mange nå kjører rundt med monoblokker på rundt 2kW++.
        Den gangen jeg hadde en 500/1, en 4-kanaler og bare ett batteri, sånn passe tykke kabler (store nok) i bilen fikk jeg faktisk bra spenningsfall med "litt" pådrag. Dette hindret kondensatorene mine (en 1F på hver forsterker). Men har ikke gjort noen nøye undersøkelser på dette, ennå...

        Men som et direkte svar på spørsmålet ditt så må jeg si sansynligvis ikke, men det kan utgjøre en forskjell. Kommer an på så mye.

        Comment


        • #19
          Ikke overraskende var det avsnittet om sprengte høyttalere pga. forsterker som klipper som resulterte i mest feedback.
          Jeg har derfor skrevet litt mer utfyllende om emnet.
          (delvis oversatt så det kan inneholde noe skriveleifer.)

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #20
            Originally posted by sicarlse View Post
            myten om at kondensatoren er guds mirakel til bilstereobyggere?
            myth busted?
            Her kommer et lite sitat fra hjemmesiden til Bilradiospesialisten:

            Alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen.

            Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene. - Hvis ikke vil lyden mangle den riktige "punchen" og virke sløv og upresis.
            Last edited by TerjeL; 14-05-2008, 22:44.
            Terje Lie
            99 53 66 00
            terje_lie@yahoo.no

            Comment


            • #21
              nettopp, Bilradioen er 99% IDIOTER
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #22
                Jeg snublet nettopp over en veldig vanlig diskusjon på et annet forum; "trege" og "kjappe" basselementer, med den like vanlige påstanden om at små elementer er kjappere enn store.

                La oss ta et eksempel:

                -En Seas L26RFX/P (10-tommer) har en Sd på 330 cm2 og Mms på 53 gram.
                -En Seas L18RNX/P (6-tommer) har en Sd på 126 cm2 og Mms på 13.6 gram.

                Om vi omsetter det til et praktisk eksempel vil det tilsvare omtrent det samme som at du og en kompis skal løpe om kapp med hver deres ryggsekk. Du er 10-tommeren, og din ryggsekk veier 53 kilo, men du skal bare ned til postkassa og tilbake. Ryggsekken til kompisen din, som er 6-tommeren, veier derimot 13,6 kilo, men han må løpe helt ned til hovedveien og tilbake for å utføre samme mengden arbeid. Hvem er kjappest...?

                Det spiller uansett svært liten rolle hvem som er kjappest, dersom oppgaven kun består av å løpe den bestemte distansen to ganger i timen. 50 hz er og vil alltid være 50 hz, og så lenge magnetsystemet klarer å dytte membranen inn og ut 50 ganger per sekund vil det gjøre jobben sin. Hverken mer eller mindre
                Last edited by epifant; 17-05-2008, 16:49.

                Comment


                • #23
                  Nice one epifant, før gjerne på hvorfor store elementer har dårlig rykte også, jeg vet at du vet hvorfor!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    Noen myter og missforståelser jeg vil til livs:

                    1. Jeg ser mange her bruker dempemateriale i basskassene sine, det har ingen effekt så lenge basskassa skal spille under 80Hz.
                    Bølgelengdene er rett og slett for lange til at de lar seg affektere av dempevatt.

                    Man kan bruke dempevatt for å kompensere for manglende kassestørrelse til en viss grad. Ved å overdempe kassa vil man kunne senke Q-verdien og impedansetoppen dempes, dermed kan kassa virke større, men gjennomsnittelig følsomhet og rekkevidde i bassen blir så å si den samme.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    Her er et av punktene som jeg vil diskutere Dag -tror jeg har sagt dette før for mange år siden og -

                    teoretisk har du rett Dag MEN i praktisk er høyttaleren er en mekaniske transducer som pga inertia ikke greier å reagere like fort som den elektriske signalen krever og ikke greier å stoppe like fort som signalen forsvinner, dvs at den gir en del etteringinger like etter at signalen starter/stopper. Det er disse små eterringninger som gir en spesielt og hørbar klang i bass/subb regionen og det er disse overtoner -først og fremst som man ABSORVERER/DEMPER med dempe materiale/vat i kassen. En dempet kasse låter mindre hull og med en mer kontant og presiss bass men jeg gjentar som mange andre ganger: det krever en god forsterker for å høre forksjellen.

                    Ellers er vel en impuls respons måle puls en fin pekepin på hvor fort den gjengitte signalen vil følge/ligne original signalen mot dempet/udempet kasse.

                    Det er min erfaring Dag, derfor er jeg ikke helt enig i din påstand og mener at det hjelper og nytter.
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #25
                      hei dag.

                      du ble veldig teknisk for meg på første innlegget ditt.

                      derfor legger jeg til noen spørsmål.

                      jeg har en del erfaring med dyrere hi end hjemmestereo.

                      Hadde en gang ett høytalerpar som het dynaudio contour 3.3
                      tungdrevne høytalere med dobble 7" med 4" spole.
                      Disse skulle tåle rundt 250 watt.
                      En kammerat tok med seg sin billige 45000kroner forsterker som ga kontunerlig 150watt eller en spissefekt på 450 watt i 4 ohm.

                      Selv hadde jeg en 3 ganger så dyr forsterker som leverte 350watt kontunerlig i 8 ohm og 600 watt i 4 ohm og rundt 900 i 2ohm
                      spissefekt var uinteresant å notere i manualen.

                      og han spilte max 105db før klipping og ved ca 102 db hadde høytaleren begrenset dynamik.

                      med min forsterker hadde jeg en utrolig dynamikk og en mye hardere og definert bass helt opp til 116 db men ved 118 klipte det.

                      med hans forsterker så låt det litt slitsomt allerede rundt 100db noe jeg vil regne med at kommer av forvrengte signaler(urent)

                      med min forsterker så ble det aldri plagsomt og det låt behagelig hele veien.

                      rent synlig så kunne vi se allerede ved normalt lyttenivå at bassene rørte mere på seg ukontrolert med den lille forsterkeren.Uten at det ga mere bass.
                      Med forsterkeren min så spilte jeg like høyt (eller høyere)med mye mere bass og mindre bevegelser på bassene.(anlegget hadde ikke tonekontroller,kun volum)

                      min konklusjon er at for å oppnå en gitt desibel med mye basstoner er det bedre med en kraftig forsterker enn en svak.

                      den svake klipper for tidlig/elementet bånner og spole går varmt for tidlig.
                      stor forsterker spiller opp til samme db punktet med kortere bevegelser og mere dynamikk og er langt ifra i å bånne spolene.

                      i begge tilfellene så er jeg inneforstått med at vi spiller så høyt at spolene vil gå varme.

                      Men det er et spørsmål ved når det kommer til å skje.

                      jeg har ved andre slike tilfeller sett høytalere av gitt type dukke under altfor tidlig ved svak forsterker mens vi har sett overdimensjonerte forsterkere så spille mye høyere og overlevd.

                      jeg har bred erfaring med slike tilfeller fra de 4 årene jeg jobba på hificenteret i oslo.

                      ps: i dette innlegget har jeg gått ut ifra at målet er å spille høyest,mest kontrolert over tid uten å ødelegge elementer.

                      til slutt...alle høytalere kan sprenges med en hvilken som helst forsterker brukt feil over tid.

                      og jeg mener fortsatt det er lettere å sprenge en høytaler med for liten forsterker da den altid vil klippe på det nivået jeg spiller.

                      min erfaring Dag.
                      mener du det samme eller har jeg missfårstått hele innlegget ditt?
                      (det hender jo)

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by 2fastgt4 View Post
                        klipt sitat pga det ble utrolig langt
                        Dette med dynamikkområde har han vel ikke sagt så veldig mye om - men som du sier vil du ha mer dynamikk å gå på med en kraftigere forsterker.

                        Gitt at du spiller sånn tålelig høyt og musikken ligger på et nivå som gjennomsnittlig ligger rundt 90dB, men dette er en veldig dynamisk innspilling (klassisk, kanskje tilogmed DVD-A eller SACD?) og lydnivået varierer imellom 85-96dB. For å spille 90dB med dine høyttalere da kan vi tenke oss at du trenger en effekt på 100 watt, dette klarer ampen til kompisen din sånn tålelig.

                        Men for å gjengi dynamikktoppene på 96dB trenger man da i et brøkdels sekund en effekt på nærmere 400 watt - dette klarer ikke ampen til kompisen din (og klipper), men din amp på 350 watt klarer nok dette ganske greit.
                        Last edited by Pappa; 18-05-2008, 21:08.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by 2fastgt4 View Post
                          min erfaring Dag.
                          mener du det samme eller har jeg missfårstått hele innlegget ditt?
                          (det hender jo)
                          Jeg vet ikke om du har missforstått eller om jeg burde være enda tydligere.
                          Du skriver at "alle høytalere kan sprenges med en hvilken som helst forsterker brukt feil over tid", det er dette jeg mener er feil.
                          Det er mye lettere å sprenge en 100watts høyttaler med 200watt enn med 50watt, det er hele påstanden min.

                          Det er antall watt som dreper høyttalerene.

                          Når det gjelder dynamikk og effektreserver så er jeg helt enig med deg.
                          (dette blir antageligvis det neste punktet i rekken)

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • #28
                            javel.

                            så da kan vi si att x antall watt for lite vil sprenge en høytaler tidligere enn en kraftigere forsterker pga at forvrengninene vil komme tidligere og du vil miste kontrollen over bevegelsene tidligere og brenne spolen.

                            min erfaring tilsier dette fordi en liten forsterker vil aldri spille høyt nok.
                            Ergo er det lett å "skru"opp litt til og da brenner du spolen etter hvert.

                            store forsterkere har ikke dette problemet da de spiller høyt nok med kontrol.
                            men selvfølgelig er det også her like lett å bare vrenge opp volum kontrollen på full spiker så går det at dundas uansett.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by 2fastgt4 View Post
                              javel.

                              så da kan vi si att x antall watt for lite vil sprenge en høytaler tidligere enn en kraftigere forsterker pga at forvrengninene vil komme tidligere og du vil miste kontrollen over bevegelsene tidligere og brenne spolen.
                              "miste kontrollen over bevegelsene"....???
                              Les innlegget mitt en gang til.
                              Poenget er at en 50watts forsterker har en gitt spenning til utgangstrinnet som gjør at den ikke kan levere så mye mer, klipping eller ei!
                              Jeg gjentar: det er lettere å sprenge høyttalere med en stor forsterker enn en liten.

                              Mvh
                              Dag Johansen
                              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Dag Johansen View Post
                                Nice one epifant, før gjerne på hvorfor store elementer har dårlig rykte også, jeg vet at du vet hvorfor!

                                Mvh
                                Dag Johansen
                                Få høre nå da, fra en av dere , jeg er litt spent på hvorfor store elementer har dårlig rykte.

                                Har sjøl for første gang kjøpt en 15" .. Og en kompis har handla 21" Hertz til å ha i Golf Caben sin, så skal bli morro hva "vanlige" folk trur om så stort element.. Hehe. Får bevise at stort rett og slett ikke er "tregt" eller hva folk tror.. !
                                1993 BMW 318is coupe

                                Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

                                Comment

                                Working...
                                X