Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B8 13' modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audi A4 B8 13' modell

    Hei,

    Har nettopp kjøpt en A4 med laveste nivå på anlegget. Tror det heter Audi Concert, eventuelt Symphony?

    Det består av:

    Tre-veis foran, pluss en senterhøyttaler
    Mellomtoner i dørene bak
    En liten sub i bagasjen

    Lyden er i beste fall middelmådig. Synes midbassen i bilen er boksete, diskantene er skarpe og slørete på en gang, mens suben er bort i mot fraværende.

    I løpet av noen måneder ønsker jeg å oppgradere anlegget for å få godlyden igjen. Tenkte først å prioritere å bytte ut tre-veis settet foran, samt få en ny/egen forsterker til disse. Sub får komme med tiden, og har lavere prioritet.

    Lurte derfor på om noen har erfaring med å oppgradere lyden i disse bilene? Ønsker diskanter som gir klar lyd, uten at man blir lyttetrett. Midbassen ønsker jeg punch fra. Dørene skal dempes og jeg er inneforstått med at lydtrykket uteblir uten sub, men punch bør midbassene uansett være i stand til. Innenfor en prisklasse på 5-8k. Er det mulig å få til?

    EDIT: Noen som vet originalstørrelsen på elementene i dette anlegget?
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

  • #2
    Så vidt jeg kan se er det 6.5" i dørene, 3" mid, 8" sub og jeg regner med 1" diskanter.
    Et treveis Hertz mille feks vil passe fint foran og det skal være plass til å bytte ut 8" med 10". Bakhøyttalerne vet jeg ikke om jeg hadde giddi å styra med... hvor ofte sitter du i baksetet liksom?

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Bakdørene lar jeg bare være. Der er det som sagt bare mellomtoner, og jeg kan fade de bort til den grad at de ikke forstyrrer lydbildet foran i bilen. Når det gjelder sub tenkte jeg å kjøpe en plug'n'play kasse som er bygd for siderommet i bagasjerommet. Sub kommer allikevel på sikt. Det viktigste er å få pen lyd i bilen. Anlegget som er i bilen nå er egentlig en smerte å lytte på, og jeg har alltid musikk på når jeg kjører.

      Sjekker litt rundt etter tre-veis sett som passer målene da. Takk igjen for svar.
      Ford Mondeo '04
      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

      Comment


      • #4
        Har kjøpt Alpine SPC-100-AU og Alpine SPC-200-AU som skulle være lagd for bilen. Har fått bytta dørelementene og installert tweeterne, men forsterkeren var ikke kompatibel med bilen med mindre jeg kjøpte en Alpine-spiller til 23.000kr. Så da blir det retur av settet med forsterker og mellomtone.

        Det jeg er ute etter nå er en 2/4 kanaler til å drive frontsettet og en monoblokk til å drive to stk B2 AC12 elementer. Eventuelt en 4/6 kanaler hvis det funker like greit. Det er fint med trøkk i bilen, men jeg er ikke ute etter flere kilowatt til subene. Har tidligere driftet dem med ca 200watt på hvert element og det var plenty for mitt bruk.

        Hva anbefaler folket i prisklassen 7000-7500kr? :-)

        EDIT: Kompakt er fint. Gjerne så små forsterker(e) som mulig.
        Last edited by Jan-Erik123; 25-10-2016, 20:13.
        Ford Mondeo '04
        B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

        Comment

        Working...
        X