Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til bedre lyd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til bedre lyd

    Hei

    Er ikke helt fornøyd med lyden i bilen min.. Har ikke spesielt bra øre for lyd, så ikke enkelt å justere seg fram, men hører det er noe som mangler.

    Spesielt synes jeg ikke subbene henger med på rock/metal. (2x15")
    Så pleier å justere ned de når jeg kjører selv å rocker litt. Men synes lyden blir litt kjedelig på en måte, lite trykk.

    Har 8,5cm høytalere koblet igjennom delefilter i dash
    6,5 focal komponent høytalere i dør +
    6,5 gladen mellomtone i dør
    Begge nede i dørlommene, tweeter ca ved vindusheis
    2x15" gladen spl og 2xbf7501 bak

    Er det bare justering jeg trenger, eller få tak i små basser eller 6x9ere i bakdør/hatthylle for å få litt mere trøkk fram.

    Takk

  • #2
    Hei. Kan du legge ut et bilde av dørene dine? Det høres ut som om du har mye bra utstyr i bilen din!
    Det er vanskelig å si kun basert på hva du beskriver, men personlig tror jeg ikke du trenger noe 6x9tommere for å heve lyden din. Hvordan er det elektriske oppgradert i bilen din? Hva har du gjort påden fronten, 2 stk 7501 trenger en god del strøm.

    Ellers kan det være justeringer av delefrekvenser eller ved forsiktig bruk av eq kan hjelpe. Det er også mulig at subwooferen din ikke virker optimalt i det frekvensområde som du ønsker til rock.

    Litt bilder her vil hjelpe så slipper du å skrive en lang avhandling om oppsettet ditt.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Originally posted by bass-freek View Post
      Hei. Kan du legge ut et bilde av dørene dine? Det høres ut som om du har mye bra utstyr i bilen din!
      Det er vanskelig å si kun basert på hva du beskriver, men personlig tror jeg ikke du trenger noe 6x9tommere for å heve lyden din. Hvordan er det elektriske oppgradert i bilen din? Hva har du gjort påden fronten, 2 stk 7501 trenger en god del strøm.

      Ellers kan det være justeringer av delefrekvenser eller ved forsiktig bruk av eq kan hjelpe. Det er også mulig at subwooferen din ikke virker optimalt i det frekvensområde som du ønsker til rock.

      Litt bilder her vil hjelpe så slipper du å skrive en lang avhandling om oppsettet ditt.


      Løp ut i garasjen å fikk tatt bilde av døra.

      Det elektriske i motorrom bør oppgraderes, mellom dynamo, batteri og jord.
      Bak har jeg et enormt batteri som egentlig er beregnet for hyttebruk mener jeg.
      Det er bra jordet og koblet sammen med batteri i motorrom.
      Det batteriet blir sikkert for treigt det? Er vel beregnet for å levere strøm lenge ikke mye på en gang.

      Nå når jeg fikk tengt litt så tror jeg ikke frontsettet er helt inspillt. Fikk ikke brukt
      bilen så mye i sommer. Men du tror jeg har mer å hente med litt justering?
      Høytalerne i dash tror jeg er Polk Audio DXi350.

      EDIT: Forsterkerne til subbene har jeg ikke anelse om hvordan skal justeres, de er bare skrudd en plass ca likt på begge :P Har lite peil på justering, blir ikke klokere med 2 forsterkere :P
      Last edited by kaiove; 15-02-2015, 23:07.

      Comment


      • #4
        Jeg satt og tenkte på at er du sikker på at det er subbene som ikke henger med når du spiller rock/metal? Det er mye trøkk i mellomtone-mellombass-området på den type musikk. Det er ikke noe av alt det du har som spiller ute av fase?

        Hvordan er dørene dempet?

        Og, som Johann over her skriver, 2x 7501 trenger strøm og hvis de får nok burde 2x 15" Gladen SPL-ere virkelig spille!

        Er dynamoen din "i form" til å levere nok strøm?

        Comment


        • #5
          Sikkert noe av høytalerne som spiller feil, bli virkelig kjedelig musikk når jeg skrur ned subbene.
          Synes subbene bli dryge å høre på ved spilling av rock, flyter litt samen. Blir litt bråkete igrunn.
          Dørene har så mye demping jeg fikk på inni å under dørtrekkene.

          Dynamoen vet jeg ikke, men får ikke noe spenningsfall som jeg vet om når jeg spiller med mye bass

          Comment


          • #6
            Hvordan har du justert front settet pluss dd mellomtonen? hvordan har du delt de? er de på samme forsterker? eller en forsterker til hvert sett? Du har temmelig krem opsett og burde spille meget bra. Har hørt det focal settet ditt i bil selv og det har en meget god midbass. Men igjen justering kan forvandle gråstein til gull Hvor dypt er kassa til sub elementene dine tunet? De høyttalerene dine i dæsj er de koblet til spiller eller forsterker?

            mvh kim

            Comment


            • #7
              Uttaler meg primært om bass-delen her:
              Kjøp et billig lite voltmeter eller mål med multimeter så vet du ihvertfall om spenninga er OK. Oppgrader kabling fra dynamo så sikrer du nok bedre lading avbatteriet ditt bak. Bilens orginale dynamo og ledningsnett er ikke dimensjonert for dine 5kw ekstrautstyr for å si det sånn!
              Hvordan du setter gain og andre justeringer av forsterkerne dine finnes det masse gode guider for på youtube. Bare søk og prøv (med fornuft).

              Har du bygget subkassa selv? Ferdigbygd fra butikk? Er den bygd etter spesifikasjonene for elementene?
              never enough!

              Comment


              • #8
                Originally posted by kimafro View Post
                Hvordan har du justert front settet pluss dd mellomtonen? hvordan har du delt de? er de på samme forsterker? eller en forsterker til hvert sett? Du har temmelig krem opsett og burde spille meget bra. Har hørt det focal settet ditt i bil selv og det har en meget god midbass. Men igjen justering kan forvandle gråstein til gull Hvor dypt er kassa til sub elementene dine tunet? De høyttalerene dine i dæsj er de koblet til spiller eller forsterker?

                mvh kim
                4kanals forsterker.
                focal settet står på front + høytalerne i dashn. (de går igjennom noen gamle delefilter jeg fant) Tengte de ikke tålte å være på samme kanal som focal settet, men hadde bare en 4kanaler liggende så ble sånn.
                så mellomtonene står på rear.
                Ser ut for at de står på ca 300 hz hp på forsterker, og mellomtonene bare litt lavere. De skal vel kansje mye lavere?

                Originally posted by bass-freek View Post
                Uttaler meg primært om bass-delen her:
                Kjøp et billig lite voltmeter eller mål med multimeter så vet du ihvertfall om spenninga er OK. Oppgrader kabling fra dynamo så sikrer du nok bedre lading avbatteriet ditt bak. Bilens orginale dynamo og ledningsnett er ikke dimensjonert for dine 5kw ekstrautstyr for å si det sånn!
                Hvordan du setter gain og andre justeringer av forsterkerne dine finnes det masse gode guider for på youtube. Bare søk og prøv (med fornuft).

                Har du bygget subkassa selv? Ferdigbygd fra butikk? Er den bygd etter spesifikasjonene for elementene?
                Målinga sjer ved spilling?
                Det skal oppgraderes så fort snøen drar, har kabler liggende klare.
                Da skal jeg forske litt på youtube

                Kassen er bygd selv å ble ca etter spesifikasjonene for elementene mener jeg. Husker ikke måla eller tuning på kassen, mener å huske jeg prøvde å få kassen rundt 190liter. Begrenset med plass i sedan så var ikke lett

                Comment


                • #9
                  300hz er alt for høyt når det kommer til bass - så problemet ditt ligger her.
                  Finn spesifikasjonene for elementene dine (i.f.t frekvensområdet) og juster etter dette.
                  Du ender nok opp rundt 40/60/80hz en stand. Jo lavere du deler jo lavere vil det spille.
                  Prøv ut og finn en fin overgang (altså en overlapp) mellom frontsett og sub - så blir nok dette bra !
                  VW Corrado - Prosjekt bil
                  Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                  It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                  I´m BANKRUPT - A G60 owner

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Oekern View Post
                    300hz er alt for høyt når det kommer til bass - så problemet ditt ligger her.
                    Finn spesifikasjonene for elementene dine (i.f.t frekvensområdet) og juster etter dette.
                    Du ender nok opp rundt 40/60/80hz en stand. Jo lavere du deler jo lavere vil det spille.
                    Prøv ut og finn en fin overgang (altså en overlapp) mellom frontsett og sub - så blir nok dette bra !
                    Fant specs på mellomtonene nå

                    Frequency Response70 Hz – 13kHz
                    Så justere forsterker ca til 70hz da?
                    Å stille subbene til å spille opp til 70hz
                    Har jeg forstått rett?
                    Det er korrekt at 4kanaleren skal stå på hp på rear å front?

                    Comment


                    • #11
                      Jeg hadde starta med 80hz på frontsett og satt subben opp til 100hz.
                      Prøv dette på forskjellig type musikk og juster til du finner den rette balansen
                      mellom frontsett og sub.
                      VW Corrado - Prosjekt bil
                      Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                      It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                      I´m BANKRUPT - A G60 owner

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Oekern View Post
                        Jeg hadde starta med 80hz på frontsett og satt subben opp til 100hz.
                        Prøv dette på forskjellig type musikk og juster til du finner den rette balansen
                        mellom frontsett og sub.
                        Okei da har jeg et sted å begynne.

                        Noen pungter til meg selv
                        - Oppgradere kabling i motorrom
                        - Justere gain med multimeter (fant en guide her på forumet
                        - Justere 4kanalern
                        Håper dette får frem lyden jeg søker.
                        Takk til de som har kommentert

                        Comment


                        • #13
                          God stemning, ser du har fått gode råd og later til å ta dem til deg så da blir nok dette veldig bra skal du se!
                          Hvis lyden fra sub blir ræva når du drar på hardt kan det være forvrengning. Forsterkere som ikke klarer å levere det du ber om. Eller i verste fall elementer som halter, men da hadde du merka svidd lukt før den tid. Vurder også om ikke ulyd på høyere volum skyldes vibrasjonsstøy et sted, der er det en million kilder i en bil desverre. Høres best med å kutte frontsett og forske litt rundt med ørene. Lykke til videre!
                          never enough!

                          Comment

                          Working...
                          X