Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskompensering, ja eller nei?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Også er det noe uhørt knot spør du meg, i forhold til en god spiller som ALLTID funker, slår seg på i løpet av 1-2sekunder, aldri noe softwareproblemer, kræsjer aldri, osvosv.

    Jeg er ikke negativ til CarPuter, men jeg vet av erfaring at det som oftes ofte blir veldig mye knot.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #32
      Joda, at det er mer styr er jeg absolutt ikke uenig i... men når det bl.a. er snakk om konkuransebiler her så er der store fordeler med en PC bassert løsning. Det er mange løsninger å lage en carputer, men en enkel og grei løsning for å oppnå det jeg mener er lurt kunne f.eks. bestått av en Asus EEEbox (e.l.) miniPC, touchskjerm, ett skikkelig (eksternt) lydkort og så bruke Windows XP og Foobar som avspiller og audiolense til å lage filter for korrigering av EQ, deling og forsinking mm, koster rundt 10.000 med lisenser og en har en løsning som lyd/mulighet messig vil overgå alt av spillere, men ja det er mer knot

      Comment


      • #33
        da synes jeg at du baldrick skal komme med en pc løsning jeg har hørt i en bil med et 3 veis aktiv deling og jeg ble meget positiv overasket så det er håp for pc baserte løsninger som kan fungere, den gikk over til standby og den brukte ikke langt tid før den var i gang og spilte/viste film ellers. Kanskje jimmy (legend) har anledning til å fortelle om hans oppsett

        Ellers er første refleksjoner "et problem" når man monterer i nærheten av harde flatter -som frontruta eller vinduer, i biler med muligheter for montering i dørene eller kickpanel er av mindre betydning

        Ang parametre så er det slik at de færreste høyttalere kommer med en komplet data blad, derfor man må bruke litt sunn fornuft og erfaringen for å finne en optimal løsning og det som fungerer veldig bra i en bil vil ikke nødvendigvis si at det vil fungere like bra i en annen bil fordi selv om refleksjon graden av glass er ganske likt mellom bilen så er det absorsjons graden i interioret noe som varierer mellom disse og... vinklingen av ruten har du vel allrede nevnt

        ellers er jo allminelig kjent at forkjellige slop gir forkjellige demping rundt delefrekvensen men at en variasjon imellom begge kalanalene kan gi en fase dreing i mellom kanalene rundt delefrekvensen som kan endre lydbildens plassering som er en "enklere form" for tidskompensering men i mindre tidskontanter og det som kan "justeres" i form av "tidskomp" i passive delefiltre...

        Med oppsettet ditt Dag ser ut som om man får en kjempe kanalseparasjon, men en veldig difus "ulydbilde" -siden kontaktlinsene dine er litt ut av fokus og det kan trekke litt mye mellom tenna ved store bas pådrag og...forresten det er forkjell på papp tallerkner som har hardere/blank overflatte får mer "krispy" og "snaks" lyd liksom...
        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

        Comment


        • #34
          Originally posted by matador View Post
          ellers er jo allminelig kjent at forkjellige slop gir forkjellige demping rundt delefrekvensen men at en variasjon imellom begge kalanalene kan gi en fase dreing i mellom kanalene rundt delefrekvensen som kan endre lydbildens plassering som er en "enklere form" for tidskompensering men i mindre tidskontanter og det som kan "justeres" i form av "tidskomp" i passive delefiltre...

          :
          Hvis jeg ikke husker helt feil (det skjer) vil et 6dB filter dreie 90 grader, et 12 dB dreie 180 grader, 18dB dreie 270 grader osv?

          Er lenge siden jeg slukte Bäckes bøker, så jeg har nok glemt mye. Har lært og gjenoppfrisket mye, og neste "enkle" spørsmål kommer om ikke mange dagene.
          Mathias.... Soundman is alive
          Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
          Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

          Comment


          • #35
            ett digital filter dreier vel ikke i det hele tatt om det er av litt kvalitet?
            Mvh
            Rolf Try Nygård

            Comment


            • #36
              Det er vel bare ODR boksen og ODR forsterkeren med DSP som tar høyde for dette som jeg vet. F1 status har kansje denne funksjonen også?
              sound.vision.soul

              Type R

              Comment


              • #37
                Originally posted by matador View Post
                da synes jeg at du baldrick skal komme med en pc løsning jeg har hørt i en bil med et 3 veis aktiv deling og jeg ble meget positiv overasket så det er håp for pc baserte løsninger som kan fungere, den gikk over til standby og den brukte ikke langt tid før den var i gang og spilte/viste film ellers. Kanskje jimmy (legend) har anledning til å fortelle om hans oppsett
                En pc løsning hvor man tar optisk/coax signal fra en bil cd-spiller og bygger en "pc-dsp box" hvor man kan styre signalene ut til 8 kanalers rca separat er interessant!
                Kan man få en software som har 250-bånds eq med minimum 20-bånds parametrisk-trinnløs fasejustering med variabel q-faktor, tidskomp til hver kanal og delefilter med trinnløs fasejustering på hver kanal (0-180grader) - så begynner det å hjelpe! Skaff frem en sånn boks, så er vi gjerne førstemann til å teste det ut!

                Ellers er første refleksjoner "et problem" når man monterer i nærheten av harde flatter -som frontruta eller vinduer, i biler med muligheter for montering i dørene eller kickpanel er av mindre betydning
                Det er her du bommer litt..
                Hvilke problem er det som oppstår ved å montere i nærheten av harde flater?
                Vi er alle enige i at det er problemer, men hvilke type problemer?
                Jo - konstante problemer! Og hva kan man gjøre med problemer som er konstante?
                Man kan kan kontrollere dem!

                Fordelen med å bruke de harde flatene til noe positivt, er større enn å forøke å unngå dem!
                Unngå harde flater i en bil er umulig! Så å jobbe MED dem er essensielt her.
                Tenker man passive anlegg uten muligheter for korreksjon av hverken eq, tidskorr, eller fase osv. er det en helt annen sak! Men her snakker vi om anlegg med ganske avanserte, digitale korreksjonsmuligheter!

                Er absolutt med på tankegangen om minimalt med førsterefleksjoner og refleksjoner generelt! Når man holder på med hjemme hifi så er dette noe som kan fikses ved å endre høyttalerplassering og endre på lytterommet, men dette er BIL og her er det ikke mulighet til å gjøre noe med "lytterommet" bortsett fra veldig små detaljer som "sotfilm" på ruter, man må derfor tenke litt nytt for å få til noe.
                Skal man komme noe videre i forhold til å forbedre lyd i bil og skape noe som kan låte bra, så må man benytte seg av de digitale verktøyene man har! Og ikke være redd for å bruke dem aktivt!
                Bruker man de digitale verktøyene skikkelig, så gjør det mere positivt for lyden enn om man hele tiden skal tenke som med hjemme hifi, at man skal trikse så lite som mulig med signalveien. Dette er ett meget spesielt "lytterom" og krever derfor spesiell justering og spesiell montering for å gjenskape musikken slik den er ment. Ett skikkelig bygget og justert anlegg låter IKKE prosessert, det er om det er dårlig justert det høres prosessert ut!

                Montering nede i døra gjør så man unngår direkte refleksjon fra ruta, men hva slags førsterefleksjon får du da? Er denne kontrollerbar på noen som helst måte? Og hvordan låter det?
                Refleksjonene/absorbsjonen vil variere med hva slags stoff det er i buksa du har på deg og hvordan du har benet plassert osv. Det er også en drøss med vinkler og materialer nedi fotbrønnen. Man har ikke noen som helst kontroll på hvilke frekvenser de absorberer eller reflekterer og ikke minst i hvilken fase de sender de reflekterte frekvensene ut igjen. Det er heller ikke like refleksjonsmønster på høyre sides fotbrønn, som i venstre, så her får man mere problemer enn man kan klare å kompensere for. Bass og midbass har så lange bølgelengder at de ikke blir påvirket på samme måte ved montering i kick eller dør, men kommer man litt opp i frekvens så har dette MYE å si!

                Refleksjonsgraden i de harde flatene og i interiøret ellers er konstant! Disse kan da kontrolleres - noe man ikke har mulighet til nede i døra eller i kickpanelet!

                Ang parametre så er det slik at de færreste høyttalere kommer med en komplet data blad, derfor man må bruke litt sunn fornuft og erfaringen for å finne en optimal løsning og det som fungerer veldig bra i en bil vil ikke nødvendigvis si at det vil fungere like bra i en annen bil fordi selv om refleksjon graden av glass er ganske likt mellom bilen så er det absorsjons graden i interioret noe som varierer mellom disse og... vinklingen av ruten har du vel allrede nevnt
                Dette med å bygge en bra bilstereo er jo en kombinasjon av teroier og erfaringer, sammen med valg av kompromisser og bruk av sunn fornuft! Man tar selvfølgelig ikke en vinkling som funker i én bil og fører rett over til en annen type bil. Det kommer an på vinklingen av ruta og hvordan bilen ellers er oppbygget innvendig, hvordan man vinkler fra bil til bil. Ett hint her er inn/utgangsvinkel...
                Absorbsjonsgraden i interiøret blir tatt hensyn til når man justerer og da er man ferdig med det problemet.

                ellers er jo allminelig kjent at forkjellige slop gir forkjellige demping rundt delefrekvensen men at en variasjon imellom begge kalanalene kan gi en fase dreing i mellom kanalene rundt delefrekvensen som kan endre lydbildens plassering som er en "enklere form" for tidskompensering men i mindre tidskontanter og det som kan "justeres" i form av "tidskomp" i passive delefiltre...
                Fasedreiningen som skjer ved delefrekvensen kontrolleres enkelt med tidskomp. Derfor må man finjustere tidskomp for å få elementene i korrekt fase ETTER man har valgt delefrekvens og slope!
                Endrer man delefrekvens eller slope, så må tidskorrigeringen finjusteres på nytt! Det er jo faseforskyvning man i praksis gjør med å tidskompensere.
                I ett passivt filter vil man aldri kunne beregne seg frem til korrekt faseforskyvning, siden det er alt for mange variabler som spiller inn på eksakt hvor man har minst feil! Dette må man bruke rta og ører til.
                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                Comment


                • #38
                  Originally posted by neptyr View Post
                  ett digital filter dreier vel ikke i det hele tatt om det er av litt kvalitet?

                  Jo det gjør ALLE bortsett fra pioneers påstand om at det korrigeres automatisk i ODR boksen.
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #39
                    Digitale delefiltre+dsp gir 0 fase dreing uansett merke, modell eller pris fase feilen som oppstår er relatert til tilbakekobling i analoge kretsene der signalen på utgangen er "forskynket" i forholdt til inngangs signalet -derfor oppstår disse problemene (enkelt forklart) i det digitale signaler er det algoritmer som "siler ut" informasjonen uten å måtte bruke tilbakekobling (hente utgangsignalen) for å summere/substarere frekvenser -slik det må gjøre i analoge signaler

                    jada, er ikke helt uenig med det dere påstår, men det blir for bastant å påstå at off/aksis lyd er mye bedre enn on/aksis. Ja, bilens akustikk er generelt vanskelig og utfordrende men mye av problematikken er allrede en kjent sak i vanlig hifi akustikk men det jeg synes er bra med deres påstander er å belyse utfordringen og eventuelt løsninger for de -og om alle skulle være enig med dere så vil ikke mange andre tørre å spørre og å gjøre denne tema enda mer interesant og lærerikt

                    Ikke alltid jeg føler at jeg må detalje beskrive hver gang da jeg regner med allment kjent at i en aktiv system må jo delefrekvensene justeres først og tidskompenseres etterpå og at enhver delefrekvens justering krever ny runde med resten det jeg siktet mest til er ved bruk av pasive delfiltre der man kan oppnå en hvis bilde forskyvelse ved å bruke 2 forkjellige steilhet i filtrene da man får forkjellige faseforskyvelse rundt delefrekvensene... i digitale/aktive delefiltre vil det merkes mest som endring i den tonale balansen ikke så komplisert å prøve seg frem i pasive delfiltre, da ikke nødvendigvis å beregne seg frem vil garantert stemme pga de pasive komponentenes avvik men fint måtte å høre i praksis hvordan lyden endrer seg rent praktisk

                    ang refleksjoner er self varierende utifra hvor elementen blir plassert, og i dørene betyr ikke nødvendigvis nederst i døra, da mange har høyere plasert over beina og lengre frem mot dashen, plastik har mindre refleksjons prosent enn glass og de fleste plastikk overflater har en struktur som gjør at den absorberer mer enn den reflekterer pga av man ønsker en god støy demping, den overflate strukturen er ikke bare lagd for å etterlikne skinn liksom og self skinn eller lignende er å foretrekke -men ikke pels...

                    Det bør vel nevnes at man bør prioritere en plasering av elementen som ikke er så langt ifra hverandre også er å foretrekke ved høyere frekvenser -selv om man kan tidskompensere. Vi må jo huske at DSP eller digitale signal behandlings bokser er en verktøy som kan hjelpe å løse problemer men den kan heller ikke utføre mirakler alfa omega å ha fornuftige monteringer/løsninger som ved hjelp av dsp kan få den siste tweeking. Digitale tidskomp/eq/dsp er allrede veldig mye brukt i avanserte high end hjemme løsninger.

                    For å kunne oppnå en bra og mer "riktig " SQ lyd i bilen skal egentlig ikke kreve det topp of the line spillere og dsp -hørt mange biler med feks kickpanel løsninger som har fungert meget bra og bare liksom ikke "inn" med de siden man "ser" hvor høyttalerne er plasert og automatisk man sier"lav lydbilde" hadde jo vært litt artig å prøve en kombinasjon egentlig
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #40
                      Mulig jeg tar feil men er ikke tidsforsinkelse og fasejustering egentlig to sider av samme sak når en snakker digital justering? Slik at en i praksis vil kunne oppnå det samme resultatet ved å forsinke lyden som en får ved å justere fasen? I hjemmekino sammenheng er det normalt at en finjusterer "fasen" ved å øke/minke forsinkelsen til sub(ene) for å få de 100% i fase.

                      Comment


                      • #41
                        riktig det, da man endrer "start punktet" på signalen i forhold til de andre. Feks en sinus signal for hver element, der diskantens begynner seinere enn signalen til basen... istedenfor at signalen starter samtidig i bege selv med forkjellige amplitude og frekvens -dog at forskyvelsen er begrenset til frekvensens bølgelende, så i praksis blir også å forsynke lyden i større tidskonstanter. Alfa/omega er når disse frekvensene når øret i forhold til hverandre.

                        Å justere fase på sub er vel den enkleste form av tidskomp, selv om mest riktig ville vært å tidsforsynke frontsetter da disse er nærmest lytteren... så basen når lytteren samtid som de nærmeste elementer
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by matador View Post
                          riktig det, da man endrer "start punktet" på signalen i forhold til de andre. Feks en sinus signal for hver element, der diskantens begynner seinere enn signalen til basen... istedenfor at signalen starter samtidig i bege selv med forkjellige amplitude og frekvens -dog at forskyvelsen er begrenset til frekvensens bølgelende, så i praksis blir også å forsynke lyden i større tidskonstanter. Alfa/omega er når disse frekvensene når øret i forhold til hverandre.

                          Å justere fase på sub er vel den enkleste form av tidskomp, selv om mest riktig ville vært å tidsforsynke frontsetter da disse er nærmest lytteren... så basen når lytteren samtid som de nærmeste elementer
                          Etter å ha hørt på en del biler oppigjenom, og hatt rimelig greit utstyr i bilene selv, så er min påstand at det ikke fins noen fasit på dette.
                          Alt avhenger av noen faktorer:
                          1: Bilens kupè utforming.
                          2: Høytalernes plassering/ vinkling
                          3: Støydemping
                          4: Utstyrsvalg.

                          Det man må tenke på er at jo mere avansert utstyr man putter inn, jo flere plasser er det mulig å rote seg bort i menyer.
                          Det som lett skjer er at man glemmer hvor musikalsk bilen skal låte.
                          Det fins utallige biler som jeg har hørt som er korekte teknisk, men låter børr kjedelige. Og man må da selv finne ut hva som er feil.

                          Et veldig godt utgangspunkt er å montere de fleste høytalerene på samme sted (les tett sammen) med samme vinkel mot øret. Da på hver side av kupèen for å få stereoperspektivet.
                          Noen velger å bygge om hele dasjen, for å integrere høytalerene, mens andre benytter originale høytaler-plasseringer. Dette må da veies for og imot.
                          Og ja, noen biler egner seg mere enn andre, for å få best mulig lyd. Jeg vet hva min favoritt er.. Og det er ikke den jeg selv har, men den korte utgaven av bilen.
                          Selv om min bil er blitt "best of Sound" de siste 4 internationale konkuransene den har deltatt på er jeg dermed ikke 100% fornøyd selv. Men den er et kompromiss, for å få mest mulig ut av en og samme bil.
                          Jeg frykter at noen kan bli avskrekket av alle teorier og forklaringer i denne tråden. Det høres vanskeligere ut en hva det er, og mye er bare sunn fornuft. Jeg har hatt biler hvor høytalere har vært "off axix" før, hvor fokus har vært bra, og det kan være en vei til målet. I den jeg har nå er det mere "On axis", selv om høytalerene ikke er helt direkte rettet mot øret.
                          Jeg tror ikke at man kan forvente seg å bli "lydmester" på 1.2.3. For min egen del har det tatt over 10 år.
                          Det kan godt tenkes at jeg er senlært..
                          Hvis noen ønsker å høre på bilen, før den demonteres, kan dere sende en mail til post@audio-art.no, så kan det nok tenkes at jeg kan sette av en kveld til demo av bilen. Det er desv liiit vanskelig å bare stikke innom nårsomhelst, for å høre. Da det slettes ikke er sikkert jeg har tid til en demo på stående fot.
                          Hvis det da er noen som kommer som har en forhåpning om å bli blåst ut av kupèen, så desverre. Høy lyd er ikke det samme som bra lyd..
                          Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                          Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                          post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Audio-art View Post
                            Det man må tenke på er at jo mere avansert utstyr man putter inn, jo flere plasser er det mulig å rote seg bort i menyer.
                            Det som lett skjer er at man glemmer hvor musikalsk bilen skal låte.
                            Det fins utallige biler som jeg har hørt som er korekte teknisk, men låter børr kjedelige. Og man må da selv finne ut hva som er feil.
                            På andre siden er ikke korrekt nødvendigvis spennende heller Ett perfekt oppsatt anlegg med en perfekt snorrett frekvenskurve kan fort bli litt "kjedelig" i mange sine ører.

                            Har en en PC bassert løsning kan en enkelt få en bortimot snorrett frekvenskurve ved hjelp av en 20.000 (!) bånds EQ (selvsagt forutsatt at utgangspunktet (forsterkere, høytallere, montering mm) muliggjør dette), ønsker en derimot en annen kurve så designer en bare denne som en ønsker og bruker den. Måler (og korrigerer) en også forsinkelse/fase, group delay mm så er en ihvertfall ett stykke på rett veg, men selv den beste korrigering kan ikke gjør underverker med dårlig montering/plassering. At grunnarbeidet er viktigere enn korrigering tror jeg de fleste er enig i, men for å få prikken over i'en så kommer en ikke utenom korrigere i en eller annen form.

                            Appropos, fikk demonstrert B&O sitt toppanlegg som en får i nye A8 i høst og en av tinga den danske representanten påpekte var hvor avansert DSPen var på det anlegget. Når han da forklarte hvor simpel den virkelig var ble jeg enda mer klar over hvor stor forskjell det er på en skikkelig korreksjon som bl.a. er mulig via PC og det som er innebygd i "topp produkt". (men må igjen påpeke at det er lenge siden jeg var inne på mulighetene på toppmodellene, regner med det har skjedd endel siden XES anlegga var på topp)

                            Comment


                            • #44
                              la oss håpe på at du ikke er så senlært da kjetil...

                              Hensykten med tema er vel heller å belyse noen av utfordringer med konkrete tiltak, noe som er positiv og nødvendig da mange tror at de kan lese seg frem til alle løsninger men ikke forstår at mye av dette også krever erfaring. Det finne med å ha noe for-kunnskap er at dette gjørt lettere å se/høre/forstå på hvorfor visse endringer eller løsninger kan teoretisk påvirke den endelige lyden, at det ikke alltid stemmer med teorien skyldes at det er for mange varianter som påvirker resultatet.

                              Men er enig med deg at det ikke trengs en så avansert eller "komplisert" oppsett for å oppnå god lyd -men fy så det hjelper...

                              så mange bånd ellers justerings muligheter er langt ifra nødvendig, da riktig valg av kvalitest produkter med riktig montering/plassering vil ungå de verste feilene -her må man bare innse at riktig fagkunnskap er nødvendig for å oppnå eller komme langt i søken av den gode lyden -ellers mangles sveise briller i det pc baserte løsningen... ved bruk av disse brillene vil du lukke syns sansene som igjen gir en enda bedre og skjerpet hørsel....
                              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by matador View Post
                                Digitale delefiltre+dsp gir 0 fase dreing uansett merke, modell eller pris fase feilen som oppstår er relatert til tilbakekobling i analoge kretsene der signalen på utgangen er "forskynket" i forholdt til inngangs signalet -derfor oppstår disse problemene (enkelt forklart) i det digitale signaler er det algoritmer som "siler ut" informasjonen uten å måtte bruke tilbakekobling (hente utgangsignalen) for å summere/substarere frekvenser -slik det må gjøre i analoge signaler

                                jada, er ikke helt uenig med det dere påstår, men det blir for bastant å påstå at off/aksis lyd er mye bedre enn on/aksis. Ja, bilens akustikk er generelt vanskelig og utfordrende men mye av problematikken er allrede en kjent sak i vanlig hifi akustikk men det jeg synes er bra med deres påstander er å belyse utfordringen og eventuelt løsninger for de -og om alle skulle være enig med dere så vil ikke mange andre tørre å spørre og å gjøre denne tema enda mer interesant og lærerikt
                                Ingen påstand om at on axis er dårligere enn on axis VIA ruta i bilen. Nei å kalle det off axis blir feil, prøv dette før du påstår noe mer nå. Vi kan bevise identisk måling via et lydspeil, som frontruta fungerer som og det låter identisk. Kromming i ruta kan være utfordrene, men som vi har sagt opp til flere ganger så er meninga med teorien å bruke refleksjonene i steden for å prøve å unngå de da dette er umulig inni bilen..
                                Bastant påstand var mot elementer som er montert halveis on/off axis som vil gi en masse ukontrolerbare refleksjoner.
                                Hverken on eller off axis, så er ett bastant svar om at "rett" er bedre, helt på sin plass! det som skjer ved å vinkle "halvveis" er at man får en rekke refleksjoner opp langs hele rutas lengde, som vil gi førsterefleksjoner over flere frekvenser. (de frekvensene som treffer med bølelengde/avstand til ruta)
                                Ved en spissere vinkel, vil det bli ett mindre område man må kontrollere og det er da enklere å få justert det inn.

                                Det man oppnår ved å ha "halvveis" vinkling (som på bildet Biffen la inn) er at "refleksjonslydene" vil treffe øret med omtrent samme nivå som direktelyden, men i helt andre tidsfaser. Det vil si at man kan tidskorrigere til man blir smårar, uten å komme helt i mål!

                                Helt on axis kan være bedre i enkelte tilfeller, men man vil da støte på helt andre problemer. Sånn som f.eks. at man får alt for mye energi fra elementene som er nærmest i forhold til det som er lengst unna.

                                Ikke alltid jeg føler at jeg må detalje beskrive hver gang da jeg regner med allment kjent at i en aktiv system må jo delefrekvensene justeres først og tidskompenseres etterpå og at enhver delefrekvens justering krever ny runde med resten det jeg siktet mest til er ved bruk av pasive delfiltre der man kan oppnå en hvis bilde forskyvelse ved å bruke 2 forkjellige steilhet i filtrene da man får forkjellige faseforskyvelse rundt delefrekvensene... i digitale/aktive delefiltre vil det merkes mest som endring i den tonale balansen ikke så komplisert å prøve seg frem i pasive delfiltre, da ikke nødvendigvis å beregne seg frem vil garantert stemme pga de pasive komponentenes avvik men fint måtte å høre i praksis hvordan lyden endrer seg rent praktisk
                                Er mye som burde vært allment kjent om faktisk folk leste manualen som fulgte med produktet sitt gitt. At du jobber litt med passive filtere med forskjellig bratthet for å flytte lydbilde en tanke er din greie, men ja vi er fultstendig klar over effekten av forskjellige bratthet. Du får stå på med passiv deling, er meget interesant dette også, vi får ta en kopp kaffe eller 10 en dag så kan vi lære litt mer av hverandre.


                                ang refleksjoner er self varierende utifra hvor elementen blir plassert, og i dørene betyr ikke nødvendigvis nederst i døra, da mange har høyere plasert over beina og lengre frem mot dashen, plastik har mindre refleksjons prosent enn glass og de fleste plastikk overflater har en struktur som gjør at den absorberer mer enn den reflekterer pga av man ønsker en god støy demping, den overflate strukturen er ikke bare lagd for å etterlikne skinn liksom og self skinn eller lignende er å foretrekke -men ikke pels...
                                Plassering i dør over bena gir en ENDA større avstands forskjell til venstre og høyre element enn ved dasjbord montering, vi ser på helheten av lyden her og den totale opplevelsen. Ved å montere elementet så nærme deg vil avstanden til scenen virke som den er i fanget på deg nesten og dette har ikke noe med hifi å gjøre i mine øyne. hjemme på hjemmehøyttalerne mine får jeg intrykk av at lyden er langt fra meg, ca der høyttalerne står. 3meter unna. I bil klarer man i praksis å få den 1,50m fra deg, scenen i bilen er heller ikke så bred som hjemme så forholdet blir korrekt. Når avstanden til lyden blir i fanget på deg får du hva jeg kaller førsterads følelse, i dette tilfelle scenekant følelse. Jeg lærte noe for lenge siden om en likebent trekant altså lik lengde mellom høyttalerne som fra høyttalerene til lytteren. Om dette er referancen i dagens løsninger vet jeg ikke noe om, men syns dette er en fin regel. Man får ikke en likebent trekant i bil uansett siden man sitter på siden, men avstands følelsen sammenlignet med bredden syns JEG er viktig.

                                Lydbildets høyde, scene "retthet" (kan trylle til litt avstand på senter, men høyre og venstre vil dra ned avstanden ute på sidene)
                                Denne løsningen vil mao gi andre kompromisser som er verre å rette opp i

                                Jeg må si jeg liker at du faktisk tenker på det tonale fremfor en bil med sinnsykt bra plassering og fokus som låter kjedelig/dårlig tonalt, men vi tenker på hele spekteret. Er mer til lyd en tonal riktighet. Romfølelse, scene følelse,avstand til scene, bredde på scene, følelse av dybde på scenen, plassering, fokus, dynamik, luftighet i lyden, klang og ja tonal riktighet.


                                Det bør vel nevnes at man bør prioritere en plasering av elementen som ikke er så langt ifra hverandre også er å foretrekke ved høyere frekvenser -selv om man kan tidskompensere. Vi må jo huske at DSP eller digitale signal behandlings bokser er en verktøy som kan hjelpe å løse problemer men den kan heller ikke utføre mirakler alfa omega å ha fornuftige monteringer/løsninger som ved hjelp av dsp kan få den siste tweeking. Digitale tidskomp/eq/dsp er allrede veldig mye brukt i avanserte high end hjemme løsninger.
                                Helt enig, men jeg vil gjøre oppmerksom på at Joakim og jeg drar denne litt lenger enn hva som er nødvendig, vi prøver å finne nye løsninger og bedre løsninger enn di som er brukt i dag og fant raskt ut å sammenlignde det med løsninger til hjemme hifi var dødfødt.

                                For å kunne oppnå en bra og mer "riktig " SQ lyd i bilen skal egentlig ikke kreve det topp of the line spillere og dsp -hørt mange biler med feks kickpanel løsninger som har fungert meget bra og bare liksom ikke "inn" med de siden man "ser" hvor høyttalerne er plasert og automatisk man sier"lav lydbilde" hadde jo vært litt artig å prøve en kombinasjon egentlig
                                Jeg også har hørt biler med kickpanel.. i 1992 eller noe og ja det låt bra den gang, men sammenlinger du det med dagens SQ biler(konkuranse biler) vil jeg påstå de ligger et stykke bak. En kombinasjon blir tullete hvis du tenker å kjøre fulltone nedenifra, da får du så mye issuses i den bilen at det blir latterlig. Bass nede og resten oppe derimot, kan fungere meget bra om du får nok volum til bass elementet.
                                Last edited by Erik André; 07-01-2009, 06:12.
                                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                                Comment

                                Working...
                                X