Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trekke dashbord med vinyl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trekke dashbord med vinyl

    Holder på med ombygging av dashbordet i min 1974 VW 412, og har noen spørsmål angående trekking av dette med vinyl/skai. Overflaten er i en slags fuglene myk plast som vel er ment å etterligne skinn. Jeg har mattet denne godt ned med sandpapir, men er usikker på om jeg bør bruke noe på den før jeg skal trekke det med vinyl?
    Bør jeg pensle hele overflaten med polyester eller noe annet for å være sikker på at limet skal bite?
    Hva anbefales av vinyl og lim? Kunne tenkt meg et spraylim siden jeg ikke har egnet sprøyte for å påføre "bokslim" med.
    Attached Files

  • #2
    Jeg har testa stinger sitt spraylim! Det fungerte fjell for meg da jeg trekte kassen!
    Ellers har jeg hørt mye fint om 3m sitt spraylim, men det har jeg ikke testa selv!
    Den vinylen du har fått tak i, er den mulighet for å strekke? det var nettopp en her inne, som hadde problemer når han skulle trekke interiør også var det ikke noe stretch i vinylen!
    Det skal være nok å matte ned overflaten, men ikke ta mitt ord for det da jeg kun har trekt på treflater (båt interiør, sub kasser etc)!
    Håper noen som har mer erfaring med interiørtrekking kan hjelpe deg med mer utfyllende svar, men svarte i alle fall på det jeg hadde å bidra med !
    Lykke til, og post bildet av resultatet!

    Comment


    • #3
      Har ikke kjøpt vinyl enda, men har sett på den de har på bilstereosenteret...

      Comment


      • #4
        Den på bilstereosenteret er bra. Bruk noe bra spraylim som meldt over her. Trenger ikke å dekke med polyester, Bare spray godt på

        mvh kim

        Comment


        • #5
          Takk for gode tips, skal legge inn bilder når jobben er klar. Blir litt bilstereo etterhvert også....

          Comment


          • #6
            Står at kontaktlimet er sprøytbart.. Og den vinylen der er super enkel å jobbe med (bilstereosenteret.no)
            ?

            Comment


            • #7
              Sprøytbart ja, men må da investere i sprøyte og vannutskiller til kompressoren. Så det hadde vært enklere/billigere med lim på sprayboks.

              Comment


              • #8
                Oja, var det det du mente. De har de også har brukt den selv. Dysa lager noe bobler, men det sitter bra for meg
                ?

                Comment


                • #9
                  OT, men 412 med ett speedometer med den inndelingen og som stopper på 250 lukter "litt" motor bygge også her

                  Comment


                  • #10
                    Helt relevant kommentar spør du meg!
                    82mm slag og sannsynligvis 103mm boring med Megasquirt bør jo være greit. Så får vi se om det blir litt overtrykk også. Men motorbygge blir litt frem i tid, samler bare deler der foreløpig.

                    Comment


                    • #11
                      Fra en som har trukket ett og annet dashbord:
                      Kjøp skikkelig vinyl først som sist! Helst en skikkelig en fra bilstereosenteret.no. Mulig spraylim fungerer i starten, men i lengden vil man være tjent med å bruke skikkelig lim som man heller i sprøyte. Slikt kan sikkert lånes av noen som har. Skal man kjøpe utstyr er det vel rundt en drøy tusenlapp for det man trenger.

                      Gjør man liminga skikkelig i utgangspunktet så slipper man merarbeid siden - og det er dyrere
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Takk for tilbakemeldingen Tony, har gått til innkjøp av vinyl og lim fra Bilstereosenteret. Kommer også til å handle den blå lakksprøyta med overliggende kopp og vannutskiller fra Biltema - da kan jeg i hvertfall ikke skylde på utstyret om resultatet ikke blir bra...

                        Comment


                        • #13
                          Her er foresten slik det ser ut i dag.... Har jobbet litt mer med høyre side, slik at det skal bli mest mulig likt på begge sider av instrument-paden. Litt mer sparkling så er jeg der.

                          Noen som har tips til utbedring av sprekker i dashbord? Glassfibersparkel holder ikke, det slipper i overgangen til dashbordet. Prøvde meg med Tec7, men den er enten gammel eller så funker den ikke til dette formålet. Noen foreslo Sikaflex, men er åpen for andre forslag.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Dra innom hvilken som helst bilopprettings sjappe, de har en "limpistol" som smelter plast og legger i fuger på feks. ødelagte støtfangere og slikt. Fungerer fjell, spesielt siden du skal trekke over det etterpå, så er det bare å pusse over og trekke opp!
                            Tror ikke de skal ha mange kronene for å legge en fuge dersom du har gjort all forarbeidet!

                            Comment


                            • #15
                              Var inne på den tanken, men lot det stå litt til og da herdet Tec 7 godt. Nå har jeg handlet inn en fersk tube med Sikaflex, har lagt nye fuger som jeg venter på at skal herde 100% før jeg sliper det.

                              Comment

                              Working...
                              X