Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hei ! Tenkt å bygge en basskasse til min DD2512 , med 2 stk 6x9 integrert på hver sin side på toppen.
    Denne kassen skal baki en Volvo V70 2002 mod. Også er jeg veldig usikker på hva slags basskasse jeg skal lage, og hvor mange liter min DD2512 subwoofer trenger.

    Verdsetter all hjelp!

    Comment


    • Kassevalg varierer alltid etter behov osv men type 40-45liter vanlig portet kasse tunet rundt 35hz, så blir det hvertfall ikke helt galt allround om disse er lik de 2512 jeg har vert borti.
      Det burde i det minste få deg i riktig retning

      Edit: OBS! Mener 70-75 liter om noen finner denne og trenger tips noen gang
      Last edited by zxsonnyxz; 07-09-2015, 02:20.

      Comment


      • Hei, jeg holder på å sette sammen en kasse til 2 8" nå. Sidene, topp og bunn er limt og skrudd sammen, men i skjøtene mellom platene er det noen små glipper på omtrent 1mm (på baksiden kun 1 hjørne, front 3 eller 4 hjørner). Hvordan får jeg dette enklest mulig plant?

        Merket også at enkelte skruer ikke får skikkelig feste, kan det være at jeg bruker for stor bor til forborring?

        Comment


        • Legg ut bilde så blir det lettest å forstå hva du mener.
          Hvordan få det plant? Sage rett og nøyaktig! Vær nøye med målene og bruk vinkel. Du kan nok lettest rette opp feilen med tech7/silikon / fugemasse på innsiden. Evt også sparkel på utsiden. Kanskje du ikke bruker egnede skruer hvis de ikke biter. Når jeg forborrer bruker jeg alltid bor som er adskillig tynnere enn skruen for å få godt feste. Samt de må være lange nok, naturligvis.
          never enough!

          Comment


          • Bare fug på innsiden og borr nye hull der skruene, så eroroblemet løst

            Mvh Kim

            Comment


            • Da blir det til at jeg kjører på med tec7 innvendig, og sparkler utvendig. Skal også prøve å forborre med en mindre bor
              Dette er første kassen jeg noen gang har bygd, så litt prøving og feiling må til..

              Comment


              • Hei.

                Holder på og planlegger kasse til mitt GZRW38 element.
                Tenker og gå for porta kasse, men vurdrer slisssa port i stede for rør.
                Ser røret er anbefalt til Ø 16cm, L 20cm til en 100L kasse.
                Hvor stor, lang bør en slissa port være for og få samme tuning som anbefalt rør?
                Så er det noen som kan hjelpe meg litt med dette spørsmålet?

                Comment


                • Originally posted by zxsonnyxz View Post
                  Kassevalg varierer alltid etter behov osv men type 40-45liter vanlig portet kasse tunet rundt 35hz, så blir det hvertfall ikke helt galt allround om disse er lik de 2512 jeg har vert borti.
                  Det burde i det minste få deg i riktig retning
                  Oi, kanskje litt sent men har tastet feil her, 70-75l skulle det være

                  Originally posted by Tommy str View Post
                  Hei.

                  Holder på og planlegger kasse til mitt GZRW38 element.
                  Tenker og gå for porta kasse, men vurdrer slisssa port i stede for rør.
                  Ser røret er anbefalt til Ø 16cm, L 20cm til en 100L kasse.
                  Hvor stor, lang bør en slissa port være for og få samme tuning som anbefalt rør?
                  Så er det noen som kan hjelpe meg litt med dette spørsmålet?
                  Hvor stor plass har du tilgjengelig? Og hvordan musikk spiller du?
                  Du kan sikkert gå opp til 110-120 liter, ca 250cm2 portareal skal holde på slisseport, og rundt 40cm lang. Litt større og lavere tunet enn "anbefalt".

                  Comment


                  • Har 96x40\45cm tilgjengelig i bredde x høyde.
                    Kommer fort opp i 150 L med 40cm dybde.
                    Last edited by Tommy str; 07-09-2015, 07:25.

                    Comment


                    • Spiller for øvrig mye forskjellig musikk. Dance\trance, pop, rock, metall, klassisk....

                      Comment


                      • Okei, tror det jeg nevnte vil passe bra Men 250cm2 er nok helt på grensen så skal rette litt på meg selv å si 300+
                        Om du bruker hele 45cm høyden og bruker 19mm material f.eks kan du lage en port på type 41x8 og 60cm lang og kassa 110l netto.

                        Kan legge ut bilde av noe om jeg får litt tid

                        Comment


                        • Bruker 22mm mdf, dobbel baffel. Vurderer doble vegger ellers også.
                          Kan man øke bredde på port vis man ikke har nok dybde?

                          Comment


                          • Heller motsatt, for lengden må økes om du øker portarealet, ellers blir tuninga helt skrudd :P

                            Men om du gjør det motsatte, så øker vel lufthastigheten og du vil kunne oppleve blåselyder ved litt "pådrag", spesielt om du har skarpe kanter som skaper turbulens i ene eller begge endene av porten. Avrunding er avgjørende om du vil minimere dette.
                            Last edited by Keltern; 08-09-2015, 10:05.
                            Alpine 137BTi
                            B² Audio = Lyd


                            '97 E39 528

                            Comment


                            • Originally posted by Tommy str View Post
                              Bruker 22mm mdf, dobbel baffel. Vurderer doble vegger ellers også.
                              Kan man øke bredde på port vis man ikke har nok dybde?
                              Jo sterkere jo bedre men 22mm burde holde greit, evnt kan man lage litt avstiving inni kassa Kan lage sving på porten så dybde er ikke noe problem

                              Comment


                              • Da har jeg fått finmålt litt og kommet frem til følgende utvendige mål.

                                Bredde 100cm
                                Høyde 40cm
                                Dybde blir da 35.2cm

                                Med 22mm mdf

                                Får jeg invendige mål:

                                Bredde 95,6cm
                                Høyde 35.6cm
                                Dybde 33cm

                                Dette resulterer i ca 110 Liter. Brutto
                                Bør den være større med tanke på plass elementet og porten tar i kassa?

                                Når porten blir 35,6cm høy, hvor lang og bred bør den være?

                                Regnet litt på det selv og kom frem til 35,6x 9,2cm blir ca samme som 41x8.
                                Last edited by Tommy str; 12-09-2015, 23:27.

                                Comment

                                Working...
                                X