Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montasje av forsterker oppned

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montasje av forsterker oppned

    Hei

    Jeg er snart ferdig med at planlegge anlegget som jeg skal ha i bilen, en BMW 5 serie E39 528i sedan.

    Anlegget er planlagt som følger:

    Original HU -> Alpine PEX650 -> Genesis 5 Channel + Genesis SA 100 -> Audison Voce K5 + originale bakhøytalere i hattehyllen høytalere(disse er vist ikke så værst) + DSL 310 sub i lukket kasse i 4 Ohm inn i skiluken.

    Planen er å kjøre aktivt og drive diskantene på SA 100 og midbassene, bakhøytalerene og sub på 5 channelen.

    Det jeg lurer på er plasseringen av forsterkerene i bagasjerommet.
    Jeg har funnet er godt sted, ute av veien for resten, men det krever at jeg moterer forsterkerene oppned under hattehyllen. Er dette et problem hvis jeg monterer vifter for å få luftstrøm over kjøleribbene? Forsterkeren skal ikke lastes lavt for å ha så mye headroom som mulig

    Jeg vil ikke montere forsterkerene på basskassen, da jeg vil ha lyd om jeg skulle ta ut kassen. Reservehjulet blir også der det er, da jeg har trengt det flere ganger allerede.

    Mvh
    Kaasin
    __________________________________________________ __________
    Kristoffer Kåsin
    Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

  • #2
    Det er en grunn til at forsterkeren har aluminium i toppen men ikke bunn. Varmen stiger og bruker aluminiumen til å kvitte seg med varmen. Så nei, ikke monter den opp/ned om du kan unngå det. Lag 4 avstandshylser av tynne stålrør og sett de mellom hattehylle og forsterker, og skru fast. Da får du riktig vei og med den avstand du selv vil opp til hattehylla. Viftekjøling bør ikke være nødvendig om den får luftsirkulasjon nok
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
      Det er en grunn til at forsterkeren har aluminium i toppen men ikke bunn. Varmen stiger og bruker aluminiumen til å kvitte seg med varmen. Så nei, ikke monter den opp/ned om du kan unngå det. Lag 4 avstandshylser av tynne stålrør og sett de mellom hattehylle og forsterker, og skru fast. Da får du riktig vei og med den avstand du selv vil opp til hattehylla. Viftekjøling bør ikke være nødvendig om den får luftsirkulasjon nok
      Det var faktisk ikke så dumt...
      Hvor stor avstand bør det være mellom topp av forsterkeren og hattehylla?

      Du tenker på slik som i tegningen vedlagt? Hvilke typer skruer vil du anbefale til å bruke? Er det noen selvborende skruer som vil tåle dette? Jeg er litt usikker på om jeg får satt mutre på baksiden..
      Attached Files
      Last edited by Kaasin; 16-09-2011, 14:34.
      __________________________________________________ __________
      Kristoffer Kåsin
      Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

      Comment


      • #4
        Ja, akkurat sånn. 3-4cm bør du jo ha. Slik at du får masse luftsirkulasjon. Du kan f.eks legge forsterkeren opp/ned under hattehylla og merke og borre hull opp i hattehylla. Så popper du inn popmuttere. Lager avstandshylsene og skrur med lange maskinskruer med låseskiver eller en dråpe locktight.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Eller hva med de som monterer forsterkerne oppned, skrudd av bakplaten og plexi over for og vise frem "gutsen"?
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

          Comment


          • #6
            De har vel ganske seriøse viftekjølingsystemer installert også. Samme gjelder de som monterer forsterkere rett vei men under glass i en tett kasse.
            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

            Comment


            • #7
              Se på PG MS2250, var en grunn til at den kom med "kjølekasse" i og med at "gutsen" skulle vises.
              Anbefaler heller ikke selv å montere noe opp ned, medmindre forsterkeren er konstruert slik eller at selve installasjonen er "gjennomtenkt".
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

              Comment


              • #8
                Jeg skal nå prøve å montere Genesis III 4-kanaleren oppned oppunder hattehylla. Fikk ikke tak i lange nok bolter for å montere den rett vei. Vi får se hvordan det går
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Take the time, ikke gjør det. Genesis-forsterkerene blir grisevarme montert riktig vei. Det er en grunn til at de fleste har utgang til viftestyring....
                  Mathias.... Soundman is alive
                  Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
                  Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ADCS-1 View Post
                    Take the time, ikke gjør det. Genesis-forsterkerene blir grisevarme montert riktig vei. Det er en grunn til at de fleste har utgang til viftestyring....

                    Ayay captain!









                    https://www.youtube.com/watch?v=0yGwDsT6x7A
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment

                    Working...
                    X