Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor stor subwoofer kan jeg drive...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Etter noe år i denne "bransjen" ser jeg hva mange gjør når de har montert anlegg, de skrur alt på fullt!

    Den posten var ment å forklare at det ikke er MINDRE sjangse for å sprenge en sub med for stor forsterker!

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #17
      Ja, mytene om klipping ble ihjelslått av Dag for lenge siden.

      For å appellere til logikksansen til dem som skulle lure på denne myten om klipping kan man tenke seg følgende:

      En sub som er oppgitt til å tåle 1000W:

      - Tilfør den 50W fra en biltemaforsterker på full gain
      - Tilfør den 1000W fra en heftigere forsterker på riktig gain


      Selvfølgelig vil 1000W forsterkeren avlive subben og ikke 50W forsterkeren. Hvis den i det hele tatt hadde brent seg av 1000W da.

      50W med effekt er bare så så mye effekt. Altså så så mye varmeutvikling, kontinuerlig. Uansett hvor mye signalet klipper vil 50W kontinuerlig effekt gi 50W varmeutvikling i spolen, maksimalt.


      Dette er selvsagt veldig enkelt forklart. Man kunne nok tatt andre variabler i betraktning som peaks osv men i dette eksempelet er det ikke nødvendig. Kun for å illustrere
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

      Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

      Comment


      • #18
        ^Slik du skrev så er det feil, en riktig justert forsterker vil ikke drepe subben, fordi du har skrudd ned gainen slik at den nettopp ikke dreper subben. For det er riktig innstilling. OG helt ærlig selv om du har en veldig god forsterker som gir ut 1000W rms så er det så mange ting som spiller inn, som box raise, spenningsfall fra det elektriske anlegget, det er musikk du spiller ikke sinus noter mao ikke 1000W konstant osv.

        Jeg har brukt 600W rms forsterker på 400W sub og alt var skrudd riktig slik at subben ikke spilte over xmax osv og jeg passet på at jeg ikke hørte ulyder fra subben, og det fungerte helt fint.

        Jeg er enig at man ikke skal skaffe seg en 400W sub hvis man har en 3.5kw forsterker. Men en 750W subwoofer på en 1000W forsterker skal fungere uten problemer hvis brukeren av bilstereoen er fornuftig og ikke skrur alt til maks som Dag sa.

        Men i vanlig bilstereoforumet.no stil så er dette veldig off topic. la oss holde til tema.

        Og kort fortalt, så er det ugunstig med en 2000W subwoofer på en 1000W forsterker. Skaff deg heller en 1000W subwoofer. Den er billigere og følsomheten er høyere som regel.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #19
          watt er ganske uvesentlig hvis lydtrykk er målet.

          Hvis du er ute etter mest mulig lydtrykk på det du har av watt i forsterkeren, så skal du ha fokus på følsomhet dB/w (i det frekvensområdet du skal bruke subben i). Lek litt med denne linken http://www.baudline.com/erik/bass/xmaxer.html. Lydtrykk er et produkt av slaglengde ganger membranstørrelse. Valg av kasseløsning og størrelse vil påvirke hvilken følsomhet du får på systemet ditt.

          Kort fortalt : store elementer i store bassreflekskasser, og elementer med godfølsomhet er det som vil gi deg mest lydtrykk pr watt på forsterkeren.

          Et annet tips for å få høyt lydtrykk er å tune kassene dine høyt. Når du skal tune kasser som skal brukes til å spille høyt så MÅ man ta hensyn til kompresjonen som skjer i portene. Veldig ofte prøver folk å få en flat kurve med kasseberegningsprogrammene sine, men det er få program som viser hvilken kurve du har i bilen når elementene får flere hundre watt. En kasseløsning som er flat (beregnet med en watt) med en porttuning på 25hz vil trolig gi en skikkelig dipp i bassen fra 50hz og ned når systemet får så mye watt som slaglengden tillater. En kasseløsning med en porttuning på feks 38hz vil ha en skikkelig heving beregnet ved en watt, men vil mest sannsynlig ha en flat kurve ned til 40hz når systemet spiller på sitt meste.

          Lsp cad er et bra program som viser hvor mye effekten av porten avtar med tilført effekt i systemet.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Dammed View Post
            ^Slik du skrev så er det feil, en riktig justert forsterker vil ikke drepe subben, fordi du har skrudd ned gainen slik at den nettopp ikke dreper subben. For det er riktig innstilling. OG helt ærlig selv om du har en veldig god forsterker som gir ut 1000W rms så er det så mange ting som spiller inn, som box raise, spenningsfall fra det elektriske anlegget, det er musikk du spiller ikke sinus noter mao ikke 1000W konstant osv.

            Jeg har brukt 600W rms forsterker på 400W sub og alt var skrudd riktig slik at subben ikke spilte over xmax osv og jeg passet på at jeg ikke hørte ulyder fra subben, og det fungerte helt fint.

            Jeg er enig at man ikke skal skaffe seg en 400W sub hvis man har en 3.5kw forsterker. Men en 750W subwoofer på en 1000W forsterker skal fungere uten problemer hvis brukeren av bilstereoen er fornuftig og ikke skrur alt til maks som Dag sa.

            Men i vanlig bilstereoforumet.no stil så er dette veldig off topic. la oss holde til tema.

            Og kort fortalt, så er det ugunstig med en 2000W subwoofer på en 1000W forsterker. Skaff deg heller en 1000W subwoofer. Den er billigere og følsomheten er høyere som regel.

            Hmm... Fenomenet med å misforstå eller ta ting ut av sammenheng på forumer vakler enda i god stil.

            Leser du nøyere så ser du dette:

            "For å appellere til logikksansen til dem som skulle lure på denne myten om klipping kan man tenke seg følgende:"

            "Selvfølgelig vil 1000W forsterkeren avlive subben og ikke 50W forsterkeren. Hvis den i det hele tatt hadde brent seg av 1000W da."


            I tillegg omhandlet mitt innlegg et isolert eksempel på effekt og varmeutvikling, for å illustrere og ingenting annet.

            Men, nok kjefting fra min side nå Og nok ot også.
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #21
              Originally posted by Dammed View Post
              http://www.soundsolutionsaudio.com/f...fier-headroom/

              Setter du innstillingene riktig på forsterkeren så ville jeg gått for litt større forsterker. Det gir deg en kjøligere forsterker. Eksempelet til Dag er ment når man setter innstillingene slik at forsterkeren yter maks.

              Mer info rundt det Dag snakket om, par fine linker i denne posten:
              http://techtalk.parts-express.com/sh...d.php?t=216217

              Ja seff velger jeg også en større amp hvis jeg har mulighet til det, men det var ikke det som var poenget, du brenner ikke spola på subben med for lite effekt, var det jeg skulle fram til.

              Comment


              • #22
                Bare for å forverre det hele litt til, så spiller det også en stor rolle hvaslags musikk man kjører. "dynamisk" musikk kan gjøre så elementet får mye høyere effekt enn det er beregnet for i KORTE pulser, dette kan de tåle. "negerbassmusikk" som stort sett er dypbass brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ved veldig lave frekvenser vil gi elementet høy effekt over lange perioder, derfor enklere å brenne opp noe med sånn musikk. Det blir mye varme av 500w over tid også, så ikke kun tenk hva elementet er oppgitt til, men også på hvordan man bruker det.

                Eksempel: jeg kjører med forsterkere som kan gi 1150w på odr 10" som skal tåle 150w rms. Dette holder fordi jeg bruker huet når jeg spiller høyt. Om jeg "vil" kam disse lett forandres til svidd papp...

                La alltid elementene spille rolig en stund etter man har spilt på grensen, så de får kjøle seg ned! Ikke skru av, sånn at elementene står stille, da får de ingen kjøleluft og varmen kan stige.

                Alt kan sprenges om man bare bruker det feil nok....
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment

                Working...
                X