Announcement

Collapse
No announcement yet.

Div spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Div spørsmål

    - Jeg skal ha diverse lys osv bak på planet og lurte på om strømmen til dette kan tas fra fordelingsblokken\strømmen som kommer til stereoen, eller om jeg bør strekke egen kabel for dette?

    - Jeg har to 15" subber, et 6.5" frontsett som Soundstream Tarantula 800.5 skal drive. Er et batteri nok for å vedlikeholde dette? Har en 1.2f kondensator... Regner med et er nok, men hvor går eventuelt "grensen"?
    Grombil.com
    Modifisert.net
    Drevet av entusiast for entusiaster...

    Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

  • #2
    Det kan du ta fra fordelingsblokken din hvis det ikke er snakk om enorme mengder.

    Har du ett gromt batteri av AGM type som det er litt størrelse på så holder det med ett. Kommer jo også litt ann på bruken din av anlegget hva du trenger av strøm.
    Mvh
    Lars Engen

    Comment


    • #3
      Ja det er ikke tull... Jeg er nok ikke den som kjører hardest på volumet... ihvertfall ikke hele tiden. Så det er kansje ikke så viktig i mitt tilfelle.

      Så et lite spm til... Jeg har to dobbelspolte 15" Soundstream elementer og en Tarantula 800.5 forsterker.... På tegningen som følgte med elementene vil to elementer kunne gi 4ohm eller 1ohm.... Og Tarantulan er vel kun stabil ned til 2ohm? Er det mulig å få elementene ned i 2ohm og eventuelt har det stor betydning?
      Grombil.com
      Modifisert.net
      Drevet av entusiast for entusiaster...

      Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

      Comment


      • #4
        Ingen som kan hjelpe med hvordan elementene bør kobles og hva som er å anbefale?
        Grombil.com
        Modifisert.net
        Drevet av entusiast for entusiaster...

        Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

        Comment


        • #5
          Det er ikke mulig på noe fornuftig vis å få disse elementene ned i 2 ohm totalt. Du bør derfor kjøre dem i 4 ohm. Husk at selv om forsterkeren leverer mer effekt ved 2 ohms belastning, betyr ikke det at elementene vil spille penere. Ved 2 ohm utgjør elementet en tyngre last for forsterkeren, slik at dette går ut over evnen til å gjengi dynamikk. Dette er fordi forsterkerens dynamiske reserver (headroom) reduseres kraftig.
          Det er her mange tar feil, og gjør feil. Selv bilstereoselgere forteller hvor bra det blir å laste ned forsterkere, fordi da får man så mye effekt. Det man må huske er at forsterkerens strømforsyning, og dens reserver, er mye viktigere enn antall watt når musikk skal gjengis. Skal man spille 1 sinustone høyest mulig, kan det dog lønne seg å få ut så mye effekt som mulig, men det har null og niks med musikk å gjøre.

          mvh

          Glenn
          Glenn Solie

          Frittstående konsulent

          Comment


          • #6
            Ja det høres jo logisk ut det. MAn "presser" vel forsterkeren mer ved å kjøre de ned i ohm. Har allerede koblet til 4ohm siden tegningen ikke viste noen annen mulighet. Blir sikkert bra.

            Takker for svarene :-)
            Grombil.com
            Modifisert.net
            Drevet av entusiast for entusiaster...

            Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

            Comment

            Working...
            X