Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasseforslag Soundsplinter RL-P18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kasseforslag Soundsplinter RL-P18

    Fikk meg to Soundsplinter RL-P18 idag og lurte på om noen har erfaring med de og isåfall hva en vil anbefale av trykkammer og bassrefleks? Evt forslag til kassevolum? (Vet hva som står på sidene deres, er mer ute etter rell erfaring med de)

    SQ er viktigere enn max lydtrykk så jeg er i utgangspunktet mest lysten på trykkammer men har ikke sett så mange som bruker trykkammer på de..

  • #2
    Du som kjøpte de altså, på avforum ja?
    Grattis med kongesubber

    Det ligger vel alt av parametere på hjemmesiden demmes, så kanskje Dag Johansen hjelper deg?

    Comment


    • #3
      Ja kjøpte de på avforumet, de var her i distriktet så det passet bra når jeg samtidig fikk solgt eDene mine Fikk med kasser på 220 liter men spørs om de blir brukt. Har akkurat montert de i ED kassene mine og de virker mindre effektive men samtidg virker de til å spille MYE bedre, eD ble jeg aldri helt fortrolig med, men første inntrykk her er at det er mye mer min smak!

      Comment


      • #4
        Jeg fikk Dag til å fikse kassen til min Rlp18, mener å huske den var på 180liter med 2 4toms rør som var tunet til 37hz..

        Comment


        • #5
          Om det er mye mer din smak, så skjønner jeg nå hva du mente da du prøvde å forklare bassen du liker.

          RL-p er en vanvittig bra høyttaler, etter min mening! Det eneste som er kjipt med dem, er at de har XMECH rett utenfor XMAX, og dermed er lette å slå i bunnen når man blir ivrig, men det er strengt tatt bare et "problem" når man misbruker dem på daglig basis.

          FRA 200 liter pr. element, og rundt 25hz tuning, kanskje? Om du har god plass, 300 liter pr element og 20hz tuning. ^^

          Stor kasse = lettdreven med flat respons.

          Comment


          • #6
            Har 2 kasser a 220liter som er tunet til 23 hz som jeg fikk med subene, ganske bra bygget selv om kanskje litt spinkle vegger:



            Men de mangler sluttfinish og har også en fassong som gjør de litt plasserinsuvennlige så jeg tviler på at jeg kommer til å bruke de, (de gamle kassene til eDene er også ganske like i volum og tuning). Tenker litt som sagt enten mindre trykkammer (muligens bassert på kassene jeg fikk med) eller evt 500 liters sonosuber alla dette:



            For ordens skyld... det skal altså brukes innendørs

            Har som sagt kanskje mest lyst/tro på trykkammer men finner få som har brukt de slikt, så håper kanskje noen her har erfaring

            Comment


            • #7
              Ser for meg du skal ha disse som hjemmekinosubber baldrick? Før folk regner ut kasser utifra roomgain i en liten bilkupe

              Edit: du la til dette samtidig som jeg skrev posten min
              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

              Comment


              • #8
                De kassene som fulgte med er vel ikke for spinkle når de er avstivet såpass? Vil jeg tro. :P

                Rør ser jo tøft ut, da. Og 500 liter er nice! Jeg hadde gått for den, tror jeg!

                Edit: Bare for å nevne det, etter min erfaring, så blir ikke SQ'en fra en portet kasse tunet kjempelavt, noe dårligere enn fra en lukket kasse. Gitt at høyttaleren er egnet for portet kasse, så klart.
                Last edited by Miniboom; 11-11-2009, 13:14.

                Comment


                • #9


                  Hvis han hadde skjært ut mange mindre buer, og "murt" som man gjør i steinmur, f.eks., kunne han delt materialkostnadene på 8 eller no'. Fått mange buer ut av en plate. :P

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Miniboom View Post


                    Hvis han hadde skjært ut mange mindre buer, og "murt" som man gjør i steinmur, f.eks., kunne han delt materialkostnadene på 8 eller no'. Fått mange buer ut av en plate. :P
                    Uff, sånne kasser lager bare forum-runkere og idiotbedrifter som forlanger 18 månedslønninger av folk.
                    30mm MDF med ettpar avstivninger gjør jobben akkurat like bra.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Uff, sånne kasser lager bare forum-runkere og idiotbedrifter som forlanger 18 månedslønninger av folk.
                      30mm MDF med ettpar avstivninger gjør jobben akkurat like bra.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      Hehe. Dersom han gjør det av noe annet enn estetiske årsaker, stiller han i alle fall like sterkt i mine øyne, som de som har høyttalerkabler til 1000,- pr meter! Men etter hva jeg forsto, var kassa laget sånn for å matche noen andre høyttalere. :P

                      "Forum-runkere". Hehe!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Miniboom View Post
                        Hehe. Dersom han gjør det av noe annet enn estetiske årsaker, stiller han i alle fall like sterkt i mine øyne, som de som har høyttalerkabler til 1000,- pr meter! Men etter hva jeg forsto, var kassa laget sånn for å matche noen andre høyttalere. :P

                        "Forum-runkere". Hehe!
                        Man kan jo lage den formen på andre måter også...
                        Saken er at mange legger sjela si i å få det til å se pent ut før de limer sammen saken og ingenting blir synlig.
                        Men det er klart det er imponerende at noen legger så my jobb i det.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • #13
                          Nå ble jo arbeidet med den aktuelle tråden i høyeste grad synlig da



                          Om det derimot var verdt alt arbeidet og pengene er noe helt annet (sikkert ikke siden han la den for salg til langt under kostpris)

                          Hva andre måter er der for å lage noe slikt? Vil en klare noe lignende med slissede MDF plater?

                          Comment


                          • #14
                            Som nevnt, så kunne man gjort det på nesten eksakt samme måte, med en brøkdel av materialene, om man istedenfor hele buer, hadde hatt tredelte (eller til og med todelte) buer. Da kunne man skjært til mange etter hverandre fra én plate, istedenfor å få en helvetes mye svinn. :P

                            Comment


                            • #15
                              Hva med og lage en replica av Cerwin Vega's "Stroker kaffebord"?

                              http://modellarkiv.blogspot.com/2008...rwin-vega.html
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment

                              Working...
                              X