Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hertz.

    For de som måtte finne det interessant:
    Som noen her vet så har jeg drevet en del med målinger av høyttalerelementer.
    Har sett mye rart når det kommer til hvor bra produsentenes parametre stemmer overens med virkeligheten.
    Her må jeg si at Hertz imponerer.
    Har målt på en del av elementene, bla. ES-250, HX-250, HV165l og HL70, og mine målinger stemmer innenfor 10% og det er meget bra.
    Har på diverse andre merker målt opp til 80% avvik i forhold til oppgitt parametre.
    Imponert er jeg!!!

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

  • #2
    skikkelig artig å høre! Nå er ikke jeg sån teknisk ekspert på spec og parameter som du Dag,men har drevet med bilstereo i altfor mange år,og har prøvd alt av de "kjente" merkene,og har funnet ut att hertz virkelig leverer varene! har liksom ikke "brent" for ett merke siden jeg var pioneer mann,men det har nå forandret seg.
    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

    Comment


    • #3
      10% avvik er meget bra. Dette viser svært gjevn produksjon.
      Som Dag sier er det faktisk ikke uvanlig med veldig store avvik både på bilstereoelementer og elementer for hjemmebruk, men desverre er det ofte store problemer med kinavarer da kvalitetskontroll er ellendig, og påfølgende eksemplarvariasjon stor. De 10% som Dag har målt i avvik, kan faktisk kun skyldes ulikt måleutstyr, temperatur etc.
      At Hertz har god kvalitetskontroll har jeg visst lenge, og det er moro med dokumentasjon.

      mvh

      Glenn
      Glenn Solie

      Frittstående konsulent

      Comment


      • #4
        Det groveste avviket jeg har målt er på et 12tommers basselement fra en kjent Amerikansk produsent, jeg hadde en mistanke om at resonansfrekvensen var høyere enn de oppgitte 29Hz, min måling viste 52Hz!

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          har du eksempler på merker?

          Comment


          • #6
            Originally posted by vegardrs View Post
            har du eksempler på merker?
            Liker å skryte av det som er bra og heller ikke rope så høyt når det gjelder det dårlige.
            Generelt er det som Glenn sier at kinavarer sliter med kvalitetskontroll.
            Dette gjelder da mest de fabrikkene som ikke blir styrt av solide konsern.

            Mvh
            Dag Johnsen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dag Johansen View Post
              Liker å skryte av det som er bra og heller ikke rope så høyt når det gjelder det dårlige.
              Generelt er det som Glenn sier at kinavarer sliter med kvalitetskontroll.
              Dette gjelder da mest de fabrikkene som ikke blir styrt av solide konsern.

              Mvh
              Dag Johnsen
              Dag er som vanlig svært diplomatisk...............he he.....en god egenskap.

              Tror det er mange som ville blitt overrasket over hvilke merker/produsenter du faktisk finner store avvik hos.

              mvh

              Glenn
              Glenn Solie

              Frittstående konsulent

              Comment


              • #8
                Originally posted by MT LydCenter View Post

                Tror det er mange som ville blitt overrasket over hvilke merker/produsenter du faktisk finner store avvik hos.

                mvh

                Glenn
                Joda, men det er viktig å poengtere at det ikke nødvendigvis gjør et høyttalerelement dårligere enn et annet.
                Det gjør det bare litt lettere å oppnå det man er ute etter med et element som stemmer med oppgivelsene.

                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dag Johansen View Post
                  Det groveste avviket jeg har målt er på et 12tommers basselement fra en kjent Amerikansk produsent, jeg hadde en mistanke om at resonansfrekvensen var høyere enn de oppgitte 29Hz, min måling viste 52Hz!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  Muhaha

                  Resonansfrekvensen endrer seg ettersom elementet blir varmt og de greiene der og produsenten tok sikkert den som passet dem best. Ikke til stole på.
                  Dette er ikke gjetning, resonansfrekvenser flytter seg i drift, det har du kanskje tilogmed observert siden du har målt så mye. Så er det kassepåvirkningen da.
                  Alt jeg skriver er fra teorien, ikke praksis.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by dagblix View Post
                    Muhaha

                    Resonansfrekvensen endrer seg ettersom elementet blir varmt og de greiene der og produsenten tok sikkert den som passet dem best. Ikke til stole på.
                    Dette er ikke gjetning, resonansfrekvenser flytter seg i drift, det har du kanskje tilogmed observert siden du har målt så mye. Så er det kassepåvirkningen da.
                    Joda, men det endrer seg ikke mye, jeg har testet det også.
                    Jeg har sett en endring på noen få prosent i resonansfrekvensen etter 100watt hardkjør i en halv time.
                    Impedansekurven derimot etter litt hardkjøring!
                    Kassepåvirkninger gjelder ikke ved Thiele/Small målinger, de blir målt i friluft.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Liker å skryte av det som er bra og heller ikke rope så høyt når det gjelder det dårlige.
                      Hva annet er det du har målt som har hatt et godt resultat hos deg da?
                      Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

                      Pioneer
                      EarthQuake
                      Hertz
                      Evus
                      Kinetik

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dag Johansen View Post
                        For de som måtte finne det interessant:
                        Som noen her vet så har jeg drevet en del med målinger av høyttalerelementer.
                        Har sett mye rart når det kommer til hvor bra produsentenes parametre stemmer overens med virkeligheten.
                        Her må jeg si at Hertz imponerer.
                        Har målt på en del av elementene, bla. ES-250, HX-250, HV165l og HL70, og mine målinger stemmer innenfor 10% og det er meget bra.
                        Har på diverse andre merker målt opp til 80% avvik i forhold til oppgitt parametre.
                        Imponert er jeg!!!

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        Husker du hva du målte med ES-250? Har bestilt elementet nå, så er litt spent på hva jeg får, men dette lover jo veldig bra.
                        Mvh
                        Jonas Ramsrud

                        Renault Kangoo 4x4 varebil
                        Soundstream Lil Wonder LW5.830
                        Fusion NV-CM525
                        Hertz ES250D
                        Pioneer DEH-P40MP

                        Comment


                        • #13
                          Send dag en PM du
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:
                          Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                          Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                          Følg oss på Facebook
                          Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                          Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                          Comment

                          Working...
                          X