Announcement

Collapse
No announcement yet.

Importguiden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Importguiden

    Tenkte jeg skulle prøve å forklare i denne tråden hva kjøp fra utenlandske nettbutikker innebærer. Dette er laget etter min erfaring. Prosedyrer kan forandres eller være annerledes hos andre butikker.

    Dette er ment for å danne et generelt syn på import og skal være en generell guide. Dvs at jeg f.eks. ikke tar noe ansvar hvis det kommer et tilleggsgebyr fra Posten eller hvis Jetcarrier bruker mer tid på frakt e.l. Det sagt, så skal alt under stemme.

    Hvis noen har et tips til andre butikker eller noe mer som bør tas med så si gjerne ifra.



    Importguiden


    * Noen nettbutikker som er bra, samt hvordan man ser om en Ebay butikk/person er trygg å handle fra.
    * Hvordan Jetcarrier fungerer.
    * Beregne sitt budsjett i utenlands valuta
    * Hvordan man regner ut totalkostnaden for varen, ferdig levert i Norge.
    * Hvilke betalings metoder som finnes og hvordan PayPal fungerer.
    * Hvordan handels prosessen fungerer.

    Punkter som skal bli lagt til når jeg får mer tid til å fullføre guiden:
    * Hva man skal gjøre når varer ikke kommer like hele frem og hva man skal gjøre hvis en vare blir ødelagt innenfor garanti perioden.
    * Forskjellene på forbrukerrettighetene i Norge og i USA.
    * Og sist, men ikke minst hvor mye man kan spare.


    I guiden så bruker jeg USD kurs fra 11. mars 2011. Denne forandrer seg stadig, for å se gjeldene kurser så syns jeg det er best å bruke Tollens kurser: LINK



    * Noen nettbutikker som er bra, samt hvordan man ser om en Ebay butikk/person er trygg å handle fra:

    Noen bra butikker:

    www.sonicelectronix.com
    www.woofersetc.com
    www.soundsolutionsaudio.com/store
    http://www.onlinecarstereo.com/
    http://stores.ebay.com/w-w-w-dimensionaudio-c-o-m
    http://stores.ebay.com/MillionBuy
    www.hifisoundconnection.com

    Ebay:

    Måten man ser om det er en bra Ebay selger er ganske enkelt. Ta en titt på selgerens feedbacks. Dem finner du ved å se under navnet på selgeren. Så lenge det er 95% Positive feedback eller bedre så har man ikke mye frykte.

    Jeg anbefaler allikevel å se mer detaljert på feedbacken, for å se hva de nøytrale og negative feedbacks gjaldt. Dette ser du ved å trykke på tallet bak navnet. Så blar man gjennom feedbacks og leter etter grå og røde symboler.

    Og så kan man vurdere om de negative og nøytrale er skremmende nok til å lete etter en annen kjøper. Husk at det er noe som heter produksjonsfeil og fraktskader. Så det hender at ting ankommer skadet eller dødt. Dette skjer med alle butikker, og hvis man ser 1-2 slike av 15000 salg så er det ikke noe å være nervøs over.

    Generelt så er Ebay butikker mer å stole på enn privatpersoner. Og det er mye enklere å returnere varer når det blir ødelagt innenfor garanti perioden eller hvis du skulle få feil vare så er de fleste veldig kjappe å ha med å gjøre, og hvis det er en rimelig gjenstand så får man som regel beholde den.



    * Hvordan Jetcarrier fungerer:

    Kort fortalt så fungerer de som en videresender.

    Hver kunde får en egen amerikansk adresse som man bruker når man kjøper varer enten via Ebay eller andre nettbutikker. De har et lager i New Jersey - USA hvor de mottar pakker og sender dem videre til Norge enten via Fly eller Båt.

    De kan frakte hva som helst, alt fra biler og motorsykler til lyspærer og sikringer.

    Hva som må gjøres og hvordan det hele fungerer kan du se under "Hvordan handels prosessen fungerer".



    * Hvordan beregne sitt budsjett i utenlands valuta:

    OBS: Det er ikke moms på pakker som har en verdi under 200kr, uavhengig om det er en ting eller flere ting i pakken. Dvs, har du 4 batteri terminaler som koster 60kr hver --> 4*60 = 240kr så blir det et moms tillegg på den pakken.

    1. La oss si at du har 10000kr å bruke.

    2. Først så trekker du ifra frakten. Jeg anbefaler Jetcarrier på det varmeste, har du dårlig tid så er flyfrakta veldig kjapp og koster like mye eller mindre som DHL o.l. selskaper som sender rett til Norge. Har du ikke dårlig tid så bruker du båtfrakta, som er vanvittig rimelig. Opp til 70kg, så betaler man kun 300kr.

    For båtfrakt så pleier jeg å bruke 500kr. For flyfrakt så man regne ut frakten ved å bruke Prisberegningen og da må man vite vekten og ca volumet.

    3. La oss si man har god tid og velger båtfrakt.

    10.000kr - 500kr = 9500kr

    4. Så trekker man vekk momsen: 9500kr / 1,25 = 7600kr

    5. Så finner man ut hvor mange US dollar man har å bruke, med dagens kurs: 7600kr / 5,6 = $1357,25

    6. Og dermed så har man $1357,25 å bruke på varene og frakta innenfor USA.



    * Hvordan man regner ut totalkostnaden for varen, ferdig levert i Norge.

    OBS: Det er ikke moms på pakker som har en verdi under 200kr, uavhengig om det er en ting eller flere ting i pakken. Dvs, har du 4 batteri terminaler som koster 60kr hver --> 4*60 = 240kr så blir det et moms tillegg på den pakken.

    La oss si at du skal ha en forsterker som koster 500$, frakta er 200$ til Norge og 50$ innenfor de 48 US statene og vekta er 13.00 lbs.

    Direkte frakt til Norge:

    US sum: 500$ + 200$ = 700$

    US sum i Norsk valuta (dagens kurs): 700$ * 5,6 = 3920kr

    Legge til moms: 3920kr * 1,25 = 4900kr

    + evt toll behandlingsgebyr , Postens er på 217kr.

    Sum ferdig levert i Norge = 4900kr + 217kr = 5117kr.

    Det er IKKE toll på bilstereo, kun moms.


    Via Jetcarrier flyfrakt

    US pris: 500$

    US pris i Norsk valuta: 500 * 5,6 = 2800kr

    Med forsikring = 2800 * 1,015 = 2842kr

    Med moms: 2842 * 1,25 = 3552,5kr

    Frakt: 420kr (regnet ut her: Prisberegningen)

    US innenlands frakt som ikke blir momset: $50 * 5,7 = 280kr

    Sum ferdig levert i Norge: 3552,5kr + 420kr + 280= 4252,5kr.



    * Hvilke betalingsmåter som finnes og hvordan PayPal fungerer.

    Paypal og utenlands bankoverføring.

    Kort fortalt så er det mye enklere, kjappere og tryggere med PayPal. Men jeg skal forklare begge metodene.

    PayPal fungerer slik at man lager en konto hos dem hvor man registrerer sin adresse og et eller flere bankkort. Når du bruker PayPal til å betale så vil de trekke direkte fra PayPal kontoen som automatisk tar penger fra det kortet som er registrert som det primære kortet.

    Man betaler altså via PayPal, grunnen til at man gjør dette er at de tilbyr en beskyttelse for oss konsumenter.

    Og det fungerer slik: Etter man har betalt så har man 45 dager på seg til å registrere en "uenighet". Etter man har registrert en uenighet så har man 20 dager på seg til å registrere et "krav".

    Et eksempel er at du har bestilt en brukt forsterker fra en privatperson og så får du stein i pakken. Da kan man registrere et krav om å få pengene tilbake fordi du ble sendt noe du ikke skulle ha.

    Min erfaring er at du får tilbake pengene uten at det tar så lang tid. De tilfellene jeg har hatt har tatt under 2 uker å rette opp i.

    Jeg anbefaler at man bruker et Mastercard kredittkort som et primært bankkort hos PayPal, fordi Mastercard tilbyr også en beskyttelse for sine brukere når de handler på nett. Pluss at Ebay har også en beskyttelse program. Dermed så er man ganske bra sikret mot uærlige selgere.

    Man kan lese mer om PayPal og hvordan det fungerer på PayPals FAQ her: PayPals FAQ


    Bankoverføring er en mye mer kompleks prosedyre hvor man trenger en del informasjon om selgerens bank konto for å kunne overføre. Privatpersoner krever som regel PayPal betaling.

    Hvis man har lyst å betale med bank overføring så må man sjekke prosedyren for den banken du bruker. De er som regel veldig godt forklarte. Men som regel så er akkurat som å betale en regning, bare at man trenger en del mer informasjon om mottakeren. Dette er da noe jeg absolutt ikke anbefaler, fordi det tar lengre tid og man har ikke den samme beskyttelsen.

    Men Informasjon som man som regel trenger er

    1. Bank Name and Address
    2. Telephone Number (bankens)
    3. Branch of Financial Institution
    4. Bank Routing Number
    5. Credit Account Name
    6. Credit Account Number



    Hvordan handels prosessen fungerer:

    Det er veldig likt som å handle i en Norsk nettbutikk, men det kan bli litt mer avansert.

    1. Som i en Norsk nettbutikk, så finner man varene man skal ha og legger dem i handlekurven, som forøvrig heter "Cart" på Engelsk.

    2. Etter man har funnet alle varene man skal ha, så går man videre til "Checkout" (til kassen)

    3. Her må man som regel lage en bruker for å handle i butikken, her fyller man også som regel adresse o.l. Se Jetcarrier punktet hvis man skal bruke dem for frakt.

    4. Deretter velger man frakt mulighet, se eget punkt om dette for å vurdere hva som er best for dine behov.

    5. Så er det tid for betaling, her ser man også total kostnaden, altså prisen for varene inkludert frakt, enten innenlands hvis man skal bruke Jetcarrier, eller utenlands hvis man vil at varene blir fraktet rett til Norge fra butikken.
    Legg merke til "Ship to" adressen og "Bill to" adressen. "Bill to" adressen skal være den samme som kredittkortet du bruker eller som er registrert på Paypal.
    Og her velger man betalingsformen, enten PayPal eller Kreditt/bank-kort og i noen tilfeller kan man også velge valutaoverføring og Western Union. Se eget punkt for betalingmuligheter.

    6. Deretter får man et bekreftelse mail på hva man har bestilt og hvor ordre nummeret står, ikke slett denne mailen, denne er veldig kjekk å ha i ettertid.

    7. Etter et par dager så blir varen sendt ut fra butikken / selgeren hvis butikken/selgeren har mottatt pengene.

    8. Varen blir da sendt direkte til Norge eller til Jetcarrier.

    9. Send en mail og be om "tracking number" og "shipping company" hvis du ikke fikk opplysinger om sporingsnummer og fraktselskap tidligere. Ta vare på denne mailen.

    10. Bruk frakt selskapet sitt sporingsverktøy for å se hvor varen din befinner seg. Dette er veldig lurt slik at du vet hva som skjer med pakken din. Adresselappen kan falle av, eller at den blir sendt til feil adresse e.l.

    Et eksempel på et seriøst problem er dette:


    I slike tilfeller må man kontakte frakt selskapet, i dette tilfellet Posten og se hvilken informasjon de trenger for å kunne sende den videre til riktig adresse. Som regel så behøver de dokumentasjon på at du eier den pakken, man kan bruke mailene man fikk med sporingsnummer og ordre kvitteringen og så trenger de riktig adresse.


    Hvis man valgte å få varen direkte tilsendt til Norge:

    11. Man følger med på pakken frem til den kommer til Postkontoret eller til den skal leveres hjem til deg. Noen selskaper som DHL og FedEX leverer som regel hjem til deg, er du ikke hjemme blir den levert til Postkontoret. USPS pakker blir som regel sendt direkte til postkontoret.

    12. Sjekk pakken grundig før du tar den imot, er den veldig skadet så må du passe på å åpne den på stedet. Dette gjelder spesielt hvis du har brukt DHL e.l. selskaper, da de har ansvar for at pakken kommer frem like hel. Og det blir mye enklere å ordne skadeerstatning for pakken hvis personen som leverer pakkene har sett at pakken kom frem skadet. Ringer man i ettertid så kan det oppstå tvister om skader har blitt forårsaket etter at man har fått den

    13. Deretter må man betale for momsen og toll behandlingsgebyret. Dette kommer enten som en regning i posten hvis man har brukt et firma ala DHL eller så må man betale på postkontoret før man får utlevert pakken.

    Hvis man bruker Jetcarrier:

    0. Lag en konto på Jetcarrier. Fyll inn nødvendig informasjon. Se denne videoen for hvordan man registrer seg: LINK

    3. Bruk adressen du finner under "mine data" som er i fanen *dittnavn*'s konto. Adressen finner du etter du har trykket på: "Tips til utfylling av en USA address" som du finner nederst på siden.

    11. Booking av pakker, dette må gjøres med en gang varen er sendt og du har fått trackings number. Logg inn på Jetcarrier sine hjemmesider. Og trykk på "Book fly/sjø-pakke". Fyll inn nødvendig informasjon, hold musa over de blå tallene for å få en forklaring på hva du må fylle inn. På punkt 6. så velger du "laster opp til Mine dokumenter". Og jeg anbefaler at du velger at pakken er forsikret. 1,5% er ikke mye.

    Man må booke hver pakke som skal komme til Jetcarrier. Har du f.eks. bestilt fra 4 forskjellige steder, så må du booke 4 forskjellige pakker.

    Hvis alle pakkene kommer inn før cut-out fristen (hver fredag for flypakker og hver 01. og 15. i hver måned for båtpakker) så blir de samlet og sendt som en pakke til Norge. Derfor er det lurt å sjekke hvor lang tid frakten vil ta fra hver butikk og planlegge slik at pakkene skal komme inn 2 dager før Cutout fristen for flypakker og helst en uke før for båtpakker, slik at man har en sikkerhetsmargin på noen dager slik at de blir sendt samlet.

    OBS: For hver pakke de mottar etter den første pakken så påløper det en mottakelsegebyr på 45kr hvis pakkene blir sendt samlet. Dermed så er det ikke lurt å bestille fra 15 forskjellige butikker for å få gratis frakt eller spare par dollar.

    12. Så må man lage et dokument. Dette er en fil som viser hva du har betalt for varene du har kjøpt. Har du kjøpt på Ebay, så bruker du PayPal kvitteringen. Har du kjøpt varer fra en butikk så bruker du kvittering på ordren og PayPal hvis du brukte det. Man må lage et dokument for hver pakke man har booket.

    Ta en printscreen av kvitteringen, editer bildene i Paint slik at du får kun bilde av kvitteringen. Legg så bildene inn i f.eks. Word / Writer. Print det ut som en PDF fil, enten via programmet sitt eget verktøy. Eller via PDF995 som du finner her: PDF995 Man må nedlaste og installere "Pdf995 Printer Driver" og "Free Converter". Bruk avsenderes sitt navn med dato på slutten som filnavn.

    Trykk på "mine dokumenter" og last opp PDF filen/filene du lagde nettopp.

    13. Man følger med på pakken frem til den kommer til Jetcarrier. Sjekk deretter statusen under "mine sjø/fly-pakker". At alt går riktig for seg.

    14. Etter en liten stund så får du en regning under "mine faktura". Den får du for båtpakker ca to uker før den ankommer Norge. Og for flypakker får du en regning når pakken har ankommet Norge. Denne regningen vil være for frakten og mosen for dine pakker.

    Båtfrakt:
    15. Har du valgt båtfrakt så må du ta kontakt med Jetcarrier for å fortelle dem om du vil at pakken skal sendes billigst mulig hjem til deg eller om du vil hente pakken selv på lageret i Halden. Hvis du vil hente pakken, så bør du gjøre det innen 5 dager, for etter det så påløper dagsleie for at pakken blir lagret.

    Flyfrakt:
    15. Har du valgt flyfrakt så sporer du pakken ved å trykke på"Sporing på Posten" som ligger nederst på listen hvor du finner "mine dokumenter". Der vil en link komme opp når pakken har ankommet til Norge. Så er det bare å vente på at pakken skal komme hjem til deg.
    Last edited by Dammed; 25-04-2011, 21:10.
    Mvh. Damir

  • #2
    Takk for en god og utfylldene guide. Denne trengte vi
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Satte tråden som klistret
      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dammed View Post
        * Hvordan man regner ut totalkostnaden for varen, ferdig levert i Norge.

        La oss si at du skal ha en forsterker som koster 500$, frakta er 200$ til Norge og 50$ innenfor de 48 US statene og vekta er 13.00 lbs.

        Direkte frakt til Norge:

        US sum: 500$ + 200$ = 700$

        US sum i Norsk valuta (dagens kurs): 700$ * 5,6 = 3920kr

        Legge til moms: 3920kr * 1,25 = 4900kr

        + evt toll behandlingsgebyr , Postens er på 217kr.

        Sum ferdig levert i Norge = 4900kr + 217kr = 5117kr.

        Det er IKKE toll på bilstereo, kun moms.
        er vell ikke moms på frakt ? eller ?
        meget bra guide
        | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

        Comment


        • #5
          Det er moms på frakt.

          Comment


          • #6
            stemmer det ja, det er moms på frakt og varens verdi på alle pakker som har en verdi på over 200kr.

            MEN, bruker du Jetcarrier, så betaler du IKKE moms på innenlands frakten i USA. Da denne frakten frakter ikke varen/varene ut av USA.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dammed View Post
              stemmer det ja, det er moms på frakt og varens verdi på alle pakker som har en verdi på over 200kr.

              MEN, bruker du Jetcarrier, så betaler du IKKE moms på innenlands frakten i USA. Da denne frakten frakter ikke varen/varene ut av USA.
              det var slik det var
              | Audi A3 Sb 09 | Pioneer Avh-4200dvd | B2audio Ac 12wc | Focal 165V30|

              Comment


              • #8
                fikk en forsterker fra usa idag. ups kom å leverte den på døra. esken viser ikke tegn på å være åpnet eller noe som helst. kan jeg da forvente å få en regning på moms og tollgebyr i posten?
                Cerwin Vega! Pioneer

                Comment


                • #9
                  absolutt, det er som regel et ark med toll informasjon festet til pakken, eller så oppgis denne informasjon til fraktselskapet av avsenderen slik at de kan foreta riktig fortolling.

                  Du vil mest sannsynlig få en regning i løpet av 1 mnd tid, men det kan ta så lang tid som 2-3 mnd.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    ok var det jeg tenkte. men er ikke antydning på eska at det har vert noe festa på den.
                    har satt til sider cash i tilfelle jeg får regninga uansett :P
                    Cerwin Vega! Pioneer

                    Comment

                    Working...
                    X