Announcement

Collapse
No announcement yet.

Linking av monoblokker (Digital Designs M3b)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Linking av monoblokker (Digital Designs M3b)

    Jada, dette har vært brakt opp før. Og mange har svart.. Jeg klarer dog ikke å se på de svarene jeg hittil har funnet som avgjørende, da det virker som alle har hørt noe av noen som har hørt noe, av noen som har sett en video på YouTube, og dermed VET at "nei, dette går selvfølgelig ikke bra"..

    Jeg har 2xM3b og 4x615 d2. Enten linker jeg forsterkere og kjører 1ohm, ellers kjører jeg hver forsterker i 0,5ohm med to elementer på hver forsterker. Og ja, dette skal brukes daglig, og vennligst hold "bare gi opp"-kommentarer innestengt. På andre siden av dammen går dette helt fint, samt i Sverige, mens her i lille Norge er det visstnok fy fy å linke eller kjøre i 0,5ohm "daily".

    Jeg ønsker personlige erfaringer, svar med godt feste i jorda, og teoretikerne må gjerne slå til igjen, dersom svarene kan gi meg kunnskap om hvordan jeg burde gå frem i praksis.

    3, 2, 1, riv frem popkornet
    Last edited by Custom; 07-02-2015, 14:14.
    Mvh Julian Sommer
    Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

  • #2
    Er av samme oppfatning selv , spesielt over dammen er alt mulig mtp last, men tror det er noe med magnetismen på denne siden, da de fleste som har forsøkt her ikke får det til å fungere : p har selv kjørt en amp i 0,375 daily i flere måneder (DD M1c) og senere kjørt 2 m1c på hver sin sub i felles kasse, oppfattet ikke dette sol problematisk i det hele tatt så kan hvertfall si at flere amper på samme kasse ikke er noe videre problem og du vil jo havne på samme last uansett, forskjellen er vell at ved linking vil du ikke ha noen ulikheter på gain Osv.
    Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
    | Gladen 75c6 - DD m4a |
    | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

    Comment


    • #3
      Har du clampet forsterker slik at du vet den reelle impedansen da, Rexonix? Jeg ligger på 1,5ohm nå ved full pupp @ 40hz, så har med andre ord boxraise på ca 1,5x impedans, da jeg har koblet i 1ohm.
      Hva bør jeg tenke på ved bruk av to forsterkere på elementer i felles kabinett? Holder det å sjekke volt på utganger med multimeter for å grantere at gain er korrekt, samt å ha like lange kabler på alt? Eller er det mer hokus pokus inni bildet for å få det optimalt? Skal ikke være et alternativ at jeg kunne økt ved å gjort ting annerledes, så her vil jeg eliminere alle faktorer som kan føre til lydtrykk/effekttap.
      Mvh Julian Sommer
      Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

      Comment


      • #4
        Ingen problem med 0,5 ohm så lenge man har strøm nok. Selv gjort dette mange gang, også kjørt rundt i flere måneder med en Spl Dynamics D7s i 0,25 ohm.
        At du har 1,5 impedanseøkning ved 40hz betyr ikke at du har det over hele spekteret

        SKal du koble flere forsterkere slik du sier, så er det noen ting å justere. Først gain slik du nevner. Deretter må også fasen justeres ved å måle spenningen mellom samme utgang på begge forsterkere. Den skal naturligvis ned i 0V slik at signalet er i fase fra begge forsterkerne.
        Aktiv deling er en fordel her, for da kan du åpne opp filtrene på forsterkerne helt slik at du ikke får ulik deling på elementene i kassa. Men også dette kan justeres. Mål f.eks volt på utgangene ved 20hz og juster subsonic slik at du får samme spenning på begge forsterkere. Deretter kan du gjøre samme med 100hz og lpfl

        Veldigt fort gjort med to monoblokker, litt mer styr med 8
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Er fremdeles inne på tanken selv. fikk mange svar, men føler det ligger 50/50.
          Dette er da ang. 2 monoblokker på 1 sub. Enten kjøre en forsterker per spole (subben er 2x2ohm) eller linke forsterkerene og kjøre f.eks 4ohm. Forsterkerene er SPL Dynamics ICE 3500D, og subben er Sundown Z18 V4.
          It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
          Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

          Comment


          • #6
            Takk for alle svar Jeg gikk for linking, så får vi se hvordan dette går.
            Målt effekt hittil er 7676 watt @ 40hz uten forvrengning, dette er i 1,3ohm. Jeg bikka akkurat 8000 watt på første måling (fullt batteri), men siden jeg ikke skrev opp tallene da jeg hadde regnet litt feil, så får denne målingen gjelde inntil videre
            320A dynamo og kun ett Biltema AGM 95Ah. Skal inn med minst tre slike batterier til i nærmeste fremtid.
            Last edited by Custom; 11-02-2015, 03:36.
            Mvh Julian Sommer
            Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

            Comment


            • #7
              Veldig spennende. Jeg blir glad av å se at du fortsatt er med i gamet! Hva med å oppdatere prosjekttråden din så vi kan se hva du driver med?
              never enough!

              Comment


              • #8
                Ja må vel oppdatere litt en dag. Grunnen til at det er blitt en litt bortglemt tråd, er jo det faktum at lite har skjedd. Så fort jeg begynner å kappe og koble for å få inn batterier vil det bli update :-) Det er nok heller ikke lenge før jeg får målt litt dB
                Mvh Julian Sommer
                Sommer Lyd og Foto (trykk her), lik og del

                Comment

                Working...
                X