Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rektangel eller "wedge" kasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rektangel eller "wedge" kasse?

    Hei folkens! Begynner snart å bygge ny kasse til 2stk DD 615 elementer. Har sett på forskjellige løsninger, og har kommet frem til å lage en rektangulær kasse med slisseport. Leste litt på nettet og noen sa at hvis jeg bygger wedge vil det minimalisere "stalling waves" (fant ikke noe bra norsk ord på det) Jeg tenker at med en ganske stor slisseport så vil ikke dette bli noe problem. Andre innspill til dette? Takk for svar! Mvh Magnus.
    Ingen basskasse for øyeblikket :\
    Gladen SPL 1800c1 monoblokk
    Gladen M-Line høyttalere
    Gladen M-Line tweeters

  • #2
    Stalling waves, lydbølge som treffer bakveggen og demper den neste?
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

    Comment


    • #3
      Jepp. Var slik jeg forstod det ihvertfall.
      Ingen basskasse for øyeblikket :\
      Gladen SPL 1800c1 monoblokk
      Gladen M-Line høyttalere
      Gladen M-Line tweeters

      Comment


      • #4
        Slik jeg har forstått det er faren for slike refleksjoner størst ved en terningformet kasse, altså alle sider like. Jeg tror forøvrig ikke det er så hørbart på dype frekvenser, mener det primært er en mellomtone-ting. Men jeg kan ta feil!
        Så lenge du bygger rektangulært og stivt nok ville jeg ikke bekymret meg for saken. Kjenner ikke til at det er noen hørbar forskjell på en kasse med eller uten én skrå vegg så lenge alle øvrige verdier er like.
        Husk at du bygger noe som skal i en bil (det forutsetter jeg), ikke et studio. Med andre ord, det er allerede et hav av nesten ukontrollerbare faktorer som vibrasjoner fra motor og vei, deksler og karroseri-deler med forskjellige egenressonanser, reflekterende flater osv. For ikke å snakke om en mindre ideell lytteposisjon. Derfor ville jeg selv konsentrert meg om å bygge solid og stiv kasse. Dernest eksperimentere med plassering av denne. Demping i bilen og selvfølgelig strøm og effekt til subwooferne dine, fornuftige innstillinger og rett port, må være på plass. Disse tingene mener jeg har mye mest å si for hvordan det vil låte.
        never enough!

        Comment


        • #5
          Takk for et bra svar Johann Fredrik. En solid slisseport og utskåret ramme mellom elementene bør vel stive av ganske greit?
          Ingen basskasse for øyeblikket :\
          Gladen SPL 1800c1 monoblokk
          Gladen M-Line høyttalere
          Gladen M-Line tweeters

          Comment


          • #6
            Husk av fin avrunding på porten om du har mulighet.

            Comment


            • #7
              Skal gjøre så godt jeg kan. Pratet med Julian Sommer. Han designer modell for meg. Blir bedre å bygge når man har skikkelige tegninger å jobbe etter. Har bygget enkle lukkede kasser før, men har lagt en del penger i greie elementer nå, så da er det viktig at alt er på stell.
              Ingen basskasse for øyeblikket :\
              Gladen SPL 1800c1 monoblokk
              Gladen M-Line høyttalere
              Gladen M-Line tweeters

              Comment


              • #8
                Hvor lang er bølgelengden ved f.eks. 100hz? Og hvor lang er lengste dimensjon på kassa?


                TL;DR: Johann Fredrik har rett. Lag en perfekt kube om du ønsker

                Comment


                • #9
                  Tenker bredde blir ca 85cm, lengde ca 60, og høyde rundt 50cm. Må se an litt. Venter til Julian sender meg design av kassen før endelig beslutting blir vedtatt.
                  Ingen av sidene blir dermed like, så er derfor litt spent på resultatet.
                  Last edited by Mac Audio; 17-07-2015, 10:32.
                  Ingen basskasse for øyeblikket :\
                  Gladen SPL 1800c1 monoblokk
                  Gladen M-Line høyttalere
                  Gladen M-Line tweeters

                  Comment

                  Working...
                  X