Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kondensator...? Nei takk. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Litt Offtopic.

    Men er ikke 1000ampers syrebatterier noe inni granskauen store og tunge? Og du har 2!!

    Edit:
    Om du først har montert en kondensator tror jeg ikke at du kommer til og tjene noe på og fjerne den i hvertfall. Ikke sikkert den har noe effekt heller, men den gjør det hvertfall ikke verre.
    Spiller: Pioneer p6600DVD
    Frontsett: Seas Lotus Performance
    Sub:Morel Elate Sw10

    Comment


    • #17
      han mener vell Ampere ved kortslutning ;-D
      vil tro 1000Ah batterier ville være ganske så store.
      for å ikke snakke om hvilken vekt de må ha.
      Mvh Tony Andrè
      Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
      Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

      Comment


      • #18
        Er ikke 1000ah nei

        Ja di er gigantiske, tunge og tar hele reservehjulsbrønnen under gulvet :P

        Men takk for hjelpen! nei jeg trudde heller ikke den ville gjøre noe værre, men bare tenkte å spare plass og at den lager sånt stygt lys-show i bagasjerommet :P

        Comment


        • #19
          Bare å fjerne den da, få kondisen ut.
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #20
            Trur jeg skal gjøre det ja

            Comment


            • #21
              Etter min erfaring så har kondensatoren litt virkning i allefall.
              Før jeg monterte den blinket det i alt av lys både utvendig og innvendig. Kom over en 3 farads kondensator på netthandelen og kjøpte den for 3-400 kr. Etter denne ble montert har jeg aldri vært plaget med blinkende lys lenger. Hadde nok ikke kjøpt den om jeg måtte betale full pris for den. Da hadde jeg nok heller kjøpt et ekstra agm batteri.

              Det jeg egentlig vil frem til er at de som ikke ønsker å legge så mange timer arbeid i anlegget eller bruke så alt for mye plass kan ha nytte av en kondensator for å slippe diskobelysning.
              sigpic

              Comment


              • #22
                Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har kondensatorer, det vil si 2stk. 1,2F Brax IPC. Disse er ikke koblet på bassforsterkeren, siden denne har strømforsyning som er bygget så den ikke har noe nytte av separat kondensator, men én på forsterkeren til diskant/mellomtone og én på forsterkerne til midbass/frontsub.

                Så kan dere som mener det ene eller andre om hvorfor eller hvorfor ikke, bare gjøre akkurat det.
                Forklar meg gjerne hvorfor!
                [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                Comment


                • #23
                  For min del kan jeg ikke se at det skader og ha en kondensator, selv om teorien tilsier at det ikke vil være til noe hjelp så er det hvertfall til litt hjelp. All hjelp er positiv hjelp? Dessuten fungerer det som koblingsterminal hos meg så da er det 2 pluss. Eneste minuset jeg har er at det tar litt plass, men det er minimalt.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #24
                    kondiser har jeg ikke greie på.

                    Jeg har det største Apollo batteriet til ca 8 løk. jeg har 3 vrx forsterkere, 500,400 og 300. vil jeg ha noen nytte av kondis. jeg blir ikke helt klok av denne kondis debatten. Kan jeg bruke en kondis til alle ?
                    Jeg batteri bak hos forsterkerne. Jeg har en kondis liggende i skapet.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by matador View Post
                      du ser de interne kondensatorer i den ampen: de 3 runde "dingsene" nær kondis uttak. Altså slik jeg ser er dette en 8 kanalers, med en power supply til hver 4 kanaler? da må man ha en ekstern kondis, men ikke så digger som 1Farad, men heller mange "små" -om ikke en "rask" battery: gele/agm.

                      Ellers er den "kondis uttak" etter en spole som er nær strøm inntak=begrenser litt av effekten med en kondensator synes jeg...da spolen har også en vis motstand som ikke er linært men også øker med strøm trekket...generelt synes jeg at den totale strøm kapasitet i ampen er nesten i underkant til å virke underdimensjoner ttil å være en 8 kanaler -men dette "kompenseres" med en del høyere switch frekvens som desverre kan påvirke lyden. Den mest vanlig brukt kontrol ic bruker mellom 50-200Kilohertz switch frekvens.

                      Det ble diskutert i en annen tråd mer dyptgående ang kondiser: http://bilstereoforumet.no/showthrea...ndis+gang+alle

                      Takker for svar Matador Du har helt rett, dette er en åtte kanaler oppgitt til hele 8x83Wrms.
                      Siden jeg ikke regner Xetec som noe "jalla" merke ante det meg at disse inngangene for kondensator ikke var kastet på forsterkeren uten mål og mening Det er tross alt en meget kompakt forsterker så det begrenser seg vel selv hvor mye man får plass til inni. Har du noen konkrete forslag til kondensator/kondensatorer jeg kan bruke?

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Joakim View Post
                        Som en kuriositet, kan jeg nevne at jeg har kondensatorer, det vil si 2stk. 1,2F Brax IPC. Disse er ikke koblet på bassforsterkeren, siden denne har strømforsyning som er bygget så den ikke har noe nytte av separat kondensator, men én på forsterkeren til diskant/mellomtone og én på forsterkerne til midbass/frontsub.

                        Så kan dere som mener det ene eller andre om hvorfor eller hvorfor ikke, bare gjøre akkurat det.
                        Forklar meg gjerne hvorfor!
                        kanskje for å opprettholde jevn spenning når subforsterker/ene drar på for fult og bruker endel ressurser?
                        med jevn strøm oppnår du vel renere og mer dynamisk lyd med kondis enn når forsterkerne får lavere inntaksspenning?
                        bare en teori jeg kokte opp som passer med min hjerne i allefall

                        jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.

                        rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall
                        Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by omegadti View Post
                          kanskje for å opprettholde jevn spenning når subforsterker/ene drar på for fult og bruker endel ressurser?
                          med jevn strøm oppnår du vel renere og mer dynamisk lyd med kondis enn når forsterkerne får lavere inntaksspenning?
                          bare en teori jeg kokte opp som passer med min hjerne i allefall


                          jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.

                          rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall
                          Heeyy!! Du har helt rett!

                          Kanskje denne "evige" diskusjonen får en litt annen vending?

                          Spøsmålet stilte jeg egentlig bare for å få frem at det har en effekt, selv om ikke den brukes akkurat sånn som de aller fleste tenker den brukt.

                          Det går mere strøm til midbass/mellomtone enn folk tror. Altså ikke bare bass som skal ha strøm!


                          Husk.. Dynamikk er ikke mengden basstrykk, men forskjellen mellom lave og høye toner i HELE frekvensområdet! Blikke' møe dynamikk om diskant/mellomtone blir begrenset/komprimert på grunn av lav spenning grunnet store strømtrekk til bassbrummet.. :P
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by omegadti View Post
                            jeg kjører firekanals forsterker på fremre batteri mens sub går på bakre for å unngå at det blir for lav spenning på frontene og vrenging pga dette.

                            rett meg gjerne hvis jeg tar fullstendig feil, har ikke sagt jeg er en ekspert men dette ble det hørbar forskjell på i min bil i allefall

                            Vil gjerne rette deg litt.. hvis disse batteriene er koblet sammen et sted så fungerer de som et batteri.. samme om de står ved siden av hverandre eller fremme og bak i bilen.. opplever du en bedring er det fordi du har lagt ny kabel bakover i bilen og tversnittet på kabler bakover i bilen har økt.. du ville nok opplevd samme bedring om du la denne kablen til batteriet i stedenfor til firekanaleren
                            sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                            IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                            Comment


                            • #29
                              circuit breaker, den toppladder batteriet fremme og kjører overskuddet fra 140 ampere bak til det andre, er egne ledninger fra dynamo og bak til bakre batteri både + og jord..
                              Celestion_Jbl_Pioneer_Orion_Phoenix Gold_Tang Band_Stinger

                              Comment


                              • #30
                                Hvor mange kondiser tilsvarer et slikt batteri? http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=2060
                                Det er lite og snertent, designet for og levere strøm "kjappere" en et vanligt syrebatteri og koster det samme som 1farads kondis.

                                Comment

                                Working...
                                X