Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stille Gain "etter boka"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Dammed View Post
    er vel veldig få spillere som klipper signalet ved 2/3 volum.
    Det kommer veldig ann på hvordan man har juster eq på spilleren, har vært borti de som har klippet føre 2/3 også, med en helt villt justert eq.

    Comment


    • #32
      Hvordan regner jeg ut hvor mye basselementet mitt tåler?
      Jeg har et Hertz ES250D element. er en 10" som er oppgitt til 250wrms. det har to spoler av 4ohm, slik at man kan kjøre det i 2 eller 8 ohm når man har ett.
      Jeg kjører i 2ohm, skal jeg da gange med 250x2 også finne kvadratrota (ca 22.36)?
      Hvis jeg hadde kjørt i 8ohm skulle jeg da ha ganget med 8? (250x8 også finne rota som er ca 44.72)
      Vil dette si at basser'n tåler mye mer strøm i 8ohm?
      Virker jo logisk egentlig.

      Comment


      • #33
        Merker det at Harman Kardon Ca1500M'n gåri protect ved montering av nye elementet.
        kjøres i 2ohm last@ 600W RMS, det som skjer ved 48 i volum så begynner det å klippe.
        over 50 i protect.

        Med RF P2 10" 2x2ohm å 4ohms last var det aldri snakk i noe klipping og protect tull.

        Nye elementet er MTX T7510-44 4x4ohms spoler å dette lastes ved 600W og 2ohms last.

        Håper jeg har forklart meg, qboost og gain er stillt i alle mulige retninger 0 forskjell.

        Siste mulighet er å bruke GENNEXA's metode da.
        Last edited by Akilles; 06-05-2010, 05:51.
        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

        Comment


        • #34
          Gain-knotten bestemmer ikke hvor mye effekt forsterkeren "prøver å levere". Det er signal inn + last som bestemmer det.

          Om det nye elementet har en impedansekruve med lavere verdier enn det gamle elementet, f.eks., kan forsterkeren gå i protect. Og det kan klippe ved lavere volum enn før, om det nye elementet er tyngre å drive.

          Listen over variabler er lang og hard.

          Comment


          • #35
            Nå har jeg ikke giddi å lese gjennom hele tråden, men jeg kan ikke forstå hva som gjør at denne "gainproblematikken" er ett så stort problem som det virker som. Mange halvsannheter og mye rart som sies om dette!

            Tenk at en gainknapp er en volumknapp i serie med signalet... Den skal brukes til å tilpasse nivå mellom spiller/forsterker, og/eller mellom flere forsterkere.

            OM man er så dreven i dBdrag at man VET hvilken frekvens man skal burpe med, så kan man bruke måling med osciloscop for å få max utsignal uten klipping, men i ALLE andre sammenhenger er det bare tull. Musikk er dynamisk, så ingen signal ut fra cd er statiske. Still derfor gain så du har et "fornuftig" nivå ved ca 2/3 volum og ha så du kan spille det elementene tåler, litt før du har fullt volum. Da har man litt å gå på til lavere innspilte sanger.
            Har man flere forsterkere så tilpasser man nivået mellom disse med gainen også.

            Ikke så mye hokus pokus egentlig.
            Joakim Skovlund
            dynaBel Tønsberg
            Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
            www.dynabel.no -
            dynaBel Tønsberg på Facebook

            Comment


            • #36
              Så det er like greit å bruke øra til å justere gain, fremfor multimeter
              Bmw e34 520:
              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

              Comment


              • #37
                Originally posted by dynaBel.no View Post
                Nå har jeg ikke giddi å lese gjennom hele tråden, men jeg kan ikke forstå hva som gjør at denne "gainproblematikken" er ett så stort problem som det virker som. Mange halvsannheter og mye rart som sies om dette!

                Tenk at en gainknapp er en volumknapp i serie med signalet... Den skal brukes til å tilpasse nivå mellom spiller/forsterker, og/eller mellom flere forsterkere.

                OM man er så dreven i dBdrag at man VET hvilken frekvens man skal burpe med, så kan man bruke måling med osciloscop for å få max utsignal uten klipping, men i ALLE andre sammenhenger er det bare tull. Musikk er dynamisk, så ingen signal ut fra cd er statiske. Still derfor gain så du har et "fornuftig" nivå ved ca 2/3 volum og ha så du kan spille det elementene tåler, litt før du har fullt volum. Da har man litt å gå på til lavere innspilte sanger.
                Har man flere forsterkere så tilpasser man nivået mellom disse med gainen også.

                Ikke så mye hokus pokus egentlig.
                Dette har vi diskutert før, Joakim! Fy deg! Halvsannheter og rariteter er jo ikke unntaket, men regelen, her på dette forumet!

                It's an endless speculation celebration!



                Når det er sagt, KAN man jo få negative konsekvenser dersom gain er stilt ALT for lavt, eller ALT for høyt. Diskutert nylig i en annen tråd. :P Jeg holder selvfølgelig en knapp på øret fremfor oscilloskop any day. Det er jo good waste av tid og penger, med mindre man reparerer elektronisk utstyr, og slett ikke nødvendig i det hele tatt for å justere gain.

                (Og nå har vel Jonas Hifonics tidligere sagt at det til og med kan være/er ønskelig med litt klipping i dB-drag, om jeg husker rett).

                Trives du under dynaBel-paraplyen?

                Comment


                • #38
                  Mener du at det er en falsk trygghet med denne metoden Joakim.
                  Blir skeptisk når du sier slikt :P Lurer på om jeg springer ut og stiller gain etter øra da.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #39
                    Det Joakim her mener er at man i en bil ikke har noe behov for å justere gain på denne måten på grunnlag av at ting må stemme med hverandre, ikke mot et måleinstrument. Om hver eneste forsterker er justert akkurat på grensen eller litt under, og man da setter på vanlig musikk, så er det ikke sikkert at hverken bass, mellomtone eller diskant spiller homogent og sammenhengende. Mest trolig måtte man da justert ned nivået på diskanten betraktelig, gjerne da med gain, og hva ender man opp med da? Jo da har man rota bort masse tid til fikling som man uansett ikke har noe nytte av. Dette nevnt med grunnlag i en bil der det benyttes aktiv deling, men er også en ting man naturlig nok kan overføre til enklere bygg.

                    Personlig vil jeg helst ha en gain pr. kanal jeg, det fordi jeg vil kunne justere nivået på hvert eneste element separat. Hvorfor vil man det? Jo still deg selv dette spørsmålet: Sitter jeg med lik avstand til alle høyttalerelementer? Svaret du får vil nok være et overbevisende "NEI!"

                    Come on guys! Er det vits å lage ting vanskeligere en det det egentlig er a?
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #40
                      Ok. Ser den Tony.

                      Men, slike som meg, som kun har forsterker til sub, og ingenting annet. Så kan det vell være greit og stille det slik at man er i grenseland til klipping?

                      Hva har man tidskorrigasjons for? :P
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                      Comment


                      • #41
                        Det har man for å kompansere for avstanden til høyttalerene, ikke nivået..
                        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by GENEXXA View Post
                          Ok. Ser den Tony.

                          Men, slike som meg, som kun har forsterker til sub, og ingenting annet. Så kan det vell være greit og stille det slik at man er i grenseland til klipping?

                          Hva har man tidskorrigasjons for? :P
                          Om du stiller forsterken til grenseland, så vil du mest sannsynlig ikke høre annet en bass, så det er nok ikke the stairway to heaven..

                          Det Tonyboy prøver å si er at ved å ha en gainkontroll til hver kanal, er at man da kan stille nivået på hvert enkelt element, for å kompensere for nivåforskjeller. Tidskompensasjon er for kompensere for avstandsforskjellene mellom elementene.
                          I kombinasjon med eq får man rimelig god kontroll over sakene!
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #43
                            Har du to brukere Joakim!?
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Typhon View Post
                              Personlig vil jeg helst ha en gain pr. kanal jeg, det fordi jeg vil kunne justere nivået på hvert eneste element separat. Hvorfor vil man det? Jo still deg selv dette spørsmålet: Sitter jeg med lik avstand til alle høyttalerelementer? Svaret du får vil nok være et overbevisende "NEI!"
                              Du kan jo kjøpe deg mange av denne forsterkern: Stetsom TH1120. Da får du det slik du vil ha det

                              Originally posted by Joakim View Post
                              Om du stiller forsterken til grenseland, så vil du mest sannsynlig ikke høre annet en bass, så det er nok ikke the stairway to heaven..

                              Det Tonyboy prøver å si er at ved å ha en gainkontroll til hver kanal, er at man da kan stille nivået på hvert enkelt element, for å kompensere for nivåforskjeller. Tidskompensasjon er for kompensere for avstandsforskjellene mellom elementene.
                              I kombinasjon med eq får man rimelig god kontroll over sakene!
                              True, men jeg er en av de som liker bass Men til en viss grad.
                              Prøver og snu litt på tanke gangen min, og vil gå over til SQ delen mer og mer. Men koster deretter også. Værtfall på det utstyrer jeg sikler etter.

                              Hvorfor vil man ha en høytaler høyere enn den andre? Har ikke satt meg så dypt inn i lyd værden enda. Teach me
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment


                              • #45
                                Det med å ha litt høyere på en annen har vel også med avstander å gjøre...? Altså, du vil gjerne ha et
                                lite hakk høyere på høyresiden siden de er lengre unna - lyden blir jo svakere og svakere jo lenger unna de er.
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                                Comment

                                Working...
                                X