Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefaling av Kasse til Polk GNX12DVC

    Har en Polk GNX12DVC, den er noen år gammel, men nesten ikke brukt, å har endelig fått meg en større forsterker. Den sitter nå i en portet kasse med 2 stk porter, men jeg ønsker å gå over til lukket kasse.

    Her er bassern:

    http://www.polkaudio.com/caraudio/pr...cent/gnx12dvc/

    Noen med erfaringer rundt denne? jeg ønsker å få innspill på hvor stor kasse jeg bør ha.
    Last edited by Simkin; 12-10-2010, 20:49.
    Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

    Comment


    • kan legge til att kassa nå er på 46.5 liter (Ca) med 2 porter som hver er 11cm lange og 7.5 cm i diameter.

      jeg tenker på en lukket kasse på rundt 30 liter, men jeg aner egentlig ikke. noen som kan hjelpe?

      Vil ha så stram og hard bass som mulig.


      Her er et bilde av elementet, kansje noen her har hatt eller har et, er vel også kjent som Polk EX3

      http://www.generalmanual.com/img/0811/151AA5163N.jpg
      Last edited by Simkin; 12-10-2010, 20:54.
      Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

      Comment


      • Der har du en fin-fin old school bass.
        Passer fint i både lukket og refleks, dog større reflekskasse enn det du bruker nå.
        Kjør på med 30-40 liter lukket.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • Simkin og jeckyll, bruk denne tråden for kasseforslag!
          Beklager

          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Der har du en fin-fin old school bass.
          Passer fint i både lukket og refleks, dog større reflekskasse enn det du bruker nå.
          Kjør på med 30-40 liter lukket.

          Mvh
          Dag Johansen
          Litt mye "romling" slik det er nå, men hva vil forskjellen være på en 30liter og 40 liters lukket? forsterkeren min har 250RMS watt ut, og elementet er på 175 RMS @ 2ohm om det skulle ha noe å si. så verdens kraftigste saker har jeg ikke
          Last edited by Simkin; 12-10-2010, 22:00.
          Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

          Comment


          • Originally posted by Simkin View Post
            Beklager



            Litt mye "romling" slik det er nå, men hva vil forskjellen vøre på en 30liter og 40 liters lukket? forsterkeren min har 250RMS watt ut, og elementet er på 175 RMS @ 2ohm om det skulle ha noe å si. så verdens kraftigste saker har jeg ikke
            Med en følsomhet på 93dB spiller elementet "høyere" med en 50 watts forsterker enn de fleste (moderne) basselementer gjør med 200watt.
            Forskjellen på 30 og 40 liter er liten, litt strammere og dypere bass med 40 enn 30!

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • Ok, da tipper jeg att jeg går for en 40 (kansje 35) liters lukket!

              takk for svar

              forresten, er det noen som kan gi meg mål på en 40 liters lukket kasse? hadde vært topp
              Last edited by Simkin; 12-10-2010, 22:34.
              Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

              Comment


              • Originally posted by Simkin View Post
                (...)forresten, er det noen som kan gi meg mål på en 40 liters lukket kasse? hadde vært topp
                20x50x40cm... eller 20x60x33,3333333333333cm (innvendige mål, altså). For eksempel... Mye som blir 40 liter, liksom.

                Prøv å måle opp og se hva slags dimensjoner du har å jobbe med. Det er lettere å begynne med. Gjør ikke noe om kassa blir 37 eller 42 liter, så lenge det ser bra ut, og den passer der den skal passe.

                Edit: WTF, brotha, you go changing ya internal volume after me posting suggestions? :P

                Comment


                • Originally posted by Miniboom View Post
                  20x50x40cm... eller 20x60x33,3333333333333cm (innvendige mål, altså). For eksempel... Mye som blir 40 liter, liksom.

                  Prøv å måle opp og se hva slags dimensjoner du har å jobbe med. Det er lettere å begynne med. Gjør ikke noe om kassa blir 37 eller 42 liter, så lenge det ser bra ut, og den passer der den skal passe.

                  Edit: WTF, brotha, you go changing ya internal volume after me posting suggestions? :P
                  hehe. det ble en slik ferdigkasse som dette

                  http://www.elutstyr.no/product_info....25&from=kelkoo

                  Så da ble det 30 liter lukket, dette er jo ferdig skikkelig kasser (forhåpentligvis) så da slipper jeg unna med saging, kjøping av plater, tetting osv osv. blir jo fort den summen der om man skal ha alt vil jeg tippe.

                  Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

                  Comment


                  • Har fått kassa i hus, og der er diameteren på hullet litt større en anbefalt på elementet mitt. det ser ut til å gå akkurat på håret, men er det kritisk att den blir fullstendig tett? eller har små lekkasjer rundt skruehull ikke så mye å si?

                    Er snakk om en lukka kasse på 30 liter, 12" Polk GNX
                    Last edited by Simkin; 15-10-2010, 17:35.
                    Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

                    Comment


                    • Lurte på å teste denne for morroskyld i førsteomgang om det ikke blir bortkasta å bruke PA sub i bil.

                      dynaBel PA1880 - 18"

                      Noen som har forslag til kasse? båndpass? slisseport ?eller (bassreflexrør av dimensjon som står på nettsiden til det elementet) kassa blir vell rundt 200L om det blir plass.. skal i stasjonsvogn/caravan og såg for meg elementet spiller mot bagasjeluke og porten opp mot taket, ELLER omvendt..... forslag evt?

                      Comment


                      • Kva slags type kasse burde eg bruke på to stk Rockford Fosgate T2D412-element?
                        Er noko begrensa med plass i bilen min.

                        På ei tett kasse, har forma noko å seie? (Lurte på å kanskje bruke støpesylinder i staden for firkanta kasse, men har ingen peiling på om det blir bra.)

                        Comment


                        • Ifølge Rockford Fosgate så vør du ha lukket kasse. Og ca 28liter for hvert element.

                          Støypesylinder, du tenker på noe ala som blir brukt i denne tråden: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1507

                          Hvis ja, så skal det gå fint det ja.

                          Hvis du skal ha firkanta kasse allikevel så er dette verktøyet veldig fint: http://graph.flexunits.com:8080/BoxBuilder2.htm

                          eksempler:

                          Rett bakvegg:


                          Skrå bakvegg:
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • Korleis ser du at det er tett kasse som er anbefalt?
                            Står jo recommended på både sealed og vented.

                            Ja, var slikt røyr eg meinte med støpesylinder, ja.


                            Takk for linken.
                            Ingen problem å rekne ut volum til kasse "manuelt" heller, men usikker på om det blir bra med eit rør i motsetning til firkanta kasse i MDF.

                            Comment


                            • http://www.rockfordfosgate.com/produ...5&locale=en_US

                              Trykk på BoxAdvisor, og så ser du på EBP tegningen. Holder du musa over spørsmålstegnet foran EBP så får du en liten forklaring på hva det er for noe.

                              Subwooferen er ment for lukket og porta kasse, men siden du nevnte at du har begrenset plass så er lukket det riktige valget fordi man behøver mindre kasser da.

                              Jeg syns det er bedre med en firkantet kasse da det er mer stødig i bagasjerommet, det ligger bedre og enklere å sikre det. Samtidig så utnytter man bedre plassen man har med en firkantet kasse.
                              Mvh. Damir

                              Comment


                              • Då blir det tett kasse!


                                Korleis er det og laga ei kasse med 3 kammer og montere subbane slik at magnetane er i dei ytterste kammera, og "framsida" av subben står mot kvarandre i det midterste kammeret?
                                Og så laga ein port i det midterste kammeret.

                                Kan prøve og laga ei teikning om dette ikkje var forståeleg.




                                Er det veldig dumt og la eine sida av ei basskasse vera av plexiglas og dei andre sidene av MDF??

                                Comment

                                Working...
                                X