Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva skal jeg gjøre nå.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva skal jeg gjøre nå.

    Har 2 agm batterier,biltemas 80ah,egentlig for lite men funker greit i korte perioder.... 300amp sikring fremme ved batteri, 1stk 53kvm strømkabel bak til fordelingsblokk,der det fortsetter med 2 strømkabler + sikringer videre til 1stk 4ch og 1stk Monoblock... "problemet" er at eg slår ut 300amp sikringen fremme ved batteri pga monoampen i store lavfrekvens utsvingninger...

    Spørmålet mitt er da... kan eg koble opp 1stk til 300amp sikring i paralell,? evt 2x200 = 400amp i paralell eller er det bedre å legge opp en til 53mm2 kabel bak til monoblock? (ink sikring)

    forslag?
    Last edited by Terranoise; 17-06-2013, 22:04.

  • #2
    det er nok bare å legge opp en 53mm2 til
    evnt justere ned gain på monoblokka
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      ja du burde ikke ha mere enn 300 amp gjennom en 50mm2 kabel. da må du legge opp en til
      FI SP4
      LIB
      Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
      DD4LIFE

      Comment


      • #4
        Ok, da legger eg opp en kabel til,ink en til 300amp sikring aldri hatt "stort" anlegg før så måtte spørre for sikkerhetskyld :P

        Comment


        • #5
          Nytt spm... siden eg har montert 2stk batterier nå..trenger eg 300amp sikring i mellom batteriene også? eller kan eg bruke fks bare 100amp der? batteriene er i paralell,men har ca 1,5m kabel i mellom... bare tenkte vist det skulle bli skade på kabel på en eller annen måte og det skulle ta i chassiet.. batteriene er på 80ah om det skulle ha noe å si.
          Last edited by Terranoise; 18-06-2013, 17:50.

          Comment


          • #6
            sjekk emma reglene.. skal ha sikkring mellom batteriene.. 20cm fra elns..
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

            Comment


            • #7
              Ok, er så lengesiden eg har drevet med noe anlegg med flere batterier at eg rett og slett har glemt kordan dette var.. he he... batteri nr 1 er jo sikkra osv ..men må ha mellom det andre også... får hive på 2stk 300amp der også da...om det ikkje blir for overkill.
              Last edited by Terranoise; 18-06-2013, 18:18.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Terranoise View Post
                Ok, er så lengesiden eg har drevet med noe anlegg med flere batterier at eg rett og slett har glemt kordan dette var.. he he... batteri nr 1 er jo sikkra osv ..men må ha mellom det andre også... får hive på 2stk 300amp der også da...om det ikkje blir for overkill.
                Alle plusskabler som går ut fra batteri den ene eller andre veien må sikres uavhengig om de går til ett annet batteri eller forsterker/fordelingsblokk.

                Usikker på hvordan EMMA reglene er på dette, men dersom du har en kort ledningstump i mellom to batterier som står helt intill hverandre så ser jeg ikke helt poenget med å legge inn en sikring, da vil isåfall kablen fra batteriet til sikringsholder gjerne bli like lang som kablen fra batteri til batteri og risikoen vil være den samme.

                Hint:
                Den usikrede delen av kablen i fra batteri og frem til sikringsholder må monteres ved omhu og festes svært godt. Tenk godt over hvordan denne har mulighet til å kortslutte noen plass. Om dette skjer så har du en potensiell katastrofe. (Brann/eksplosjon eller en kombinasjon av begge deler)

                Comment

                Working...
                X