Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høytalere "dunker" i takt med sub?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høytalere "dunker" i takt med sub?

    Heisann, nybegynner med anlegg her. Har alltid bare drevet litt med bilstereo for å ha litt lyd i bilene mine, men etter siste bil så invisterte jeg i en nokså solid pakke med lyd, og fikk veldig dilla.

    Problemet jeg har her er at mine fronthøytalere (billige pioneer 4" fra torshov) just tok kvelden, de var kanskje et halvt år gamle, men godt brukt. Jeg funderer på om levetiden kan ha gått kraftig ned siden høytalerene/membranene "dunker" kraftig i takt med suben? de spilte lyden klart og greit som de skulle når de funka, men den dunkinga har alltid vært der i tillegg. Kunne tydelig se og kjenne at membranen gikk langt ut og inn på hver takt med subben.

    Er det noen som har noe formening eller kommentar om dette?


    Lurer også på en ting til, skal til sverige om et par uker og trenger da noen nye høytalere, hva er det egentlig av spesifikasjoner jeg skal kikke etter som spiller en rolle? takk for svar


    Et annet problem jeg har som jeg kan ta i samme slengen, er at når jeg skrur av tenninga (anlegget går av) så kommer det en høyfrekvent knitrelyd fra høytalerene foran (dette har de alltid gjort så lenge jeg har hatt anlegget, mulig bakfra og men kan ikke høre det). nesten som om det kortslutter i et sekund når
    tenninga går av. Dette er kun når bilen har svevet og slås av, mener å huske at det er lavt til null "knitring" når anlegget slås av uten at bilen sviver.
    Last edited by Etern1ty; 03-02-2014, 01:39.

  • #2
    Fortell gjerne litt mer om hva slags stereoanlegg du har i dag

    At høyttalerne dine foran har tatt kvelden er nok ikke så rart. De har vært uten det som heter delefilter. Dette er et filter som fjerner uønskede frekvenser inn på høyttalerelementet slik at du slipper å brenne av diskanter og mellomtoner - for eksempel

    Delefilter brukes gjerne til bass også, men da for å fjerne mellomtone- og diskantfrekvenser slik at bassen låter som den skal.

    Slike 4" høyttalere vil jeg tro trives fint med rundt 100hz delefrekvens, selv om dette er litt høyt for en sub i bagasjen igjen. Det positive er uansett at du slipper å ødelegge høyttalerne.

    Men hvorfor skal du kjøpe stereo i Sverige? Er det eeeegentlig så mye billigere der? Tenkt på hvor god reklamasjonsrett man har her i Norge dersom utstyret slutter å virke (med mindre du har tabba deg ut og montert det helt riv ruskende galt så klart)? Eller vurdert bruktmarkedet her til lands?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Tore?? hva av bil og utstyr er det? Kunne sett på det en dag? Er i oslo frem til onsdag kveld men i sørlandsparken hele torsdag ihvertfall.

      Comment


      • #4
        Vet lite om utstyret desverre.

        Sub: 2x12" Kicker L5
        Pioneer monoblokk til sub i brokobling
        ADS 700.1 5kanals til høytalere
        Høytalere bak er Infinity Kappa 6x9
        Høytalere foran var noe billige pioneer 4".

        Noe delefilter og anbefale da? åssen får man stilt det inn på en fornuftig måte?


        Kjøp i sverige var egentlig bare relatert til det at jeg skal til sverige i slutten av uka og vet jo at det er noen kroner å spare på det uansett så hvorfor ikke...?


        Jeg har også remote kabelen koblet til et dobbeltrele som styrer hver sin forsterker men tviler vel på at det skal ha noe å si

        Jeg har forresten litt generell dårlig forståelse på et par ting jeg kunne ønsket meg svar på, slik som:

        - Bruke Bass boost på spilleren, kontra bruke bass (dB) boost på monoblokka?
        - Formålet med "loudness" på spilleren?
        - Riktig stille inn fade på en spiller? hvor mye den skal spille foran kontra bak? de bak er vel som regel alltid kraftigere da de (i dette tilfellet) er 6x9 bak og 4" foran
        Last edited by Etern1ty; 11-02-2014, 05:57.

        Comment


        • #5
          Bare så det er sagt, a/d/s/ 700.1 er en monoblokk og ikke en 5-kanaler...
          Mulig det var en skriveleif, men hvis ikke så kan jo det være feilen.
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • #6
            Originally posted by kalosturbo View Post
            Bare så det er sagt, a/d/s/ 700.1 er en monoblokk og ikke en 5-kanaler...
            Mulig det var en skriveleif, men hvis ikke så kan jo det være feilen.
            Var det navnet som kom til hodet mitt men da tok jeg nok feil, vet at det ikke er monoblokk ihvertfall.

            uansett, så er det jo en ADS forsterker som jeg vurderer å bytte ut, skal jeg ha 4 eller 5 kanals, og hva skal jeg kikke etter i en god forsterker til høytalere?

            Comment


            • #7
              Om du skal ha en forsterker kun til høyttalere, vil jo en 5-kanals forsterker være bortkastet. Og så må man jo vurdere om de 4"-høyttalerne du har i det hele tatt trenger mer effekt enn de får om de er koblet direkte på spilleren. Plutselig ser man at man kanskje slipper unna med en 2-kanals forsterker, som i teorien er mer plasseringsvennlig og økonomisk (sammenlignet med tilsvarende utgave med 4 kanaler).
              VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
              DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
              http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

              Comment


              • #8
                Originally posted by kalosturbo View Post
                Om du skal ha en forsterker kun til høyttalere, vil jo en 5-kanals forsterker være bortkastet. Og så må man jo vurdere om de 4"-høyttalerne du har i det hele tatt trenger mer effekt enn de får om de er koblet direkte på spilleren. Plutselig ser man at man kanskje slipper unna med en 2-kanals forsterker, som i teorien er mer plasseringsvennlig og økonomisk (sammenlignet med tilsvarende utgave med 4 kanaler).


                Jeg har forsterker kun til høytalerene, det er den 5 kanals ADS forsterkeren som jeg hadde liggende. De er IKKE koblet til spilleren, alle 4 høytalerene (2stk 4" foran og 2stk 6x9 bak) er koblet til denne.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Etern1ty View Post
                  Jeg har forsterker kun til høytalerene, det er den 5 kanals ADS forsterkeren som jeg hadde liggende. De er IKKE koblet til spilleren, alle 4 høytalerene (2stk 4" foran og 2stk 6x9 bak) er koblet til denne.
                  Tror ikke du leste det jeg skrev ordentlig. Gjør det...
                  VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                  DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kalosturbo View Post
                    Tror ikke du leste det jeg skrev ordentlig. Gjør det...
                    Er ikke like lett bestandig

                    Originally posted by Etern1ty View Post
                    Vet lite om utstyret desverre.

                    Sub: 2x12" Kicker L5
                    Pioneer monoblokk til sub i brokobling
                    ADS 700.1 5kanals til høytalere
                    Høytalere bak er Infinity Kappa 6x9
                    Høytalere foran var noe billige pioneer 4".

                    Noe delefilter og anbefale da? åssen får man stilt det inn på en fornuftig måte?

                    Deling av høyttalerne kan du fint gjøre på forsterkeren.


                    Kjøp i sverige var egentlig bare relatert til det at jeg skal til sverige i slutten av uka og vet jo at det er noen kroner å spare på det uansett så hvorfor ikke...?

                    Hvordan vet du at Sverige har billig bilstereo? Var det en kompis som fikk kjemperabatt en gang på noe greier?


                    Jeg har også remote kabelen koblet til et dobbeltrele som styrer hver sin forsterker men tviler vel på at det skal ha noe å si

                    Jeg har forresten litt generell dårlig forståelse på et par ting jeg kunne ønsket meg svar på, slik som:

                    - Bruke Bass boost på spilleren, kontra bruke bass (dB) boost på monoblokka?
                    Sikkert ett fett
                    - Formålet med "loudness" på spilleren?
                    Tilføre mer dynamikk i lyden ved lave lyttenivåer. Ikke overbruk denne!
                    - Riktig stille inn fade på en spiller? hvor mye den skal spille foran kontra bak? de bak er vel som regel alltid kraftigere da de (i dette tilfellet) er 6x9 bak og 4" foran
                    Finnes ingen "riktig" måte her. Må prøve deg frem.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kalosturbo View Post
                      Om du skal ha en forsterker kun til høyttalere, vil jo en 5-kanals forsterker være bortkastet. Og så må man jo vurdere om de 4"-høyttalerne du har i det hele tatt trenger mer effekt enn de får om de er koblet direkte på spilleren. Plutselig ser man at man kanskje slipper unna med en 2-kanals forsterker, som i teorien er mer plasseringsvennlig og økonomisk (sammenlignet med tilsvarende utgave med 4 kanaler).


                      Da prøver vi igjen da...

                      Denne forsterkeren hadde jeg liggende fra en annen bil, og så det heller mer fornuftig å bruke den enn å kjøpe en ny eller koble de på spilleren.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Etern1ty View Post
                        uansett, så er det jo en ADS forsterker som jeg vurderer å bytte ut, skal jeg ha 4 eller 5 kanals, og hva skal jeg kikke etter i en god forsterker til høytalere?
                        Det er jo du som spør om tips på hva du skal kikke etter, siden du nevner å bytte ut nettopp den a/d/s/ forsterkeren du snakker om. Vet ikke helt hva du ønsker jeg, så bli enig med deg selv først, så kan vi ta det derfra..
                        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kalosturbo View Post
                          Det er jo du som spør om tips på hva du skal kikke etter, siden du nevner å bytte ut nettopp den a/d/s/ forsterkeren du snakker om. Vet ikke helt hva du ønsker jeg, så bli enig med deg selv først, så kan vi ta det derfra..
                          Ikke noe vondt ment her asså. Jeg har aldri sagt noe om å ønske å bytte ut den forsterkeren? jeg skriver her fordi jeg har et problem med anlegget, som tråden sier "Høytalere "dunker" i takt med sub?"

                          Comment


                          • #14
                            Spar meg. Ja, jeg virker sikkert litt hårsår her nå, men skjønner ikke helt hva hensikten med å nekte for å vurdere og bytte ut en forsterker? Står svart på hvitt under her uansett..

                            Originally posted by Etern1ty View Post
                            uansett, så er det jo en ADS forsterker som jeg vurderer å bytte ut, skal jeg ha 4 eller 5 kanals, og hva skal jeg kikke etter i en god forsterker til høytalere?
                            Ja, jeg ser hva tråden heter, og det må jo være helt forferdelig at høyttalerne dunker i takt med subben.
                            Ikke glem at hadde det ikke vært for meg, hadde du fortsatt sittet å lurt på hva knitrelyden i anlegget ditt var (som beskrevet i den andre tråden du har her). Uansett, min hjelp stopper her.. Lykke til videre!
                            VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                            DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                            Comment

                            Working...
                            X