Announcement

Collapse
No announcement yet.

4" i Dash valg.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 4" i Dash valg.

    Hei!
    Har nå kjøpt meg ny bil (Audi S2 Sedan) å solgte med frontsettet mitt på gamlebilen. Så har nå org. Fronthøyttalere som låter tamt å dødt.

    Er ute etter OEM look innibilen, så blir ikke hull i dørene. Er da på jakt etter noen gromme 4" som leverer. Heller mer på SQ enn SPL så har tenkt på Gladen Zero 100 (tror det var det det hete..). Der er Det 1 stk 4" + Diskant. Diskanten feller jeg inn i høyttalerdeksler over 4".

    Er det noen andre, kansje bedre alternativ i samme prisklasse?

    Har tatt ut forsterker fra gamlebilen, så skal drives forsatt med Gladen XL 250c2.

    Subwoofer er per dagsdato, 1 stk. LIB 1551 D2, Drevet av Alpine MRX-M240. Har en til ny LIB liggende som jeg kansje tar inn i bilen, var planen men ble usikker pga. Vekt...

    Batteri står på lista også, blir vell 95ah Biltema AGM . Er strekt opp 50mm2 under bilen fra dynamo til batteri allerede
    Gladen XL 250c2 - Mosconi AS 200.4 - LIB 8081 - Audison Bit Ten D - Audison Voce 3 veis

  • #2
    Hvor mye monteringsdybde har du?
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Originally posted by ugn View Post
      Hvor mye monteringsdybde har du?
      Har ikke fått målt enda, men om det ikke er plass til magnet, lager jeg plass!
      Gladen XL 250c2 - Mosconi AS 200.4 - LIB 8081 - Audison Bit Ten D - Audison Voce 3 veis

      Comment


      • #4
        Kom på en ting. Kan gå med et 3veis system også! Har org. Plass til 5,25" i bakdørene. Da kan jeg ha diskant og en 4" i dashen. Blir dette rart lydbilde, eller vil det bli "balansert" med tanke på at sub kommer bakfra?

        Sent fra min SGP311 via Tapatalk
        Gladen XL 250c2 - Mosconi AS 200.4 - LIB 8081 - Audison Bit Ten D - Audison Voce 3 veis

        Comment


        • #5
          Ingen?

          Sent fra min SGP311 via Tapatalk
          Gladen XL 250c2 - Mosconi AS 200.4 - LIB 8081 - Audison Bit Ten D - Audison Voce 3 veis

          Comment


          • #6
            Originally posted by Cach View Post
            Kom på en ting. Kan gå med et 3veis system også! Har org. Plass til 5,25" i bakdørene. Da kan jeg ha diskant og en 4" i dashen. Blir dette rart lydbilde, eller vil det bli "balansert" med tanke på at sub kommer bakfra?

            Sent fra min SGP311 via Tapatalk
            Husk at midbass og sub er to helt forskjellige ting. Om du monterer et 3-veis sett med 5,25" midbass/mellomtone i bakdørene vil du miste mange viktige frekvensområder.

            Ville nok gått for en 4" fulltone med litt futt i, og bygget en liten, skjult sub i bagasjerommet i glassfiber eller annen lett konstruksjon.

            Husk også at optimalt sett skal ikke lyd komme bakfra, men grunnen til at man monterer sub bak er at det er der det er plass. I SQ sammenheng ønsker man ofte å dele subben i så lav frekvens at man ikke klarer og retningsbestemme subben, ergo så kan man i disse sammenhenger montere subben hvor man vil.

            Mine 2 cent er å:

            - Finne et par 4" fulltoner du syntes låter brukbart og som er innenfor budsjett.
            - Delt dem på 100Hz/125Hz
            - Kjøpt en Gladen Subframe kasse til hjulbrønnen og kjøpt et lett element med høy følsomhet.
            - Del dette på 80Hz/100Hz

            Da har du mye morro med 3 høyttalere i en S2, uten at det veier noe særlig
            VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
            DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

            Comment


            • #7
              Originally posted by kalosturbo View Post
              Husk at midbass og sub er to helt forskjellige ting. Om du monterer et 3-veis sett med 5,25" midbass/mellomtone i bakdørene vil du miste mange viktige frekvensområder.

              Ville nok gått for en 4" fulltone med litt futt i, og bygget en liten, skjult sub i bagasjerommet i glassfiber eller annen lett konstruksjon.

              Husk også at optimalt sett skal ikke lyd komme bakfra, men grunnen til at man monterer sub bak er at det er der det er plass. I SQ sammenheng ønsker man ofte å dele subben i så lav frekvens at man ikke klarer og retningsbestemme subben, ergo så kan man i disse sammenhenger montere subben hvor man vil.

              Mine 2 cent er å:

              - Finne et par 4" fulltoner du syntes låter brukbart og som er innenfor budsjett.
              - Delt dem på 100Hz/125Hz
              - Kjøpt en Gladen Subframe kasse til hjulbrønnen og kjøpt et lett element med høy følsomhet.
              - Del dette på 80Hz/100Hz

              Da har du mye morro med 3 høyttalere i en S2, uten at det veier noe særlig
              Tror det blir å støpe igjen ene lomma på dørpanelene mitt å få inn et 6,5" 3-veis jeg alikevel. Da tror jeg at jeg kan bli fornøyd med lyden.
              Slettes ikke dumt å støpe i hjulbrønnen med et lite lett element, men tror rett å slett det blir for lite futt for meg. Har nå en lib 1551 baki med 6" port å ca 100l kasse +/- å det trykker sånn ganske brutalt! Har en sundown sa12 600w liggende da som jeg kan lage kasse til i glassfiber. Den spiller rått med Alpinen koblet i 2 ohm. Da får den 2500w om jeg vil :P
              Tror det blir best jeg. Da kan jeg lage kasse så jeg kan ta ut av hjulbrønn når jeg kjører på bane. Å få til et fint amprack innerst i bagasjerom.

              Liste what to do:
              Børste støv av Sundown subben.
              Støpe i hjulbrønn. Lukka kasse eller porta? Den har stått i porta før, å spilte hinsides... Usikker på lukka...
              Bygge opp gulvet litt å for å skjule subben
              Lage amprack inntil seta.
              Støpe i dørpanel. Å kle med skinn.
              Kjøpe passende frontsett. Gladen SQL dual? Er et her til salgs på forumet. Skulle vell egt hatt et 3 veis m. 4" mellomtone.
              Kjøpe Pioneer DEH-80prs.

              Da må jeg vel få et passe godt SQ anlegg, eller?


              Tusen takk for tipset. Du ga meg en kjempe god ide til hvordan jeg vil gjøre det!
              Last edited by Cach; 05-05-2014, 20:09.
              Gladen XL 250c2 - Mosconi AS 200.4 - LIB 8081 - Audison Bit Ten D - Audison Voce 3 veis

              Comment

              Working...
              X