Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grumsete/redusert lyd fra komponent høyttalere etter montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grumsete/redusert lyd fra komponent høyttalere etter montering

    Hei!

    Jeg har drevet feilsøking i to dager og sitter bom fast. Setter pris på all hjelp!
    Slik jeg tolker og skriver her: Høyttaler = 6,5'' i døra.

    Høyttalere bak har jeg ikke rørt. I bilen har jeg montert høyttalere og diskanter i frontdørene. Ledningene går gjennom dørene og inn til hvert sitt delfilter. Ledninger fra delfilterene samt RCA og strømstyring går passasjer side, strøm førerside.
    Jeg har 2 forsterkere. En mono til bass og denne "delen" av koblingen fungerer utmerket (bass fungerer).
    Strømstyring går fra mono til 2-veis. RCA blir splittet ved forsterkerene.
    Den andre forsterkeren er en 2-veis koblet opp mot de 2 delfilterene.

    Problem: Høyttalerene jeg har montert spiller av musikk, men kan beskrives som grumsete, lavt volum, uklart.
    Diskant spiller ikke av musikken men lager virre lyd/surring.
    Jord er festet til setebeltet på passasjerside (kan dette skape "interferens" siden jord er så nær signalkabel samt "delfilterkablene"?) Edit: Dette ser ikke ut til å være grunnen etter feilsøking.

    Etter feilsøking har jeg kommet frem til at problemet ligger etter 2-veis forsterkeren grunnet:
    - Bass er OK = RCA OK (har prøvd m/ og u/ å splitte)
    - Bass koblet til 2-veis er OK
    - Begge forsterkere lyser grønt = Strømstyring, strøm og jord OK

    Noen som har innspill?

    Edit: Problem løst ved å endre oppsett til rear/rear på spiller. Takk!
    Last edited by Ruben; 04-12-2015, 09:16. Reason: Feilsøking, løst

  • #2
    Nå bare gjetter jeg, men det er en signalutgang på CD-spillern din, og den fungerer bare til sub. Høyttalerne i komponentsettet ditt spiller derfor bare bass. Det du beskriver er effekten av lavpassfilter - filtrerer vekk alt som ikke er "bass" i musikk. Derfor låter det mørkt og gromsete.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #3
      Det kommer vocal + bass fra høyttalerene, dog lyder vokalene så lavt at jeg må putte øret inntil døra selv om den rister fra høyttalerbassen. Diskantene surrer ("whitenoise") uten verken bass eller vokal.
      Jeg har en Pioneer DEH-1500UBB (link).
      Spilleren ser slik ut bak (link).
      Jeg splitter som sagt RCA bak ved forsterkerne.

      Jeg leser nå om spilleren og det kan tyde på at du er inne på noe.
      Noen som kan bekrefte/ andre innspill?
      Last edited by Ruben; 02-12-2015, 11:40. Reason: Mer info

      Comment


      • #4
        Høres sannsynlig ut som Jørgen sier. Du må inn i setupmenyen og definere RCA-utgangen til full/rear istedenfor sub. Typisk Pioneer dette. Du får lese i instruksjonsboka hvordan du kommer inn i setupmenyen. Som regel så er det med spilleren avslått, og så holde inne en knott i noen sekunder så kommer man inn. Står nok i manualen hvordan fremgangsmåten er.
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • #5
          Jeg har lest igjennom instruksjonsboka nå, og kom frem til disse bildene:





          Jeg skal teste ut det dere har sagt når jeg kommer hjem. Gir disse bildene noen ideer i mellomtiden?
          Klarer spilleren min å dra 4 høyttalere, 2 diskanter og sub?
          Last edited by Ruben; 02-12-2015, 16:16. Reason: Siste avsnitt

          Comment

          Working...
          X