Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor begynte galskapen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor begynte galskapen?

    For meg startet det hele etter en mislykket audio installasjon til altfor mye penger som 16 åring. Jeg kjøpte ei Sierra hattehylle med undersiden full i magneter i forskjellige størrelser for 3000 kroner og en Alpine 7273

    for mye mer. Når jeg reiv av høytalerstoffet som var stifta fast dukka det opp det som så ut som innmaten i flere radiokabinett. Høytalere, store og små og enda litt mindre. Intet mindre enn 12 i antall.

    Fant ei forskalingsplate som layout ble tegna på før den ble prøvemontert i hattehylla. Så fram med stikksaga og fjerne hele hattehylla for enkelhets skyld. Det gjør du ikke ustraffet i en -82 Rekord. Ramma til bakrute manglet nå omtrent 10 cm på å gi denne noen som helst form for støtte. Løsningen ble et gjerde, eller ihvertfall en 30cm lang bit av vinkeljernet på toppen av det. Med det på tvers over midten av ruinene av hattehylla boltet fast med en m10 i hver ende var det bare å begynne å skru ramma tilbake på plass. Så tilbake til høytalerne. 4x8", 2x4" og 2x2" fikk plass i forskalingsplata, de 2 siste 2 og 4" fikk plass i dørene foran. Så langt høres det her greit ut.

    Elementene så ut som de kom fra et slakta quadrofoni anlegg, hvite papirmembraner og beige tekstiloppheng og sånn som de var kobla opp låt de ikke bare dårlig men utrolig lavt, i tillegg til dårlig. Du skal parallellkoble lenge for å få noe juice ut av en 7273 med 15 og 22 ohm elementer og selvfølgelig brukte jeg jo alle 4 utgangene jeg hadde til rådighet. Og delefilter er en elv i Guatemala.

    Jeg fikk ikke gremmes så lenge over den miserable lyden. Før jeg rakk å få lappen var spilleren stjålet og jeg hadde lest meg opp en del på bilstereoens mysterier. Dette førte til at jeg reiv ut forskalingsplata og satte den innerst i garasjen, skar ut ei ny hattehylle i trippel gulvspon, kledde den med vegg til vegg teppe og svart skai på toppen. Et par brukte Jbl T545

    med klipt mid og hi fikk plass i midten mens splitter nye TM930

    med titanmembraner fikk husere fullrange ytterst. Selv om jeg ikke hadde lov å kjøre enda var tiden med innebygd forsterker over for alltid for meg så valget av ny spiller falt på den forsterkerløse Harman/Kardon CH161.

    Det var en av de argeste du fikk, jeg kjøpte den brukt for 4500 kroner, I 1988!! Den hadde autorevers, music search og Dolby C. (hvis du ikke forstår hva disse termene står for var det ikke Vibeke Sæter som hadde lekestue på barnetv når du vokste opp )
    Rykte sa at på Nakamichi som var DEN argeste kunne du justere azimutevinkelen fra frontpanelet... Jeg så aldri en Nakamichi og jeg vet til dags dato fortsatt ikke hva en azimutevinkel er...

    Så, til å drive dette ble en H/K CA260

    ansatt. En real plugg på 2x60 watt i 4 ohm og whooping 2x90 i 2.... Den hadde hi / lo velger og bland oss som hadde sånn ble det å kjøre på hi sett ned på
    Om det spilte bedre enn før, hell yeah, anlegget holdt til bilen ble stjålet og slaktet
    Om jeg ble bitt av basillen, hell yeah, jeg sitter jo å skriver det her nesten 30 år senere.

    Så hva med dere, hvor startet det hele? Var din første forsterker en Pioneer GMA200, en Soundstream Tarantula eller en Mosconi 100.4Dsp? Del del
    Last edited by kane; 26-04-2016, 02:21.
Working...
X