Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audison vrx 4.300 hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Audison vrx 4.300 hjelp

    Hei driver å monterer stereo i en toyota hiace. Er et dls ur36 3 veis frontsett som blir brukt på en audison vrx 4.300 gammel type. Er mye justeringer på denne forsterkeren jeg ikke skjønner. Kan man brokoble denne forsterkeren? Den ene diskanten høres ut som om den er på vei til å ryke. Bør jeg kjøpe en ny som hører til settet eller kjøpe en annen diskant? Kan man kjøre midbass å diskant for seg selv og mellomtonen forseg selv? Hva anbefales

  • #2
    Ingen som kan hjelpe meg?

    Comment


    • #3
      Originally posted by Konge View Post
      Ingen som kan hjelpe meg?
      Forsterkeren kan kjøres i både 2, 3 og 4 kanaler. Brokoblet begge kanalene til 2 subber f.eks, el brokoble en til sub og bruke 2 kanaler til høytalerene.

      Man bør kjøre settet med det medfølgende delefilteret, ellers blir det vanskelig å filtrere.

      Her er manualen til den hvis du ikke har den allerede.

      http://130.com.ua/manuals/en/Manual-...Rx-4.300.2.pdf

      Comment


      • #4
        Da kjøper jeg det som hører til settet. Jeg har manualen men skjønner ikke alle innstillingene på forsterkeren. Jeg syns ikke høytalerne får det den trenger fra forsterkeren. Derfor jeg lurte på om jeg kan brokoble den så høytalerne får mere power. Mulig det er noe man kan justere

        Comment


        • #5
          Vil anbefale å bruke de tilhørende da ja, du har det passive delefilteret tilkoblet og el?

          Ifølge spes på forsterkeren og høyttalerne så er de greit innenfor med tanke på effekt, ikke noe problem å brokoble men du vil ha ca 3x av hva høyttalerne skal ha/tåler.

          Hva mener du med at høyttalerne ikke får nok av forsterkern? Har du maks styrke på spilleren og ikke synes det er høyt nok? I så fall ville jeg sjekket gainen på forsterkeren.

          Ell er det ikke nok trøkk i bassen? Har du sjekket om det aktive delefilteret på forsterkeren er koblet inn?

          Det er jo ikke all verdens trøkk i 6,5" heller må sies...

          Comment


          • #6
            Da skal jeg prøve å brokoble i dag. Sysn ikke jeg får spilt høyt nok. Høres ut som høytalerne ikke får det de trenger. Det har jeg ikke sjekket. Skjønner ikke alt på forsterkeren. Hvordan sjekker jeg det? Er litt grønn på forsterker fronten

            Comment


            • #7
              Originally posted by Konge View Post
              Hei driver å monterer stereo i en toyota hiace. Er et dls ur36 3 veis frontsett som blir brukt på en audison vrx 4.300 gammel type.
              Er mye justeringer på denne forsterkeren jeg ikke skjønner.
              Kan man kjøre midbass å diskant for seg selv og mellomtonen forseg selv? Hva anbefales
              Hei

              Ut i fra manualen til din forsterker må du justere opp LA, LB, RA og RB for og få mere lyd, men ikke sett disse helt til maks, kanskje 7-8 holder.
              Du kan prøve og justere deg frem litt ved og stille bilstereo til 2/3 av maks volum og skru opp forsterker til det starter og vrenge/skurre for så og skru litt ned igjen.
              2/3 av maks vil si ved en skala som går til 34 deler du på 3 og ganger resultatet med 2 så får du svaret
              34/3=11,33
              11,33x2= 22,66
              Så da stiller du spiller til 23.

              Med frontsettet ditt følger det med delefilter, da blir signalets frekvenser fordelt til diskant og mellomtone.
              En annen måte og gjøre dette på er aktiv deling, men da trenger du en annen måte og dele opp frekvens områdene på.

              Det finnes flere måter og gjøre dette på, men den enkleste er vis du kan bruke filterne i forsterkern.
              Du bruker da en kanal til diskantene, en midt-bassene og evt. en til sub.
              Så må du justere filterne til de hensiktsmessige frekvense områdene.
              Ikke alle forsterkere har gode nok justeringsmuligheter derfor er det mange som bruker en dsp(digital signal prosesor)

              Der kan du justere alle kanaler som du selv ønsker, f.eks diskant 300-22000hz, Midt-bass 50-300, sub 20-50hz
              (oppgitte tall er kun som eksempel, vil trolig ikke gi et bra lydbilde)
              Dette er kun en av mange justerings muligheter med dsp, men det er vel også for de som har fordypet seg en go del i muligheter og justeringer.

              En annen mulighet er og bytte ut spillern til en DEH-80PRS som har disse justeringsmulighetene innebygd.

              Håper noe av dette kan være til hjelp.

              mvh

              Tommy

              Comment


              • #8
                Her var det mye ukjent informasjon😄 kan ikke sp mye om dette. Jeg tok et bilde av justering panelet. Jeg får ikke lagt ved bilde. Kommer opp en feilmelding. Tenkte det var lettere å forklare med bilde av justeringspanelet. Jeg bruker nå en alpine cde 123r jeg har tenkt å bytte den ut til en alpine cde 136. Da brokobler jeg forsterkeren og bruker det slik som det er.

                Comment


                • #9
                  Skal du legge inn bilder er det enkleste og laste opp bildene til en f.eks photobucket konto som du linker til bildene.
                  Da kopierer du bare linken til bildet, trykker på lim inn bilde og limer inn linken i vinduet som kommer opp og avslutter med OK...

                  Vet man ikke så mye om bilstereo er det mye som kan læres vis man har lyst og interesse for det, men vil man bare har litt bedre lyd er nok det enkle best.

                  Comment


                  • #10
                    Du kan jo også prøve med K5 inntrykt og ute, det er justering av følsomheten inn.

                    Sørg for at B1 og B4 er nedtrykt, det er av og på med delefilteret, nedtrykt er filteret av.

                    JB kan du med fordel ha oppe, da dette er equalizer og innstillingene til den.

                    Comment


                    • #11
                      Det skal jeg gjøre. Nå hører jeg at den ene diskanten er på vei til å ryke. Kanskje ikke noe vits å stille inn før jeg har fått kjøpt ny? Noen som bor i oslo området? Som er glad i å justere lyd😄

                      Comment


                      • #12
                        hva har du montert?
                        diskant,mellomtone,midbass.delefilter.
                        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                        Comment


                        • #13
                          Diskant er montert i a stolpen. Midbass der den orginale 4 toms sitter i hiacen. Mellomtonen sitter i døra. Forsterkeren er bak setet.
                          Har 2x10 kicker cvx igjenom skilleveggen. De har jeg ikke koblet på enda. Må kjøpe en splitt så jeg får strøm til begge forsterkerene.

                          Comment


                          • #14
                            Prøver igjen. Noen i oslo området som vil justere lyd for meg😄 trenger også hjelp med og koble kabler på forsterkeren. Har kjøpt meg nye høytalere så blir spennde og få høre disse. Focal krx3 165
                            Kan seff betale for hjelp

                            Comment

                            Working...
                            X