Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carputer - hvorfor ikke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Carputer - hvorfor ikke?

    Carputere har vært tilgjengelige en stund, og med den stadige økningen i data- og internettbaserte løsninger for alt fra musikk til bilder, video, navigasjon, kommunikasjon og mye mer er det sannsynlig å tro at flere og flere etterhvert vil gå til anskaffelse av en eller annen form for datamaskin til bruk i bilen.

    Men til tross for alle fordelene, fleksibiliteten og den stadig synkende prisen på datakomponenter velger fremdeles de aller fleste mer eller mindre tradisjonelle hovedenheter. Det snakkes riktignok litt om det, og mange snuser litt på alternativer, men svært få kjører løpet helt ut.

    Jeg synes det hadde vært interessant å vite hvorfor det er slik. Det økonomiske aspektet er selvsagt én ting, per idag kan carputere simpelthen ikke konkurrere på pris mot hovedenhetene i den lavere enden av prisskalaen. Men Bilstereoforumets medlemmer handler gjerne hovedenheter som både tilsvarer og langt på vei overstiger carputere.

    Er det
    - for mye å sette seg inn i?
    - for komplisert å sette sammen?
    - for kompliserte å koble opp?
    - mangel på kommersielt tilgjengelige løsninger?
    - for nerdete?
    - for lite brukervennlig?
    - lite estetisk tiltrekkende?
    - vanskelig å få oversikt over aktuelle alternativer?
    - for lite utbredt?
    - for lite informasjon tilgjengelig?
    - en kombinasjon? Eller andre grunner jeg ikke har fått med? Eller hadde du kanskje bare ikke tenkt på det som et alternativ?

    Kjør ivei, ingen meninger er uinteressante eller dumme!
    Last edited by epifant; 03-04-2008, 04:03.

  • #2
    Et interessant tema, og morsomt at du tok det opp.

    For min del må jeg klikke "oh yes" på samtlige av punktene du har listet opp over her. Det kan ha noe å gjøre med spesielt det første punktet kombinert med at jeg ikke kan noe særlig om databygging og pc-konfigurering(?). Et interessant mål der ute i fremtiden men for meg er det ikke aktuelt i 2008.

    Få høre flere synspunkter 'a!?
    [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

    Comment


    • #3
      Noen ord fra meg...
      Mange har sans for duppeditter og slik "ny" teknologi som nevnt her. Mens andre ønsker ekte high-end fra begynnelse til slutt.
      Det sistnevnte tror jeg mange velger da det er tross alt bilstereo vi holder på med. MEN..alltid et men; den dagen disse to tingen kan kombineres uten at man må ha bagasjen full av diverse "bokser" for at dette skal fungere så tror jeg vi kan se ann litt.
      Jeg har IKKE blitt overbevist enda, men jeg håper den dagen kommer.
      Med en kombo med det digitale bakkenettet (tv folks) så er jeg med. Var en av de første til å teste dette i Norge i bil, og det er en del å hente der med tanke på dekning / antenne-løsninger til bil.
      Carputer er spennende som bare det!!! Henger meg på thomasekeli; ikke i 2008.
      Reinhardt

      Comment


      • #4
        Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er nerd2k, og bruker pc'n _veldig_ over gjennomsnittet. 7,5time daglig på jobb alene f.eks.

        Så jeg kan prøve å svare fra ett nerds ståsted.

        Originally posted by epifant View Post
        Er det
        - for mye å sette seg inn i?
        Til jeg har begynt å vurdere å bruke det som high-end avspiller?
        Ja.

        Man må til med mange lydkort/ett stort dyrt ett, man må ha programvaren, man må konfigurere opp dette og lære seg programvaren.
        Sikkert ikke noe problem det, bare ta seg tid til det.
        Men i førsteomgang vil jeg ha noe som bare funker i bilen, og da kjøper jeg heller en high-end headunit til bilen, enn å skal sitte å knote dritlenge med en pc.

        - for komplisert å sette sammen?
        For min del er det ikke det.

        - for kompliserte å koble opp?
        Blir nesten like komplisert å koble opp som en 4veis dsp, eneste er de ekstra kablene for skjerm, og om du har en touchscreen, så må du plugge opp en ekstra kabel for det og.

        - mangel på kommersielt tilgjengelige løsninger?
        Ja, det syns jeg i utgangspunktet, men nå har jeg heller satt meg inn for å sette opp noe slik, og dermed ikke tråla igjennom markedet for løsninger
        - for nerdete?
        Ingenting som heter det i mitt ordforåd ;D

        - for lite brukervennlig?
        Det kommer ann på softwaren, så det er vanskelig å svare på uten å ha sett på de eventuelle løsningene.

        - lite estetisk tiltrekkende?
        Gjemmer som regel boksen, sånn som man ville gjort med 701'n til alpine, så det ser jeg ikke på som ett problem, eneste jeg ser på som problem er eventuelle størrelser på skjermen.

        - vanskelig å få oversikt over aktuelle alternativer?
        Ikke prøvd å finne eventuelle alternativer, men de ligger ikke å hopper i fjeset på deg iallefall

        - for lite utbredt?
        Ja, hadde det vært mer utbredt, så hadde folk sett dette, og nok begynt å lage mer spesialiserte kort og programvare for dette.

        - for lite informasjon tilgjengelig?
        Vil jeg ikke si, om man klarer å lese engelsk så har man muligheten til å få en haug med informasjon om emnet, må bare ta seg tid til det.

        - en kombinasjon? Eller andre grunner jeg ikke har fått med? Eller hadde du kanskje bare ikke tenkt på det som et alternativ?
        Jeg har tenkt på det, men da som supplement da jeg personlig liker å kunne trykke på en spiller vs en skjerm hver gang jeg skal gjøre mens jeg kjører bil.

        Og det har en tedens til å alltid skje noe med pc'er og customløsninger, og jeg orker ikke å skru hver gang det skjer. I tillegg så koster det svin om du skal ha en "industriell" maskin å basere deg på.

        Keep it simple, stupid er det ett utrykk som heter, og det liker jeg veldig godt når det gjelder elektronikk i bil.

        (ble kansje litt uryddig dette, men jeg stod opp kl 5:20, så får heller rette når jeg våkner engang i 13:00tiden )
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Jeg har vurdert Carputer i bilen min.

          Det er jo ikke noe ekstremt vanskelig å koble opp, men som du sier tar alle ting tid. For oss så er det kanskje tid vi ikke har til rådighet.

          det vi hadde lyst å prøve var å kombinere denne med en Alpine multimediaspiller og eventuelt hatt touch screen i bagasjen. på denne måten kunne vi bruke den til å eventuelt vise frem byggebilder under prosessen av byggingen.

          Så for oss var det tiden som avgjorde hvorfor ikke.
          Din Bilstereo
          Ole Martin Degvold
          www.din-bilstereo.no
          Focal, Ground Zero, Helix, C-quence, Brax

          Comment


          • #6
            Det jeg var mest redd for, måtte være prestasjonen til lydkortet.
            Finnes det lydkort pr. idag som utpresterer bilstereo spillere i high-end sjiktet?
            Må inrømme jeg er litt skeptisk.. Så.. overbevis meg
            Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

            Comment


            • #7
              http://www.procom.no/infoShop/isProd.../details/22867

              Dette burde være like dugende som en god headunit, bare få skjerma kabler osv.
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                Originally posted by epifant View Post
                Jeg synes det hadde vært interessant å vite hvorfor det er slik. Det økonomiske aspektet er selvsagt én ting, per idag kan carputere simpelthen ikke konkurrere på pris mot hovedenhetene i den lavere enden av prisskalaen. Men Bilstereoforumets medlemmer handler gjerne hovedenheter som både tilsvarer og langt på vei overstiger carputere.
                *kremt*

                Hva med oss som kombinerer a?

                Kanskje jeg skal lage en tråd om min Carputer, så folk kan lese og glo litt? Gjøre litt research først bare.

                Hmm... la meg tenke litt mer på denne
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Gode svar folkens! Tydelig at det finnes en interesse her inne, med mindre dere bare svarer for å være snille med meg

                  thomasekeli: Selv om du representerer det "motsatte" av neptyr, tror jeg det er minst like mange (om ikke flere) som føler de ikke kan nok om pc-er til å kaste seg ut i et slikt prosjekt. Mange synes det er vanskelig nok å sette sammen og koble opp et lite anlegg med hovedenhet, forsterker og høyttalere.

                  vwboy: om man ønsker high-end fra begynnelse til slutt vil jeg faktisk påstå det er et argument for å velge en carputerbasert løsning. Spesielt mange bokser trenger det heller ikke bli; en in-dash skjerm tar plassen til spilleren, selve maskinen tar ikke stort mer plass enn en vanlig "blackbox"/DSP-enhet, og strømforsyningen kan også stues bort. Digital-TV havner i mine øyne i kategorien "gadgets" og vil kun være et biprodukt av

                  neptyr: Supert med utfyllende svar! Du er nok ikke alene om å være i en slik situasjon, mange i vår generasjon er glad i gadgets og kan sette sammen en maskin i søvne. Men som du sier er det ikke akkurat bare å slenge sammen noe og ferdig med det...

                  Din bilstereo: Å være i mangel på tid tror jeg de fleste kjenner seg igjen i, hehe. Slik situasjonen er pr idag vil det gå med mye tid fra man setter igang til systemet fungerer nogenlunde knirkefritt.

                  sqwannabe: Javisst finnes det high-end lydkort! Flere har faktisk kastet ut dyre tradisjonelle high-end stuespillere til fordel for databaserte løsninger. Noen av kortene stammer fra proff-bransen (musikken vi lytter på blir tross alt mikset og fikset på, og det skjer hovedsaklig på data), men det finnes endel bra kort på forbrukermarkedet også. Skal se om jeg ikke kan snuse opp noen interessante linker til deg, det er ganske mye å ta av

                  Typhon: Jasså, "you swing both ways"? Tenkte jeg det ikke Jeg ser ikke bort fra at en slik løsning kan være interessant for mange, så sleng gjerne opp en egen tråd!
                  Last edited by epifant; 03-04-2008, 14:50. Reason: Den vanlige mengden skrivefeil :P

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by epifant View Post
                    sqwannabe: Javisst finnes det high-end lydkort! Flere har faktisk kastet ut dyre tradisjonelle high-end stuespillere til fordel for databaserte løsninger. Noen av kortene stammer fra proff-bransen (musikken vi lytter på blir tross alt mikset og fikset på, og det skjer hovedsaklig på data), men det finnes endel bra kort på forbrukermarkedet også. Skal se om jeg ikke kan snuse opp noen interessante linker til deg, det er ganske mye å ta av
                    Ja, gjør det.
                    Gjerne også der det er skikkelige bilder av innmaten, evt. dypere forklaring på hva slags komponenter som er brukt (OPAmper, Dac, osv..)
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har "carputer". Synes ikke det er veldig vanskelig. Det er ikke veldig mye mer praktisk, siden jeg har skjerm og spilleren min leser dvd så ser jeg heller film fra spilleren. Pcen har plass til endel mer ting(musikk,musikkvideoer,film), noe som er en fordel.

                      Comment


                      • #12
                        jeg var også veldig skeptisk til carputer men når jeg hørte bilen til jimmy (legend) så jeg lyset gitt så det blir det neste jeg skal ha i bilen -grensesnittet fungerte meget bra, og lyden er faktisk meget god og det var enda mer å hente vanskelig er det ikke men det krever riktig software og hardware og ikke minst tid...
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          Det behøver ikke bli så alt for vanskelig nei.
                          Jeg skal nå putte min bærbare PC i bilen og da trenger man jo bare en 12V lader som ikke er så vanskelig å få tak i, skjerm og en form for brukergrensesnitt framme. Etterhvert skal den og oppgraderes med USB/FW lydkrot for litt bedre kvalitet der.
                          Av software finnes det masse gode programmer om du vil ha det, er bare å smurfe litt rundt på diverse forum så finner du det
                          Marius

                          Comment


                          • #14
                            Helt sant, men det er to hovedfaktorer her.

                            1: Det tar mye tid å få opp ett godt system, for alt skal knotes med.
                            2: Det er _dyrt_.

                            Også er det en del andre faktorer som spiller inn, som beveglige deler i harddisker osv, fukt for en pc, osvosv.
                            Mvh
                            Rolf Try Nygård

                            Comment


                            • #15
                              Må være litt upraktisk på kortere turer.. tar jo ei stund før man får på pc'n..
                              1997 mod Volvo S70 turbo + Blaupunkt Velocity

                              Comment

                              Working...
                              X