Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optima vs Odensey

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Miniboom View Post
    Du kan kjøpe så mange gode batterier du bare vil, for om du alltid trekker mer strøm enn dynamoen klarer å lade, har du like fullt et problem. Balanse er stikkordet, som vanlig. Her mellom strømforbruk og produksjon.

    Det eneste du oppnår ved å ha masse batterikapasitet, er at det går lenger tid mellom hver gang du må lade, men også at det tar tilsvarende lenger tid å lade opp igjen. Sats på batterier som leverer litt mer enn tilsvarende det maksimale strømtrekket ditt, og så bør du tenke på dynamooppgradering istedenfor flere batterier.

    Eller bare skru ned litt mens du kjører, så du ikke bruker mer strøm enn du lager. :P
    Om han lader mens han spiller skal han spille meget høyt og lenge om han skal utlade batteriene!

    I teorien:

    Si at det går 1 sekund mellom hvert basslag og basslaget kun varer i 0.3 sekund på området det virkelig trekker strøm, må han ha tre basslag for å ha mer eller mindre kontinuerlig strømtrekk tilsvarende 1 sek sinustone. Og om anlegget trekker 200amper på det meste, vil batteriet tappes i løpet av 60 min om det er 60ah (forutsatt at det spilles dunk dunk musikk fordi man må dele på tre, for å utgjøre 1 sek sinus som jeg beskrev over) men vil tappes slik at det får en merkbar effekt på lyden i løpet av 15 min. Men om dynamoen lader 60ah, vil det kanskje ta 30-40 min før det merkes på lyden, fordi dynamo lader mellom hvert basslag (altså 0.7 sekund pr basslag, som igjen kun varer 0.3 sek i tillegg til at den lader under basslagene), og å spille med så store strømtrekk som 200 amper i lengre tid enn 1 minutt gjør jo som oftest vondt om man har et greit element.

    Jeg trakk 300 amper siste tiden jeg hadde omegaen med 9515g subben, og jeg spilte ofte på treff med alle dørene åpne på mer eller mindre maks mens bilen stod å sveiv, i opptil 20-30 min. Og hadde aldri problemer med å starte bilen etter dette om jeg hadde skrudd av motoren.

    Teorien min over er for det første bare teori, og for det andre er den ikke helt korrekt men tatt etter hodeberegning når det gjelder det matematiske. Kun for å komme med et forståelig poeng.

    Men er bilen av, og man spiller høyt i en god periode bør man ha en liten batteribank for å være trygg på å få start igjen

    Dette er bare min mening, så kom gjerne med forslag i mot. Sier ikke at dette er korrekt, men er nå hvertfall min teori. Kom gjerne med argumenter i mot. Kan jo være enkelte andre faktorer jeg har glemt å nevne
    Last edited by DD-Henrik; 16-10-2009, 14:41.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #32
      Jeg trakk 300 amper siste tiden jeg hadde omegaen med 9515g subben, og jeg spilte ofte på treff med alle dørene åpne på mer eller mindre maks mens bilen stod å sveiv, i opptil 20-30 min. Og hadde aldri problemer med å starte bilen etter dette om jeg hadde skrudd av motoren.

      Kanskje derfor subben har tatt kveld.
      Kjørte i går å plutselig tok den kveld! Da spilte jeg ikke høyt, å jeg har ikke pumpa 100 ampere igjennom forsterkeren en gang..

      Ta gjerne kontakt.
      Mvh Even S. Jensen
      Tlf 41091189
      Digital Designs, nothing is even close!

      Comment


      • #33
        Hehe. En "pent brukt" sub du har kjøpt, Even?

        Henrik: Om man har en heftig forsterker og en original dynamo for bensinmotorer, kombinert med at man driver mest med småkjøring (og ikke lar motoren gå på tomgang en halvtime om gangen), så vil man etterhvert gå tom for strøm i de fleste tilfeller. Been there.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Miniboom View Post
          Hehe. En "pent brukt" sub du har kjøpt, Even?

          Henrik: Om man har en heftig forsterker og en original dynamo for bensinmotorer, kombinert med at man driver mest med småkjøring (og ikke lar motoren gå på tomgang en halvtime om gangen), så vil man etterhvert gå tom for strøm i de fleste tilfeller. Been there.
          Jo den er jeg med på

          Om det blir mye småturer, og diverse og man bruker setevarmere, ac, og annet ekstra utstyr er det klart man vil trekke strøm. Men du dramatiserte det jo veldig da

          Hadde det vært meg, hadde jeg fått inntrykk av at det er helt kritisk med større dynamo ellers ville jeg gått tom for strøm med en gang, og at jeg ikke kunne skrudd opp på anlegget osv. Du ser poenget mitt med posten min?

          Men ellers er jeg helt enig, har bare aldri klart med 300 amper strømtrekk, klart å tømme mitt originalbatteri engang. Og jeg er ganske så bassavhengig, så jeg spilte jo som regel høyt til og fra jobb og på andre småturer. Men hver sin erfaring såklart
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

          Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

          Comment


          • #35
            Originally posted by RoBoX
            Bare så det er nevnt er en av de største grunnene til å oppgradere dynamo for å holde spenningen oppe under kraftige strømtrekk, ikke bare å holde batteriet levende. Som kjent leverer jo de fleste forsterkere høyere effekt med høyere spenning inn og så fort den trekker mer enn dynamoen kan levere synker spenningen/effekten til det batteriet kan levere.. Ville bare legge til dette..
            Det skulle vært eneste grunnen til at jeg hadde oppgradert dynamoen hvertfall. Ser ikke vitsen i å bruke flere tusen kroner på noe som gjør at jeg kan spille høyere over lengre tid

            Men høyere spenning ved store strømtrekk er alltid å foretrekke
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment

            Working...
            X