Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kondensator...? Nei takk. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kondensator...? Nei takk. :)

    http://bilstereo.blogg.no/1268675360...kke_treng.html


  • #2
    Halleluja! Strålende artikkel Miniboom!
    Mvh Werner Harstad

    Comment


    • #3
      nja... gammelt nytt.... MEN det siste at den fungerer som en støy filter er også mindre sant i moderne forsterkere og fremdeles mange som tror dette... da 99% av støyen kommer ikke gjennom forsynings kablene.
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

      Comment


      • #4
        Vet det er gammelt nytt, vi har jo diskutert det opp, ned og i mente her før. Hehe... Men nå har jeg det i alle fall et sted hvor det er lett å finne, som senere referanse til eget bruk. I tilfelle noen spør igjen.

        Angående støyfiltreringen, så er det jo kondensatorer i de aller fleste strømforsyninger, uansett. Også en årsak til at jeg poengterte at nytteverdien er lik null.

        Comment


        • #5
          Jeg er helt enig med artikkelen din, men det var en ting jeg har tenkt på en stund. Hvis musikken er slik at du får en bass note hver 2. sekund som gjør at forsterkeren trekker 2X. Batteriene/dynamoen klarer kun å levere X i løpet av et sekund. Hadde det da ikke vært nyttig med en kondensator hvis den kan lagre over 2X?
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            I teorien, ja, men for å vite sikkert, er man jo nødt til å vite det maksimale strømtrekket, varigheten av det, og deretter ta i betraktning det faktum at kondensatorens evne til å lagre strøm (per Farad), er veldig dårlig. Hvis du vet strømtrekket ditt (med "2X", fra eksempelet ditt), kan du selv regne ut hvor lenge kondensatoren kan "hjelpe med ekstra strømtilførsel.

            Om jeg regner riktig, så er 9-10F nok til 1000W RMS utgangseffekt i ett sekund. Til samme pris som en kondensator av den størrelsen, får du et bra batteri - som kan levere langt mer strøm, også over tid...

            Selvsagt vil ikke kondensatoren måtte levere all strømmen til forsterkeren i praksis, så man kan sikkert slippe unna med en litt mindre kondensator, men 1F pr. 1000W mener jeg er i overkant optimistisk...

            Så, når lysene blinker, få heller oversikt over grunnen til at de blinker, og feilrett deretter. Å montere en 1F kondensator er for meg som å lappe sykkeldekk med tyggis...

            Comment


            • #7
              Da har jeg tyggislappa sykkeldekk.. :P
              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

              Comment


              • #8
                Originally posted by Joakim View Post
                Da har jeg tyggislappa sykkeldekk.. :P
                Det gjør jo ingen skade heller, i alle fall ikke når lufttrykket er lavt... og syklisten slank? :P

                Comment


                • #9
                  ok, ja det var det jeg og tenkte. En annen ting jeg har tenkt på er hvor fort en kondensator kan utlade i forhold til et batteri. Hvis man sier at pris er ingen tema. Hadde vært lurt å ha en 50F kondensator i mellom et batteri og en forsterker som trekker rundt 3000W rms?
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Nå beveger du deg inn på Matadors fagfelt. :P

                    Men... strømforsyningen i forsterkere består bl.a. av "store" parallellkoblede kondensatorer som skal sørge for at den klarer å levere effekten den skal - til rett tid. "Store" skriver jeg, fordi det i Hi-Fi-messig sammenheng er fy-fy med "for store" kondensatorer, da kondensatorer blir tregere jo større de er... Man parallellkobler heller flere små, ofte i mikro-Farad-størrelsen (tror jeg), i strømforsyningene.

                    Så jeg tror ikke en 1 Farads kondensator har så mye å bidra med på hastighetssiden relatert til lydkvaliteten, i alle fall ikke om forsterkeren er av god kvalitet.

                    Edit: Dog vil den jo være raskere enn et batteri, men som nevnt bør det ikke ha noe å si mtp de interne kondensatorene som er i forsterkeren fra før, som har nettopp denne oppgaven.

                    Om du tenker på hastigheten til store strømtrekk pga bassen, så er jo de - på strømforsyningssiden, altså - gjerne noe sånt som 1-2 hertz. Hverken Optima-batteriene eller noen AGM-batterier har noe problem med å holde følge med et sånt tempo.

                    At noen mener de hører forskjell, kan godt hende. Det jeg vet, er at jeg ikke gjorde det. Hadde en 0,5F kondensator selv for en del år siden, som jeg solgte da jeg innså nytteverdien...

                    I tillegg finnes det vel flere tekniske avhandlinger om emnet, bl.a. den en annen, snill bruker linket til, i tråden om bilstereobloggen.

                    Jeg er ikke så sta at jeg ikke kan overbevises om at kondensatorer HAR en nytteverdi, men såvidt jeg har lest, sett og hørt, er det ingen fakta som tyder på at det er noe annet enn bortkastet tid.
                    Last edited by Miniboom; 16-03-2010, 17:51.

                    Comment


                    • #11
                      synnes kondensattoren min funger veldig bra som en fordelings blokk jeg, 2x50mm2 inn 4x50mm2 ut
                      Noe mere fornuftig kan jeg vel ikke si om den!
                      Jørgen Dyver - 95 78 60 52

                      Comment


                      • #12
                        Hei
                        Har selv en forsterker med ikke mindre enn to stykk dedikerte tilkoblinger for eksterne kondensatorer.
                        Er dette bare "tull" ifra produsentens side, eller har kondesator noe for seg i slike tilfeller?
                        Bilde av forsterker: http://forum.realmofexcursion.com/ga...&size=big&cat=

                        På høyre side av forsterkeren kan man se de dedikerte tilkoblingene(i hjørnene. Rem, + og - i senter) for kondensator

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har også egne innganger til kondensator på mine Audison Vrx, men jeg bruker dem ikke og kommer aldri til å kjøpe meg en kondensator når man får et lite amg batteri til samme pris

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by camaro z28 View Post
                            Hei
                            Har selv en forsterker med ikke mindre enn to stykk dedikerte tilkoblinger for eksterne kondensatorer.
                            Er dette bare "tull" ifra produsentens side, eller har kondesator noe for seg i slike tilfeller?
                            Bilde av forsterker: http://forum.realmofexcursion.com/ga...&size=big&cat=

                            På høyre side av forsterkeren kan man se de dedikerte tilkoblingene(i hjørnene. Rem, + og - i senter) for kondensator
                            du ser de interne kondensatorer i den ampen: de 3 runde "dingsene" nær kondis uttak. Altså slik jeg ser er dette en 8 kanalers, med en power supply til hver 4 kanaler? da må man ha en ekstern kondis, men ikke så digger som 1Farad, men heller mange "små" -om ikke en "rask" battery: gele/agm.

                            Ellers er den "kondis uttak" etter en spole som er nær strøm inntak=begrenser litt av effekten med en kondensator synes jeg...da spolen har også en vis motstand som ikke er linært men også øker med strøm trekket...generelt synes jeg at den totale strøm kapasitet i ampen er nesten i underkant til å virke underdimensjoner ttil å være en 8 kanaler -men dette "kompenseres" med en del høyere switch frekvens som desverre kan påvirke lyden. Den mest vanlig brukt kontrol ic bruker mellom 50-200Kilohertz switch frekvens.

                            Det ble diskutert i en annen tråd mer dyptgående ang kondiser: http://bilstereoforumet.no/showthrea...ndis+gang+alle
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Noen som kan hjelpe meg litt her?

                              Jeg har 1 standard batteri framme, også går det en 35k strømledning bak, som går til 2x 1000amp syrebatterier. Sånn fritidsgreier eller hvafaen. Så går det til en 1farads kondensator fra soundstream, og så inn i en ma audio monoblokk.

                              Noen som vet om jeg burde ha kondensatoren der eller skal jeg fjerne den? å bare ha ledning rett fra batteriene og inn i forsterkeren?

                              Comment

                              Working...
                              X