Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trustno1's Mr2 mk2 stereo prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trustno1's Mr2 mk2 stereo prosjekt

    Tenkte jeg kunne lage en tråd om prosjektet mitt her, siden det faktisk begynner å bli litt som er gjort i bilen.

    Jeg bygger altså i en Toyota MR2 Mk2, kanskje ikke den mest praktiske bilen for anlegg bygging, men en artig utfordring å få utnyttet mest mulig plass, få ett heftig lydtrykk, en ok lydkvalitet, samtidig som det skal være forholdsvis anonymt.

    For de som skulle lure, så er dette en 1993 modell MR2 mkII turbo, moderat trimmet til oppunder 300hk




    Det som skulle gjøres i bilen var:
    - Fulldemping av karroseriet
    - Montere RF Power T8004 og RF Power T20001bd
    - Plassere 4 stk Kicker L7 8"
    - Plassere 3 way dynaudio frontsett.

    Jeg hadde også noen krav til monteringen:
    - Installasjonen skulle være forholdsvis anonym
    - Setevandringen skulle ikke påvirkes ( jeg er forholdsvis lang, og trenger plassen)
    - Bagasjerommet skulle ikke brukes for å beholde mest mulig plass. (Blandt annet for å få plass til targa tak)

    Det så ut som ett forholdsvis utfordrende prosjekt, og det har det vel også igrunn vært. Men det meste er ferdig nå, og må si jeg ble forholdsvis fornøyd med resultatet.

    Noen endringer er imidlertid planlagt:
    - Bytte frontsett til 2 stk JBL C608GTI for mer lydtrykk
    - Støpe nye dørsider som ser litt bedre ut.
    - Lage noe mer finnish rundt forsterkere og subber.


    Jeg kan jo begynne med dempingen av bilen. Det meste ble revet ut (med unntak av dashbord) for å dempe metallet.
    Har desverre ikke så mange bilder i fra dette.




    Etter dette så var det å legge opp kabling og bygge braketter til forsterkene.



    Ikke alt for mye plass i frunken her, og brakettene på hver side måtte tilpasses rimelig nøye for å plassere begge forsterkere

    [img]http://myrene.org/bil/MR2/front1_.jpg

    Prøvemontering av en forsterker




    Begge forsterkere på plass:





    21mm2 strømkabler lå bakover i bilen fra tidligere prosjekt. Tenkte likegreit at disse fungerte bra som høytalerkabler til subbene mine. Til og med fordelingsblokk ut til hver




    Slik ser frunken min ut nå, men planen er å lage ett deksel som dekker det meste her. Strømledningen på høyre side er ment for lader/startkabel da batteriet er rimelig utilgjengelig :P







    Så var det over til subkassene.
    Disse er laget av en kombinasjon av MDF og glassfiber.

    Det første som ble gjort var å maskere bakveggen på bilen med folie




    Dette ble dekket med polyester og glassfiber og formene så slik ut




    Fronten ble hovedsakelig laget i MDF




    Men den ble litt dårlig da elementene tok inn i setet forran, så bygget dette litt om




    Etter litt sparkling og pussing




    Og trekking






    Så var det å få inn elementer og veggteppet.







    Så var det frontsettet. Dette kommer sannsynligvis til å bli bygget om i nær fremtid, men kan likevel ta med hvordan det som sitter i nå er blitt gjort

    Diskanthus
    Maskere døra, støpe glassfiber sammen med en bakplate som er skrudd fast sammen med speilen.




    Kappet til korrekt form på bunnplaten




    MDF ringer trukket med fleece




    Så polyester




    Og glassfiber




    Sjekket passformen




    Og til slutt trekk




    Midwoofer/midrange

    Hadde noe delvis ferdig fra tidligere. Desverre ingen bilder i fra dette
    Men det er en 12mm mdf plate bak, mdf ring som er støpt inn med glassfiber forran




    Kappet hull og skjært ut mdf ring til midrange, samt lagt på ett lag glassfiber:




    Etter endel fler lag med glassfiber, sparkel pussing etc:




    Og til slutt trekking

    Last edited by trustno1; 24-05-2013, 00:08.

  • #2
    reservert om jeg skulle trenge mer plass

    Comment


    • #3
      stilig ! jeg digger stereo bygg i sportsbiler!

      ossen er det å ha kickerne plasert rett mot sete ryggen? masasje?
      Daniel s.h
      200sx s13
      200sx s14a
      volvo 240 stasj

      Comment


      • #4
        Originally posted by rexxx View Post
        stilig ! jeg digger stereo bygg i sportsbiler!

        ossen er det å ha kickerne plasert rett mot sete ryggen? masasje?
        Du merker godt at det spiller når man guffer opp ja

        Men noe av grunnen til at jeg lagde litt innpress i kassene var så de ikke skulle komme for nært setet og lage unødige vibrasjoner. Før jeg fikset dette så ristet det mer enn det spillte, men nå er det en akkurat passe kombinasjon

        Comment


        • #5
          Originally posted by trustno1 View Post
          Du merker godt at det spiller når man guffer opp ja

          Men noe av grunnen til at jeg lagde litt innpress i kassene var så de ikke skulle komme for nært setet og lage unødige vibrasjoner. Før jeg fikset dette så ristet det mer enn det spillte, men nå er det en akkurat passe kombinasjon
          hehe tviler ikke asså!

          går bilen din bra eller? har en kamerat med mr2 mk2 også men han har ikke turbo utgaven
          Daniel s.h
          200sx s13
          200sx s14a
          volvo 240 stasj

          Comment


          • #6
            Har ikke målt noe 0-100 eller noe, men flytter seg forholdsvis bra

            Comment


            • #7
              Ble bra det der. Er nok en liten utfordring å få plass til subber i denne bilen ja. Er det hønsenetting du har brukt i dørpanelene der?
              sigpic

              Comment


              • #8
                Originally posted by TheCharger View Post
                Ble bra det der. Er nok en liten utfordring å få plass til subber i denne bilen ja. Er det hønsenetting du har brukt i dørpanelene der?
                Nei, var en mer finmasket stålnetting. Men det var egentlig ikke noen god idee. Tror det er bedre å bygge ett skjelett av MDF og trekke med fleece som man dynker i polyester for å lage riktig form. Kommer til å gjøre det slik på de nye dørsidene mine.

                Comment


                • #9
                  Har jo fulgt med dette prosjektet på ts-ogn hele veien, og må si jeg er imponert over hva du får til. Det er overhodet ingen enkel bil å bygge i, mr2'en. Naboen har en stående på tunet her, som jeg vurderer å kjøpe tilbake, kun for å bygge stort å spennende i den. Det MÅ være mulig å få til noe sprekt hvis man har hele bilen tilgjengelig å bygge i. Det er jo mulig å strippe ned ganske masse i bilen, for å få plass til mye mer. Det finnes jo f.eks ikke airbag's i bilen som står her, så må være rom for å snekre noe på dash'en for å få godlyd.

                  Men, jeg tror nok også du vil få det litt lettere ved å lage ett skjelett i mdf vs å bruke netting. Bare husk å strekke fleece'en maks, ellers vil den sige når du tilfører polyester.
                  Sture Vedal

                  Comment


                  • #10
                    Takk for tilbakemeldinger

                    Har vurdert å bygge noe i dashen ja, men foreløpig så tror jeg ikke det blir noe. Får satse på dørpanelene først og se hvordan det blir

                    Har brennt meg på det før ja å ikke strekke fleecen nok, så må prøve å få gjort det sikkelig nå.

                    Har gjort dette så langt:

                    Nye dørsider i fra en vrakbil (ville ikke ødelegge mine orginale i tilfelle prosjektet skjærer seg)



                    Fjernet trekket, har også skjært ut hull til 3" element i døra, men sannsynligvis kommer jeg ikke til å bruke dette. Kommer isåfall bare til å lime biten jeg skjærte ut inn igjen.



                    To lag glassfiber

                    Last edited by trustno1; 24-05-2013, 00:09.

                    Comment


                    • #11
                      Har noen fler oppdateringer, går detsverre ikke så kjapt da jeg har hatt endel annet å gjøre i det siste

                      Streket opp hvor avstiverne til dørkassene skal stå



                      Kappet ut maler i papp hvordan de skal se ut. Profiljernet jeg har avbildet her var meget hendig for dette.


                      Markert ut avstiverne i MDF


                      Satt de på slik de ca skal stå.


                      Satser på jeg får gjort litt mer i helga.

                      Har også pyntet litt på interiøret. Trekte dette med microfiber stoff, ble fornøyd med plata rundt giret, men midtkonsollen var uhyre vanskelig å trekke sikkelig. ikke 100% fornøyd her, tar den muligens opp igjen etterhvert.
                      Last edited by trustno1; 24-05-2013, 00:10.

                      Comment


                      • #12
                        Kommet litt lengre her. Fikk litt snacks i går som skal inn, så da fikk jeg tilpasset hvordan kassene skal se ut



                        Først litt oppmåling osv



                        Så kappe ut alle puslespill brikkene



                        I mellomtiden fikk jeg koblet opp elementene så de står å spiller seg inn på mitt fantastisk kjekke høydejusterbare bord :P



                        Slik ble det seende ut etter litt kapping og liming



                        Og i skrivende stund så står polyesteren å herder (har lagt på ett lag ekstra i bunnen for å lime fast MDF platene

                        Last edited by trustno1; 24-05-2013, 00:14.

                        Comment


                        • #13
                          Ser bra ut! Liker at du bruker såpass mye tid på frontsettet ditt, er jo veldig viktig at det er skikkelig montert hvis man skal ha god lyd.
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TakeTheTime View Post
                            Ser bra ut! Liker at du bruker såpass mye tid på frontsettet ditt, er jo veldig viktig at det er skikkelig montert hvis man skal ha god lyd.
                            Takker!
                            Jepp, enig. Spent på hvordan det kommer til å låte

                            Comment


                            • #15
                              Liten update mens jeg venter på polyester herding.

                              La inn litt dempemateriale


                              og trakk moroa med fleece


                              Testa at de passet på døra. Siste tjangs for eventuelle endringer i formen.

                              Comment

                              Working...
                              X