Announcement

Collapse
No announcement yet.

Søtt lite basselement...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Søtt lite basselement...

    Sitter å slapper av etter jobb og kosediller litt med simuleringer. Som noen kanskje allerede vet liker jeg litt "udda" elementer, og RCF LF21N451 er både udda, italiensk og DIGER! Hat trick



    Det ante meg at denne faktisk kunne passe i "normale" kassestørrelser, og det stemmer tydeligvis:
    - 100 liter netto
    - 97dB med én watt inn
    - Q på 0.57
    - Groupdelay på < 4ms
    - Holder seg innenfor Xmax helt ned til ~20 hz

    ...og sånn ser den simulerte frekvenskurven ut (inkludert kupéforsterkning fra ca 60 hz)



    Om man så legger til at elementet koster 355 euro skulle jeg veldig gjerne fått skattepenger nå istedetfor til høsten

  • #2
    21" element?
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Yup. Akkurat passe

      Comment


      • #4
        Bare for og høre, hva er "udda" elementer?
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Udda = svensk for sjelden.

          Comment


          • #6
            Aha. Er ikke så stødig på Svensken :P

            Men ser jo ganske gromt ut det elementet. 21" bør flytte greit med luft Uten at man trenger og vri volum kotten helt rundt :P

            Hvor finner du alle disse "udda" elementene?
            Runar E. Olsen ~ Moderator
            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

            Comment


            • #7
              ALT for mange timer med forumnerding. pluss ei lita klype magefølelse. Hender rett som det er at den ikke slår an selvsagt, men det sier jeg aldri høyt

              Xmax er forresten 13.2mm. Høres kanskje ikke allverdens ut i disse tider, men det er tross alt 1730cm2 som beveger seg frem og tilbake. En vanlig 12-tommer har 4-500... Xmech (maksimalt utsving før mekanisk skade) er 58mm, så man har en viss sikkerhetsmargin.
              Last edited by epifant; 03-05-2010, 01:25.

              Comment


              • #8
                fakk.. 21" element.. :-D Hadde vært morro å lekt seg med det, ja.. Men jeg har dessverre ikke bil hvor det passer inn :-D
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  det der var fin frekvenskurve, varier mellom 1,5 - -1,5db over hele spekteret og følsomhet på 97db er bare lekkert.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har hatt 100-liters kasse med JBL 18-tommer i en Fiat Punto, så alt går om man bare vil

                    Comment


                    • #11
                      Kordan blir den i 70 liter?
                      [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                      Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Nivået i 70 liter er fremdeles greit, men du bør nok ha EQ-mulighet for å dra ned litt oppover i frekvens:



                        Følsomheten blir 3-4 dB lavere, men 93dB er uansett respektabelt. Q er 0.66, så impulsresponsen skal fremdeles være bra. Den endelige responsen kommer jo helt an på hvordan kupéforsterkningen er i din bil, men det vet du sikkert fra før av.

                        Precision Devices PD2150 ser bedre ut i 70 liter lukket (mer nivå nederst), men den koster jo også litt mer; £399.

                        Comment


                        • #13
                          Meget, Meget interessant dette... Og på papiret skal det tåle 3000 wrms, det ville den aldri fått hos meg! Men synd det er 8 ohms greier. Må finne noe lure greier å gi strøm med.. Skulle tro at litt høykvalitets forsterkere fra rett leverandør ikke har noe probleme med 8 ohm last
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by epifant View Post
                            Jeg har hatt 100-liters kasse med JBL 18-tommer i en Fiat Punto, så alt går om man bare vil
                            hehe:P ALT GÅR

                            har jo min lille golf 3 med 2stk 18" Solo X i ca 450 liter... så alt går!:P

                            snasen pris på elementet btw
                            MVH, Øivind Sandvik
                            sigpic
                            www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                            www.sandviksbassogbongel.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Defus View Post
                              Men synd det er 8 ohms greier. Må finne noe lure greier å gi strøm med.. Skulle tro at litt høykvalitets forsterkere fra rett leverandør ikke har noe probleme med 8 ohm last
                              Det er ikke noen forsterkere som har problem med 8 ohms last! Effekten blir lavere enn i 4 ohm, men dempingsfaktoren (dvs kontrollen forsterkeren har på elementet til å starte og stoppe) vil dobles i forhold til 4 ohm.
                              [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                              Comment

                              Working...
                              X