Announcement

Collapse
No announcement yet.

The big three.?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • The big three.?

    Ganske enkelt hva er the big three..? :P

    har blitt rådet til og gjøre the big three istede for kondensator, så nå lurer jeg på hva det er.?

    noe ris og rom om the big three..?

    Føler meg litt teit når jeg spør men, må ha ett svar på det

  • #2
    Enkelt og greit de tre viktige strømkablene i motorrommet.
    Batteri - jord
    Motorblokk - jord
    Dynamo - pluss batteri

    Comment


    • #3
      Originally posted by KnutR View Post
      Enkelt og greit de tre viktige strømkablene i motorrommet.
      Batteri - jord
      Motorblokk - jord
      Dynamo - pluss batteri
      ah =)

      så the big three er 3 strømkabler =)

      bare for og se om jeg har skjønt det riktig, så
      en kabel fra strøm inn på dynamo til pluss på batteriet
      en fra minus på batteriet til karosseriet
      en fra motorblokka til karosseriet

      riktig..?
      skal det være sikkring mellom dynamo og batteriet..? =)
      og en ting til, skal jeg bytte ut de gamle kablene.? de gamle skal bort.?
      Last edited by Littlec; 08-08-2010, 19:55.

      Comment


      • #4
        Stemmer, du kan gjerne bruke en kabel rett fra blokka og opp til minuspolen for å få best kontakt, men må i tillegg jorde karosseriet selvsagt. Skal selv ta en kabel rett fra dynamo og til plusspolen, ikke som nå der den går sammen med kabel til starter. Sjekk også ladespenningen. Minimum 14.5 volt bør du ha. Jeg skal sette inn 15 volt regulator, det skal vel holde.

        Comment


        • #5
          Originally posted by KnutR View Post
          Stemmer, du kan gjerne bruke en kabel rett fra blokka og opp til minuspolen for å få best kontakt, men må i tillegg jorde karosseriet selvsagt. Skal selv ta en kabel rett fra dynamo og til plusspolen, ikke som nå der den går sammen med kabel til starter. Sjekk også ladespenningen. Minimum 14.5 volt bør du ha. Jeg skal sette inn 15 volt regulator, det skal vel holde.
          okei takk =)

          men, skal det være sikkring mellom dynamo og batteriet.?
          skal jeg bytte ut med de gammle kablene.? gammle kabelene skal ikke være der.?

          Comment


          • #6
            Nei, du trenger ikke sikring mellom dynamo og batteri.
            Og ja, the big three er beregnet på at du ikke skal bytte ut originale kabler med større kabler, du skal bare strekke tykkere kabler i tillegg
            Last edited by J.T.; 08-08-2010, 22:24. Reason: Korrigering, se post under :)
            2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

            Comment


            • #7
              feil, the big 3 er ment for å øke kapasiteten til de originale kablene. Man legger til 50mm2 kabler, men man fjerner ikke de originale. Det ville virket mot sin hensikt. 50mm2 + 20mm2 er bedre enn kun 50mm2.

              Og nei du trenger ikke sikring mellom dynamo og batteri, men noen setter det på. Andre tror at det vil påvirke hvordan dynamoen yter, personlig så anbefaler jeg at du setter sikring hvis det er sikring org.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dammed View Post
                feil, the big 3 er ment for å øke kapasiteten til de originale kablene. Man legger til 50mm2 kabler, men man fjerner ikke de originale. Det ville virket mot sin hensikt. 50mm2 + 20mm2 er bedre enn kun 50mm2.

                Og nei du trenger ikke sikring mellom dynamo og batteri, men noen setter det på. Andre tror at det vil påvirke hvordan dynamoen yter, personlig så anbefaler jeg at du setter sikring hvis det er sikring org.
                okei takk =)

                så jeg kan bare legge opp ekstra =)

                Men funker de også å fjerne de gammle å legge opp 2 nye 50mm2..? de ville jo øke enda mer.?
                eller er det ikke bra med for mye.?

                Comment


                • #9
                  legg opp så mange du vil du men du trenger/skal IKKE fjerne de gamle.

                  lykke til
                  Mvh Tony Andrè
                  Alpine Focal B2 Audio Pioneer dynaBel
                  Opel Astra G 1999 Stv bilstereo prosjekt

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Toby91 View Post
                    legg opp så mange du vil du men du trenger/skal IKKE fjerne de gamle.

                    lykke til
                    okei, takk for det da er jeg litt klokere !

                    Comment


                    • #11
                      Men fra det ene til det andre dere,

                      jeg har sett noen bruke ett verktøy med en spiss på som du slår på med hammer for å feste kabelskoene på 50mm2.?

                      noen ider om hva det heter og hvor jeg for tak i det..? =) hehe

                      Comment


                      • #12
                        biltema!+ kabelsko der i frå = knall!

                        Comment


                        • #13
                          presse: http://biltema.no/no/Verktoy/Handver...abelskopresse/
                          kabelsko: http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltil...belsko-10-stk/

                          Funker knall.

                          Og du kan legge 2-3-4 ekstra kabler, men du fjerner ikke dem originale kablene.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dammed View Post
                            presse: http://biltema.no/no/Verktoy/Handver...abelskopresse/
                            kabelsko: http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltil...belsko-10-stk/

                            Funker knall.

                            Og du kan legge 2-3-4 ekstra kabler, men du fjerner ikke dem originale kablene.
                            Okei takk for hjelpen

                            Da blir det en tur på biltema å kjøpe inn det å få tak i kabel og gjøre the big three når lønninga kommer

                            Comment


                            • #15
                              Hvorfor skal man ikke fjerne de orginale? :O
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment

                              Working...
                              X