Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gandulf's Citroën Xantia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gandulf's Citroën Xantia

    Dette blir som en liten hobby-/kosetråd for Xantia'n min

    Bilen: 1997 Citroën Xantia 1.8i 16v kombikupè, 160 000km, AC, airbag, ABS ++, god bil å kjøre og i bra stand

    Anlegget så langt: Alpine CDA-9880, originalt 2-veis frontsett, RF Punch 501x som driver frontsettet og 1 stk 12" Powerzone NOXX (halvveis jalla Kicker-etterligning), 1F kondensator, div. Macrom og Monster kabler. Bilen har kun høyttalere foran, og jeg har ingen intensjoner om å montere inn noe i baksetet/hattehylla!

    Planer: Bytte ut frontsett til 2-veis Focal (ukjent hvilken modell jeg havner på), bytte ut sub og forsterker til noe med høyere SQ. Usikkert hva jeg havner på, men tror i alle fall jeg går for Focal sub. Amp må passe lydsignaturen til Focal, men må nødvendigvis ikke være fra denne produsenten.

    Krav/forventninger til sluttresultatet: Kvalitet framfor kvantitet! Ønsker et behagelig lydbilde men med mulighet til å dra på litt dann og wann. Liker detaljert og luftig diskant, men må ikke bli for skrikende. Samme gjelder mellomtone og bass; må ikke være ubehagelig å lytte til ved moderate nivåer, særlig lyse kvinnestemmer skjærer i ørene slik anlegget er nå Romlebass har jeg desverre i store mengder, og håper å bli kvitt dette underveis. Våger meg gjerne ut på å dempe dørene med dempematter når jeg kommer så langt, hvis dette gir meg en merkbar forbedring.

    Dette er gjort hittil ift. originalt oppsett (i kronologisk rekkeflg.) :

    1. Trukket signalkabler fra baggasjerom og fram til spiller (i høyre kanal), montert inn Alpine 9880.
    2.Trukket strømkabel fra batteri og til baggasjerom (i venstre kanal). Montert inn sub, amp og kondensator.
    3. Trukket høyttalerkabler fra amp til frontsett (i høyre kanal) og koblet dette.


    Kommer mer etterhvert, også noen bilder

    Kom gjerne med feedback ang. nåværende og framtidig utstyr, eller bare feedback generelt
    Last edited by Gandulf; 15-09-2010, 23:41.
    Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

    Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

  • #2
    Dette blir moro og følge med på Har en 94 mod Xantia 1.9TD selv skjønner du.. Åssen var det for deg og få plass til spilleren? Er jo ikke akkurat ett hav med plass bak der så vidt jeg vet.. Få ut noen bilder da..
    Citroen ZX 2.0 16v

    Comment


    • #3
      Er det kombi du har du også?
      Gikk høvelig greit; måtte flytte alle kablene ned og til sidene slik at spilleren ikke stoppet halvveis inn.

      Stakk ut og knipset noen bilder nå nettopp Tilstanden i baggasjerommet er slik foreløpig.. satser på å gjøre det penere når ny sub og forsterker er i hus.







      Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

      Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

      Comment


      • #4
        Fransk bil

        Fransk bil! Dette er eit av prosjekta eg faktisk kjem til å følgje med på!

        Har ein 93 modell Peugeot 405 1,9TD som er vel ganske lik bil viss ein ser vekk frå litt forskjellige delar og utstyr. Eg skal dempa framdørene når mattene kjem i posten, så kan gje tilbakemelding på korleis det vart når det er gjort.

        Lykke til!
        Last edited by klda; 16-09-2010, 22:03.
        Peugeot 405 1,9TD
        Peugeot 405 T16

        Comment


        • #5
          Ja 405 er vel rimelig lik Xantia. 306 er jo klin lik Xsara, som jeg har

          *følge med på*
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Takk for hyggelig respons, er da det er givende å lage en slik tråd!

            Nå blir det stipend og snart lønning, så da skal jeg rive i et Focal 165VB! Har fremdeles noen lapper som skal nedbetales på bilen, som jeg kjøpte av min onkel, så kan ikke handle så mye i slengen..
            Håper og tror at dette kan bli et nogenlunde greit prosjekt. De tre bilene jeg har hatt før jeg kjøpte Xantia'n har vært såpass gamle og ugunstige, med tanke på veistøy og plassforhold, at jeg ikke har sett noe poeng i å bygge i noen av disse. Nå derimot har jeg en stille og behagelig bil av nyere årgang (i mine øyne), som jeg faktisk tror jeg kan bli ganske godt fornøyd med

            Av andre planer (ikke-stereo-relaterte) så har jeg tenkt å montere 4300k xenon i ekstralysene, samt generelt bare holde bilen ren, pen og i god teknisk stand.
            Straks bilen var i mitt eie gikk jeg grundig til verks med støvsuger og vaskefille innvendig. Til og med rillene i høyttalerdekslene i dørene er støvfrie! Flere defekte pærer i instrumentpanelet ble byttet, nå gjenstår bare bryteren til AC, så er alt opplyst slik det skal være. Nærlysene har fått Osram Night Breaker, tåkelysene lyser ikke lenger opp i tretoppene, og ekstralysene får som nevnt snart xenon.

            Det var alt for i kveld tenker jeg, kommer med update når noe av betydning skjer.
            Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

            Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

            Comment


            • #7
              kjenner jeg savner gamlebilen nå
              hadde en xantia som jeg klarte å plassere i et fjell på glatta i vinter
              god comfort i disse og lett å få trykk inn i cupeen!
              mvh Sindre Carlsen

              Comment


              • #8
                Liten update:

                Spilleren tok kveld for en stund siden, ville ikke gi remote-signal til forsterker (men forsterker slo seg på med lask fra + til REM) Leverte den inn til reparasjon og fikk likedan lånespiller i mellomtida. Heller ikke denne ville slå forsterker på, men med lask fra + til REM så startet forsterker. Tok bort lasken, og forsterkern forsatte å spille... Nå fungerer alt som det skal igjen, så min konklusjon er at forsterkeren er moden for utskifting!

                Ellers så har jeg vasket og polèrt hele bilen idag Slitsomt, men det ble bra!

                Og "nytt" frontsett er på vei fra pgoutlaw; Focal 165 KR

                EDIT: Ny forsterker er bestilt, Audison LRX 4.5
                Last edited by Gandulf; 04-10-2010, 22:17.
                Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                Comment


                • #9
                  Spennende prosjekt å følge med på! Forutenom farge (?), så er bilen jeg har handlet helt identisk til din. 97' mod Xantia med akkurat samme utstyr, og samme interiør. Synes derfor det er veldig praktisk å se på dette prosjektet hvordan man går frem, og hvilke resultater du har fått til.

                  Jeg fikk bilen min i går natt og har derfor ikke fått kikket så nøye på den enda, så da kan jeg like greit spørre deg. Hvordan var det å strekke strømkabelen fra batteri og inn i bilen? Er det et hull i torpedoveggen som er tilgjengelig, eller har du fulgt noen allerede eksisterende kabler og bare borret hull i gummien eller noe?

                  EDIT: Kan forresten du, eller noen andre, bekrefte at det er 6,5 " originalt i disse bilene foran?
                  Last edited by Jan-Erik123; 06-10-2010, 10:20.
                  Ford Mondeo '04
                  B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                  Comment


                  • #10
                    Tøft at du har helt likedan da
                    Kan bekrefte at det er 6.5" i dørene ja. Ang. strømkabel så er det få steder i torpedoveggen det er mulig å trekke gjennom; hvis du ikke har AC så er dette hullet ledig, hvis ikke er det enkleste å trekke nedfor torpedoveggen og opp under gulvet på sjåførsiden. Sjekk denne linken, har lagt ut bilde: http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=32&t=45553
                    Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                    Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                    Comment


                    • #11
                      Ja, jeg har også AC i bilen min, så da er vel ikke det en mulighet. Det eneste jeg stusser ved over din løsning er at kabelen virker så utsatt for slitasje når den er montert i friluft under bilen. Men det er kanskje bare noe med hodet mitt, hehe. Hvor mange meter brukte du for å komme fra batteri til bagasjerom?

                      Jeg liker virkelig det faktum at det er plass til 6,5" foran i Xantian. Har du bestilt noen overgangsadapter eller lignende til det nye frontsettet ditt, eller er dette plug and play?

                      Morro at vi har "samme bilen" ja.
                      Ford Mondeo '04
                      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                      Comment


                      • #12
                        Det ser ikke helt bra ut, men når jeg får stripset fast kabelen stramt vil den ligge helt oppunder gulvet. Må bare få bilen opp på en bukk først. Jeg tror kabelen er ca 5 m, og det holdte med god margin, men bedre med litt for lang enn litt for kort..

                        Tenker du på adapter for å få festet ht. i dørene, eller for tilkoblingene på terminalene? Jeg klipper bare bort den originale kontakten og peiser på et par kabelsko. Ang. å skru de fast i dørene får jeg se når høyttalerne kommer, de er i posten nå
                        Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                        Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                        Comment


                        • #13
                          Det blir nok til at jeg også strekker kabelen den veien skal du se. Og ja, jeg tenkte på hvordan det kom til å gå i forhold til å feste høytalerne i døra. Tenker da primært på hvor dyp døren er, og om man eventuelt må bygge ut høytaleren med et adapter eller lignende. (Og hvordan det da ville vært å få på dekselet igjen)

                          Gi tilbakemelding, og gjerne ta et bilde når du har montert det. Morro å se!
                          Ford Mondeo '04
                          B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                          Comment


                          • #14
                            Har hatt høyttalerne ute og det er rimelig god plass der, selv med vinduet nede. Skal gi mer info og bilder når ht. monteres
                            Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                            Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jan-Erik123 View Post
                              Det eneste jeg stusser ved over din løsning er at kabelen virker så utsatt for slitasje når den er montert i friluft under bilen. Men det er kanskje bare noe med hodet mitt, hehe.
                              Se om du finner en vannslange som har stort nok hull til strømkabelen, så trer du strømkabelen i den, så er den ikke så utsatt for slitasje.
                              Runar E. Olsen ~ Moderator
                              Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                              http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                              Comment

                              Working...
                              X