Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enkle, billige basskasser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enkle, billige basskasser

    Jeg vil anta at mange av dere allerede er klar over denne løsningen, men det er sannsynligvis en del som ikke er det. Derfor;

    Når man konstruerer basskasser er stivheten viktig. Ikke tyngden, slik mange gjerne tror. Én enkel måte å oppnå høy stivhet på er ved å benytte seg av buede flater, og det er nettopp dette som gjør dette "materialet" så tiltrekkende. Jeg snakker om forskalingsrør, eller "Sonotubes" (som er et amerikansk varemerke). Helt normale forskalingsrør som tradisjonelt sett brukes til forskaling av armerte betonsøyler, bropillarer o.l.. Materialet er riktignok papp, men det skal du ikke bekymre deg over. Stivheten står ikke tilbake for 19-22 mm MDF, snarere tvert imot! Vekten er derimot en helt annen, et rør med en diameter på 12 tommer veier under 3 kilo per meter, og gir et litervolum på hele 70 liter! De kan som oftest kjøpes hos nærmeste byggevarehandel i forskjellige diametre (fra 6 tommer helt opp til 36 tommer såvidt jeg vet) og lengder. Røret kappes enkelt til ønsket lengde, tettes med for- og bakplate med utskjæring til terminal og element, og dekkes med ønsket materiale. Kun fantasi og lommebok setter grenser, du kan bruke alt fra vanlig bagasjeromsteppe til Alcantara, skrellefinér av ønsket tresort, sparkel og lakk, et stykke pent tekstil, hårete rosa pels, osv.



    Dette er prosjektet til teddytusen på AVforum: Clicky clicky!
    Last edited by epifant; 16-11-2007, 17:54.

  • #2
    Hvor høyt/lavt ligger resonansen på disse papprørene?
    Last edited by neptyr; 16-11-2007, 11:26.
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Det avhenger såklart av godstykkelse, diameter og lengde, men det er nok et stykke over MDF. Med andre ord langt utenfor subens arbeidsområde.

      Comment


      • #4
        Hva er prisen på slikt? pr meter?
        sigpic

        Comment


        • #5
          Originally posted by suicide View Post
          Hva er prisen på slikt? pr meter?
          Det står om priser på første side i tråden som epifant linket til.

          Frode

          Comment


          • #6
            Ser jeg linket til side 4 i tråden, har endret det til side 1 nå

            Comment


            • #7
              Huffe, snakk om å bli gira! Har bestemt meg for å bygge to slike tuber til å ha i kinoen. Litt usikker på elementer fortsatt..
              Dette kommer til å utsette pandaprosjektet ytterligere
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Alt som forsinker misbruk av en Panda er bra

                Comment


                • #9
                  Haha, jeg synes det er bra at slike gode gamle italienere blir holdt i live av stereogubber
                  Og min kan vel ikke bli mer misbrukt? Stakkaren er jo lakkert rosa
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Du har et poeng der. Selv om jeg vet om opptil flere entusiaster som nok gjerne hadde holdt den i live OG original

                    Det er ihvertfall ikke en 4x4. Kødder man med dem kan man nok få folk på nakken

                    Comment


                    • #11
                      Den der var faktisk grisefet! Får nesten hive på 15" felgene med noen heftige spacere på min
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Hvordan er det å ha 1 element på hver side av tuben? Altså 2 elementer i ett rør.

                        Comment


                        • #13
                          Vibrasjonsmessig er det jo helt knall, ettersom vibrasjonene fra elementene vil utlikne hverandre. Derved sitter du i teorien igjen med ei kasse som er steindød i alle retninger. Men det kan muligens være litt småtricky med tanke på fase. Når vibrasjonene utlikner hverandre, vil gjerne lydbølgene også utlikne hverandre. Riktignok i en perfekt verden, det vil aldri være dønn symmetrisk i en bil uansett, og man sitter ikke midt mellom elementene i tuben heller. Jeg ville absolutt prøvd, en tube og to passende MDF-ringer er ikke spesielt tidkrevende å kaste sammen

                          Comment


                          • #14
                            Noen som har lagd en slik kasse til bil?
                            Finner kun ferdigløsninger på nettet, ikke mye med pent utseende der.

                            Vurderer dette til bilen men trenger litt ideer til utseende, gjerne i form av bilder.

                            Comment


                            • #15


                              Pluss all inspirasjonen man kan få fra andre ting som har sylinderform, men ikke nødvendigvis er en høyttaler. Og så MÅ man jo ikke kutte rørene 90 grader



                              EDIT: ikke er man låst til papprør heller. Det er formen som gir stivheten, ikke materialet. Papprør blir bare brukt oftest fordi det er billigst. Ingenting i veien for å bruke helt andre materialer:

                              Last edited by epifant; 14-12-2009, 16:22.

                              Comment

                              Working...
                              X