Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ford Mondeo 04'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ford Mondeo 04'

    Heisann,

    Gikk til innkjøp av en familywagon i juli måned i fjor. Planen var vel å få inn anlegget så kort tid som mulig etter jeg overtok bilen, men ting har tatt tid. Endelig begynner anlegget å ta form, så da velger jeg å lage en prosjekttråd. Har dessverre ikke dokumentert hele prosessen, men håper det allikevel er noe som er interessant. Takk til kameraten min Steinar, som stilte med et verksted og en solid dose arbeidsiver!

    Bilen:
    Ford Mondeo 04'
    120.000km
    1,8L bensin

    Stereo:
    B2 Audio Monoblokk
    B2 Audio AC12 x2
    Cadence Z4000 (blir antagelig byttet)
    Hertz MLK2
    Pioneer DEH 7200SD (skal byttes)
    53mm strøm og jord


    Vi begynte først med kabelstrekket fra batteri til bagasjen. Med tanke på tykkelsen til strømkabelen så bestemte vi oss for å legge kabelen under teppet, da jeg tviler på at listene har tilstrekkelig med plass. For å gjøre arbeidet enklest så var det ut med alle stolene:




    Da vi hadde kommet så langt, så begynte jeg å hente ut phonokablene fra den gamle bilen, og klarte å ødelegge en av kablene. Dro derfor ut for å handle nye kabler. Når jeg kom tilbake var Steinar i full gang med arbeidet - og vi rett og slett glemte å ta bilder av kabelstrekket inne i kupéen. Men det er lagt 53mm strøm på venstre side, tre phonokabler, remote og høytalerkabler på høyre side. Det er strekt kabel direkte fra a-stolpene, videre gjennom dash og så under teppet bak. Til dørene så har vi valgt å bruke originale kabler inn i dashen, og heller skøtet oss på en ny iso kontakt.

    I bagasjen så kastet vi ut reservehjulet og alt som hørte til der.



    Sjekket at forsterkerne fikk plass i hjulbrønnen.



    I bagasjen så har vi lagt et lag med dempematter, både i hjulbrønn og på hjulhusene. Har lagt noen små striper på innersiden av skjermene bak - men det var begrenset hvor mye vi kom til der.

    Tilsvarende med bagasjeluka så har vi lagt noen striper med dempematter, men det var trangt her også.




    I dørene foran så er det mellom to-tre lag i hele ytterblekket. Dette var absolutt den morsomste delen å dempe - ettersom forskjellen var helt enorm. Hvis jeg får lånt et skikkelig kamera så kan jeg prøve å filme forskjellen mellom dørene foran og bak. Dunker man på dørene foran så høres det ut som man slår på massiv eik. Ingen tegn til å gi etter og avgir en butt "dunk" lyd.




    Dette er de originale høytaleradapterne i bilen. Som dere kanskje ser, så måtte vi kutte litt på dem for at de nye høytalerne skulle passe. Før montering av høytalerne ble det også lagt en stripe med dempematter hele veien rundt.



    Jeg hadde opprinnelig bestilt MDF ringer til dørene, men det gikk heller dårlig. Med et sett ringer så tok magneten i ruta, og med to sett så var det ingen sjanse å få på dørtrekket. Bestilte deretter et sett med adapterringer fra bilstereosenteret - og da gikk det med nød. Magneten tar ikke i ruta, og elementet er ikke nær dørtrekket ved mye utsving.




    Her er et bilde av dash og a-stolper kort tid etter jeg kjøpte bilen. Her kan dere se original spiller og a-stolper uten modifikasjoner.



    Fikk inn spilleren min fra den gamle bilen. Usikker på om jeg skal bytte til P88RS sin arvtager som kommer snart, eller om jeg skal gå for en 2-DIN spiller av noe slag.



    I a-stolpene har Judys Bilstereo støpt inn diskantene for meg, vinklet on-axis.




    Judys bilstereo har også vært involvert med subbene, og lagd kasse til meg. Det er en stund siden jeg fikk denne kassen, men hvis jeg husker riktig så er den rett i underkant av 80l før fratrekk for elementene. Både Jay @ B2 og Dag Johansen har sagt jeg bør ha hvertfall 60l til disse elementene.Så da bør jeg være på plussiden :-)



    Veldig fornøyd med både utseende og praktisk plass som er igjen. Nå har riktig nok Mondeoen et stort bagasjerom i utgangspunktet - men selv med kasse så har jeg fortsatt masse bruksplass. Kassen er ikke boltet fast på noe vis, men jeg er avhengig av å kunne flytte den ut ved behov - og derfor blir den ikke boltet fast heller.

    Jeg har ikke tatt bilder av hjulbrønnen med forsterkerne og delefiltere slik som det er nå - men det er hovedsakelig for det ikke sømmer seg å vise slikt offentlig :P Her mangler jeg to plater. En til hjulbrønnen som jeg kan skru fast forsterkerne i, og en som jeg kan ha under teppet for å holde gulvet robust. Kablene bak faller inn under betegnelsen salat, men har ikke turbostøy slik som det er i dag.

    Mangler også å oppgradere The Big Three, og et nytt batteri. Har ikke målt spenningen under belastning enda, så vet ikke om det er prekært. Men opplever ikke dimming av lys under full belastning, og jeg spiller sjeldent med subbene under full belastning lengre.
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

  • #2
    Det er selvfølgelig lov å komme med innspill - både positive og negative.

    Er det noen som har erfaring med Hertz MLK2 frontsettet? Hvis informasjonen jeg fant på nettet stemmer så har forsterkeren min følgende egenskaper:

    CADENCE Z4000
    4 Channel Amplifier
    POWER: 4 x 75 Watts RMS @ 4 Ohm or
    4 x 150 Watts RMS @ 2 Ohm
    BRIDGED MONO POWER: 2 x 300 Watts RMS @ 4 Ohm
    FREQUENCY RESPONCE: 10Hz - 40 KHz
    SIGNAL TO NOISE RATIO: >100dB
    THD: < 0.044%
    DAMPING: >200 @ 100Hz

    Jeg brokoblet først forsterkeren slik at jeg hadde 2x300 watt. På delefilterne til MLK2 settet så kan man velge mellom mono- og biamping. Når forsterkeren var brokoblet så måtte jeg derfor gå for mono. Koblet opp slik som dette, så hørtes elementene i dørene ut som billige biltema høytalere drevet av en spiller. Lite detaljer, og alt av dypere frekvenser hørtes VELDIG anstrengt ut. Kom mye lyd, men det hørtes ut som høytalerne sa "paff paff" hver gang trommer slo.

    Koblet deretter om slik at hvert element hadde hver sin kanal, og bi-ampet på delefiltrene. Hvis jeg ikke roter, så betyr det at forsterkeren gir 4x75 watt nå. Og lyden ble mye bedre. Lyden hørtes ikke lengre anstrengt ut, og detaljer ble mye mer fremtredende.

    Men det jeg føler mangler er den dype bassen. Jeg er fullt klar over at det er begrensninger i hvor dypt et par med 6,5" elementer kan gå - men jeg i mitt hode så bør et av frontsett av dette kaliberet spille (nesten) tilfredsstillende alene. Subbene er kun der for de dypeste frekvensene, og for å gi morrofaktor når man ønsker å flytte luft. Men slik som det er nå, så leverer det ikke nok trykk i bunn. For at det ikke skal være alt for tydelig at subben spiller i bagasjen - så må jeg derfor dimme ned subben ganske mye.

    Subben deles ved 50hz, og frontsettet spiller som nevnt med delefiltrene som følger med. Er det plastadapterne i dørene, eller er det forsterkeren, eller hva kan det være som gjør at frontsettet ikke leverer så mye "punch" i de nedre oktaver?
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

    Comment


    • #3
      Kjenner ikke så mye til frontsettet, men det jeg kan lese er at det har 18/18 filter. Uten å ha sett nærmere på biamping funksjonen, (noen har mulighet for å kjøre bypass på filter, men likevel gjennom printkort, andre har det sånn at filter da kjøres direkte på hver element) og ikke kun via en enkelt inngang).

      Men back on track, det kan være at du både har den 18db filtreringen på mellomtonen samtidig at du bruker HP filter i forsterker, spiller enda engang. Dermed demper du signalet svært mye i det området du gjerne vil høre.

      Som en liten test kan du prøve å koble mellomtonene direkte på forsterkeren, dvs utenom selve filteret.
      Lyd er jo svært subjektivt, men til bruk i bil, så pleier jeg å dele høyere enn 50 Hz, i alle fall med 24 dB/oct.
      Kan jo være at du kan skru opp litt der også.

      Ser også at mellomtonen har fs 71 Hz, så er vel litt vel å ta i at de skal gi like mye punch ned til 50 Hz.
      Prøv i alle fall med filteret først.

      Lykke til.
      Mvh
      J. Holm
      www.b2audio.com
      http://facebook.com/b2audio

      Comment


      • #4
        Har både LPF og HPF på forsterkeren, men både front og rear er satt til "full".
        HPF er skrudd av på spilleren. Skal derfor bare være delefilteret som påvirker hvilke frekvenser elementene spiller. Kan selvfølgelig prøve å koble de rett på forsterkeren - men da har jeg ikke mulighet for å bestemme øvre delefrekvens..

        Grunnen til at jeg reagerer er at jeg har hørt mer trykk fra frontsett som koster 1/4 av den opprinnelige prisen til MLK2, som i tillegg var driftet av en A/D/S firekanaler fra Torshov.. Lyden er mye penere i dette fra 100hz og oppover, men det er langt i fra imponerende i bunn. Lurer derfor på om det kan være forsterkeren som ikke yter nok (står 250watt på baksiden av mellomtonene), om det blir for tynt å feste dem med plastadapter - eller om det kan være andre årsaker bak det.
        Ford Mondeo '04
        B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

        Comment


        • #5
          ser jo nesten ut som min bil innvendig, bare at jeg har stv!

          tror ikke det har noe med plastadapteren og gjøre, mangler midbass selv
          kan være det blir for stort "tomrom" i døra for elementet?

          diskanthusa er de montert mot midten i bilen?

          ser bra ut! stå på!
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #6
            Tenker du da at døren har for stort areal for elementet, eller at det blir for "luftig"? Altså at det kanskje hjelper å dempe innerblekket?

            Takk for kommentarer :-)
            Ford Mondeo '04
            B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

            Comment


            • #7
              at det blir for luftig, at døra blir en allt for stor "kasse"
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment


              • #8
                Og ja; diskantene er vinklet skrått opp mot taket.

                Er det forresten noen som klarer å finne, eller har, instruksjonsboka til frontsettet? Fruen ryddet i leiligheten, og trodde det var søppel - så jeg har ikke den lengre

                Husker det var mulig å velge sweetspot i bilen, men ikke hvordan.
                Ford Mondeo '04
                B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jan-Erik123 View Post
                  Og ja; diskantene er vinklet skrått opp mot taket.

                  Er det forresten noen som klarer å finne, eller har, instruksjonsboka til frontsettet? Fruen ryddet i leiligheten, og trodde det var søppel - så jeg har ikke den lengre

                  Husker det var mulig å velge sweetspot i bilen, men ikke hvordan.

                  HER: http://www.planethifi.no/shop/produc...%28Par%29.html

                  Trykk på pdf bilder der, der hvor det står spesifikasjoner

                  Fint og cleant bygg !

                  Comment


                  • #10
                    Takk for kommentar :-)

                    Takker også for linken, men jeg har den første versjonen av MLK2.
                    I instruksboken var det også tegninger for hvordan man kunne koble delefiltrene. Det var ganske enkelt å forstå hva man skulle gjøre for å bytte mellom mono/biamp - men for å bytte tidskomp/sweetspot var det litt verre.
                    Ford Mondeo '04
                    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                    Comment


                    • #11
                      om det er først mille serien du har så heter diskanten Hertz ML 280, og så heter midbassen Hertz ML 1600, hadde dette før med aktiv deling, jeg hadde også dårlig midbass. Har kjøpt billigere frontsett seinere som spiller bedre

                      er dette samme delefilter?


                      om det er det bildet stemmer, så trykk på bildet
                      Last edited by simso; 11-03-2012, 23:32.
                      VW Golf 4
                      Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                      Simen Sormbråten

                      Comment


                      • #12
                        Det er riktig sett ja. Har lest veldig gode anmeldelser om settet fra før, men det er ikke så alt for mange å spore opp. Kanskje det bare ikke er så fullt så flott som jeg hadde håpet i forhold til midbass da.

                        Vet du mer om hva HFC/TAD står for, og gjerne kan fortelle litt om hvordan det fungerer i praksis ift bildet som du linker til?
                        Ford Mondeo '04
                        B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                        Comment


                        • #13
                          Ser veldig bra ut dette prosjektet.

                          Du skriver du skal bytte ut spilleren. Har du ny spiller i tankene?
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                          Comment


                          • #14
                            jeg hadde aldrig delefilter til mitt sett, kjørte aktiv deling, når det var billigere å kjøpe komponentene løst
                            VW Golf 4
                            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                            Simen Sormbråten

                            Comment

                            Working...
                            X