Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mer bass med åpent bagasjerom?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mer bass med åpent bagasjerom?

Hei, har merket att om jeg lukker opp bagasjerommet og spiller musikk får jeg mye mer av den "hårristende" bassen enn når bagasjerommet er lukket(?) subben er en Ground Zero Radioactive på 1500rms i en portet kasse som drives av en RF T1500-1bd monoblokk.. anlegget står i en galant 97-mod sedan.. noen som har en løsning på hvordan jeg lettere kan få trykket fram i kupeen?
    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
    Pioneer
    Digital Designs
    Ground Zero

Et alternativ er og isolere bagasjerommet skikkelig med dempematter, og deretter ta ut høyttalerene som ligger i hattehylla (hvertfall om de er orginale) og sette 2stk 6" Aeroporter i hullene.
    Du oppnår best effekt om du klarer og få bagasjerommet så tett som bare mulig
    It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
    Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

har prøvd å tatt ut høyttalerne bake, med lite til null effekt :\
      Men kanskje demping kan ha noe for seg. vet du hvor jeg kan få taki dempematter billig, og hva slags dempematter som burde brukes hvor?
      Pioneer
      Digital Designs
      Ground Zero

Comment

La meg gjette, har du elementene og/eller porten langt frem i bagasjerommet?

Comment

Haha, korrekt men det er pga. plassen, vil helst ha litt bagasjerom også der er 2 porter + elementet som peker inn i seteryggen, har prøvd å snu kassa også, men det ble ikke noe bedre...
          Pioneer
          Digital Designs
          Ground Zero

Comment

Sliter med samme problem som deg, men har lagt merke til at når jeg har masse ting i bagasjen så hjelper det på bassen!

Men som blir nevnt her så er det nok mest effektivt å få det tett mellom kassen og bagasjerommet.

Comment

Får lage ny kasse med flat bakside å få det tett bak kassen da men blir det bra med porter opp i hullene der bakhøyttalerne skal være? og hva vil dere anbefale av portet/bandpass eller evt lukket kasse til dette elementet? (GZRW38SPL)
              Pioneer
              Digital Designs
              Ground Zero

Comment

Min erfaring:
                Demp bagasjerommet med dempematter. Butylmatter med alufolie. Du finner produktet hos de fleste nettbutikker.
                Jeg har også hatt god effekt med å vende elementene opp mot hatthylla. For så å tette mot bagasjen slik at at ingenting av bassen slår inn i bagasjen. Da må du også fjerne noe metall i hatthyllen. Bruk gjerne dempematter i mellomrommet mellom kassen og hatthylla.
                Litt vanskelig å forklare, håper du skjønner.
                Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1370591485.239647.jpg
Views:	1
Size:	174.6 KB
ID:	297561
                Denne kassen ble laget i en Sierra sedan, og funket veldig bra. Ikkeno bass i bagasjen, men plenty trøkk i kupeen

Comment

Noen som har anbefaling til kassetype/ størrelse da? men hvordan fikk du det eøtett mellom kasse og bagasjerom?
                  Pioneer
                  Digital Designs
                  Ground Zero

Comment

Originally posted by Ozzt View Post
                    Noen som har anbefaling til kassetype/ størrelse da? men hvordan fikk du det eøtett mellom kasse og bagasjerom?
                    Brukte dempematter flere lag

Comment

Så du bygde opp en mur med dempematter rundt elementet på toppen? porter da?
                      Pioneer
                      Digital Designs
                      Ground Zero

Comment

Ja, du kan si det sånn.
                        Var tett kasse dette, ingen port.

Comment

Vurderer portet kasse der elementet peker fremover mot seteryggen og så to porter som går opp i hullene der hattehyllehøyttalerne var før, kunne dette funket bra?
                          Pioneer
                          Digital Designs
                          Ground Zero

Comment

Originally posted by Ozzt View Post
                            Haha, korrekt men det er pga. plassen, vil helst ha litt bagasjerom også der er 2 porter + elementet som peker inn i seteryggen, har prøvd å snu kassa også, men det ble ikke noe bedre...

Er mange misforståelser ute å går her.

Sette elementer/porter inn i kupeen/hattehyllen har null verdi så lenge du ikke får det 100% tett i mellom kupee og bagasjerom. Dette får du kun til om du går bananas med byggskum.

Det eneste du oppnår er bare å skape masse uønskede refleksjoner i fra bagasjerommet som motvirker lydbølgene som kommer direkte fra kassa. Dempe bagasjerom vil kanskje hjelpe noe, men det vil ikke hjelpe noe på det problemet du tilfører med feil plassering av elementer/porter.

Man bør alltid ta hensyn til hvilke veier lydbølgene kan bevege seg når man plasserer elementet/porten. Dersom lyden har mulighet til å gå i motsatt rettning av lytteposisjonen så vil man med stor sannsynlighet få problemer med dårligere bassrespons pga utslukking av lydbølger.

Etter min mening så er den beste plasseringa av elementer/porter enten på siden av bagasjerommet, bak hjulbuene eller i reservehjulsbrønnen så langt bak som mulig.

Dersom du vil unngå å bruke for mye av bagasjerommet så gjelder det bare å bygge litt smart. Feks lag en "dobbel bunn" kasse som du kan bagasjerom oppa, eller kasse som går fra seteryggen og helt tilbake til bagasjelokket langs den ene siden i bagasjerommet.

Desverre så kommer man nesten ikke utenom en glassfiberkonstruksjon dersom man vil utnytte plassen best mulig med en slik løsning.

Comment

Vil egentlig helst unngå å lage ny kasse om det ikke er absolutt nødvendig

Bilder av slik anlegget står nå, om dere har tips om hva jeg kan gjøre for å få det bedre så setter jeg pris på det!

-Skal rydde opp i ledningene senere, hehe

-Er trykt helt inn til seteryggen

-Spiller mye bedre med setene ned også...

-Lurer på å kanskje lage en luke/et hull i seteryggen bak armlenet her, tror du det kunne funket bra?
                              Pioneer
                              Digital Designs
                              Ground Zero

Comment

Working...
                              X