Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slim Basselement? hvor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det ble nevnt litt over med innspillingstid.

    Det jeg lurer litt på er hvordan man får vite hvor lang innspillingstid det er på elementene?

    Jeg har bare kontaktet de jeg har kjøpt elementene av tidligere og fått vite det. Men er det noe generell innspillingstid på alle elementer man burde følge?

    Jeg har vanligvis pleid å spille inn i 40 timer.
    Tidligere importør for Digital Designs,
    overtatt av www.dynaBel.no.

    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

    Comment


    • #17
      Spille inn? Må vi dra opp den biten der igjen?
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #18
        Originally posted by Digital Designs Norge View Post
        Det ble nevnt litt over med innspillingstid.

        Det jeg lurer litt på er hvordan man får vite hvor lang innspillingstid det er på elementene?

        Jeg har bare kontaktet de jeg har kjøpt elementene av tidligere og fått vite det. Men er det noe generell innspillingstid på alle elementer man burde følge?

        Jeg har vanligvis pleid å spille inn i 40 timer.

        Det er nok tatt opp på dette forumet maaaange ganger.
        Konklusjonen er (jepp, det har jeg bestemt!) at innspilling ikke er noe man selv bestemmer.
        Et element spilles inn av seg selv, helt uten noen form for fakserier.
        Tåler det ikke 500watt fra sekund 5, tåler det ikke 500watt etter 40 timer heller.
        Lyden forandrer seg underveis i når man begynner å bruke det, og lander forhåpentlig vis på parametrene som produsenten har oppgitt etter en stund, thats it!

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #19
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Det er nok tatt opp på dette forumet maaaange ganger.
          Konklusjonen er (jepp, det har jeg bestemt!) at innspilling ikke er noe man selv bestemmer.
          Et element spilles inn av seg selv, helt uten noen form for fakserier.
          Tåler det ikke 500watt fra sekund 5, tåler det ikke 500watt etter 40 timer heller.
          Lyden forandrer seg underveis i når man begynner å bruke det, og lander forhåpentlig vis på parametrene som produsenten har oppgitt etter en stund, thats it!

          Mvh
          Dag Johansen
          Jet vet dette, men jeg kan alikavel ikke la vær å kjøre forsiktig første 2timene..

          Det er litt som disse karamellgreine man hadde før i tiden, når de var helt nye, så snappa de lett, men om du jobba litt med dem så kunne du vri dem i alle vinkler...
          Så sikkert bare ALL IN MY HEAD, men jeg liker uansett å gjøre det.

          Men utenom den "myke" oppvarminga, så drar jeg på og spiller så det gjomer etter
          Mvh
          Rolf Try Nygård

          Comment


          • #20
            Så man trenger ikke spille forsiktig inn nye høyttalere?? Dumme meg...

            Comment


            • #21
              Originally posted by neptyr View Post
              Jet vet dette, men jeg kan alikavel ikke la vær å kjøre forsiktig første 2timene..

              Det er litt som disse karamellgreine man hadde før i tiden, når de var helt nye, så snappa de lett, men om du jobba litt med dem så kunne du vri dem i alle vinkler...
              Så sikkert bare ALL IN MY HEAD, men jeg liker uansett å gjøre det.

              Men utenom den "myke" oppvarminga, så drar jeg på og spiller så det gjomer etter
              Jeg ser den, og det er jo ikke noe galt i å gjøre det.
              Selv spiller jeg aldri maks av hva et element greier uansett så det er ikke noe problem.
              Jeg skrur volumet forsiktig opp første gang, for å være sikker på at alt er koblet riktig, låter det greit uten noen form for skurring eller ulyder skrur jeg opp til ønsket volum.

              Mvh
              Dag Johansen
              "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

              Comment


              • #22
                Sånn, bare for å være litt pirkepetter, så vil elementet tåle noe mindre tilført effekt til å begynne med enn etter det er spillt inn. Vi snakker marginer, men elementet har stivere oppheng og spider til å begynne med, som resulterer i mindre bevegelse enn senere ved samme tilført effekt. Og bevegelse må til for å kjøle ned motorsystemet.
                Hvor mye det har å si i praksis, vet jeg ikke, men er vel relativt marginalt.
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Dag Johansen View Post
                  Det er nok tatt opp på dette forumet maaaange ganger.
                  Konklusjonen er (jepp, det har jeg bestemt!) at innspilling ikke er noe man selv bestemmer.
                  Et element spilles inn av seg selv, helt uten noen form for fakserier.
                  Tåler det ikke 500watt fra sekund 5, tåler det ikke 500watt etter 40 timer heller.
                  Lyden forandrer seg underveis i når man begynner å bruke det, og lander forhåpentlig vis på parametrene som produsenten har oppgitt etter en stund, thats it!

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  Mulig jeg tar feil men.... ett nytt element har andre parametre enn ett element som har spillt en stund, og som du nevner så har elementet etter en stund forhåpentligvis fått "korrekte" parametre. MEN før oppheng og slikt har løsnet slik det skal er bl.a. fs høyere og dermed blir kassevolum også feil dersom en har lagd en kasse som er tilpasset ett innspilt element. Som kjent synker effekttålighet ganske fort under tuningfrekvens på en basssrefleksport, og iom at tuningfrekvensen i realiteten blir høyere for ett uinnspillt element enn det er for ett ferdig innspilt element tilsier det i min teori at det dermed også tåler mindre effekt på lave frekevnser?!

                  Originally posted by Legatia View Post
                  Sånn, bare for å være litt pirkepetter, så vil elementet tåle noe mindre tilført effekt til å begynne med enn etter det er spillt inn. Vi snakker marginer, men elementet har stivere oppheng og spider til å begynne med, som resulterer i mindre bevegelse enn senere ved samme tilført effekt. Og bevegelse må til for å kjøle ned motorsystemet.
                  Hvor mye det har å si i praksis, vet jeg ikke, men er vel relativt marginalt.
                  Det du skriver høres helt korrekt ut i mine ører, men itillegg mener jeg det jeg skrev overfor vil ha betydning for at ett nytt element tåler mindre på gitte frekvenser i en kasse som ikke er lukket.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by baldrick View Post
                    Mulig jeg tar feil men.... ett nytt element har andre parametre enn ett element som har spillt en stund, og som du nevner så har elementet etter en stund forhåpentligvis fått "korrekte" parametre. MEN før oppheng og slikt har løsnet slik det skal er bl.a. fs høyere og dermed blir kassevolum også feil dersom en har lagd en kasse som er tilpasset ett innspilt element. Som kjent synker effekttålighet ganske fort under tuningfrekvens på en basssrefleksport, og iom at tuningfrekvensen i realiteten blir høyere for ett uinnspillt element enn det er for ett ferdig innspilt element tilsier det i min teori at det dermed også tåler mindre effekt på lave frekevnser?!



                    Det du skriver høres helt korrekt ut i mine ører, men itillegg mener jeg det jeg skrev overfor vil ha betydning for at ett nytt element tåler mindre på gitte frekvenser i en kasse som ikke er lukket.
                    Aller først: tuningfrekvensen er konstant uavhengig om elementet er innspilt eller ei.
                    Jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver, men det er for det meste teori.
                    Når jeg snakker om å gi på med effekt snakker jeg innenfor rimelighetens grenser.
                    Og akkurat det punktet med at effekttåligheten synker under tuningfrekvensen har jeg funnet ut at er marginalt.
                    Testet det ut i praksis for ettpar dager siden, jeg har bygget noen høyttalere som er tunet til 45Hz og basselementet har Fs på 70Hz, det fungerer gull.

                    Har lenge tenkt på å sjekke ut hvor fort et element spilles inn, men det vil antageligvis variere veldig fra element til element og fra produsent til produsent.

                    I det siste har jeg gjort noen tester på elementer som jeg har hatt liggende i kjellerboden, rundt 6-7 grader kaldt, og da har jeg fått meg boen overraskelser, ett eksempel er et ferdig innspillt 5 tommers element som sank fra 65Hz til 52Hz ved oppvarming til romtemperatur, det synes jeg er overraskende.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Aller først: tuningfrekvensen er konstant uavhengig om elementet er innspilt eller ei.
                      Jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver, men det er for det meste teori.
                      Tuningfrekvensen er jo ikke konstant iom at parametrene endrer seg!? Si at en bygger en kasse som er bygd utifra parametrne på ett ferdig innspillt element og f.eks. porten er tunet til 35 hz. Når en tar det uinnspillte elementet i samme kasse så blir tuningfrekvens på porten kanskje 40 hz (selv om portlengde/diameter er det samme) pga parametrene er annerledes enn for det innspillte. Hvor stor forskjell det er i praksis skal jeg ikke si noe om for det har jeg ikke testet, men i teorien så tror jeg dette er noenlunde korrekt.

                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Og akkurat det punktet med at effekttåligheten synker under tuningfrekvensen har jeg funnet ut at er marginalt.
                      Testet det ut i praksis for ettpar dager siden, jeg har bygget noen høyttalere som er tunet til 45Hz og basselementet har Fs på 70Hz, det fungerer gull.
                      Akkurat dette har også jeg testet ut for mange år siden. Hadde to stk Stroker 15 i hhv lukket og bassreflekskasse. Stroker 15 spiller ikke noe særlig under 30 hz og om jeg ikke husker helt feil var kasen tunet rett over 30 hz. Brukte en testplate som spillte rundt 20 hz og selv med moderat effekt holdt elementet som sto i reflekskassen på å komme ut av kassen, mens det andre i lukket kasse som fikk identisk signal knapt nok bevegde seg.

                      Dette pluss andre lignende erfaringer tilsier for meg at effekttålighet synker ganske så fort under tuningfrekvens på porten. Drar en paralell til f.eks. SVS som er ganske store på subwoofere til hjemmebruk så kan de tunes til forskjellige frekvenser ved å tette igjen portene (min kan f.eks. tunes til hhv 16, 20 og 25 hz) Det står ganske ettertrykkelig i manual at en må/bør sette subsonic filter (eller ett vanlig hp filter som det i praksis er) til samme frekvens for å unngå at element skal bli ødelagt (pga det tåler mindre effekt under tuningfrekvens)

                      Originally posted by Dag Johansen View Post
                      Har lenge tenkt på å sjekke ut hvor fort et element spilles inn, men det vil antageligvis variere veldig fra element til element og fra produsent til produsent.

                      I det siste har jeg gjort noen tester på elementer som jeg har hatt liggende i kjellerboden, rundt 6-7 grader kaldt, og da har jeg fått meg boen overraskelser, ett eksempel er et ferdig innspillt 5 tommers element som sank fra 65Hz til 52Hz ved oppvarming til romtemperatur, det synes jeg er overraskende.
                      Er nok ingen tvil om at det er stor forskjell fra element til element, og type oppheng har bl.a. ekstremt mye å si. Tar en mine W12GTI som har relativt stort og stivt oppheng så er det ingen tvil om at de krever endel tid før de fungerer optimalt. Tar en derimot mine hjemmehøyttalere som også er JBL med 14" bass og oppheng som er svært mykt, så er det ikke mye innspilling de krever for å spille som de skal.

                      Det du skriver om elementet ditt kom som en overraskelse på meg og, at det skulle være sååå stor forskjell. At det er en viss forskjell er ikke så overraskende, men frra 65 til 52 hz er jo ganske ekstremt rett og slett! Kan jo da bare tenke hvor stor forskjell det er i en bil som står nedfrosset og på en somemrdag

                      Comment


                      • #26
                        Tuningfrekvensen er jo den samme! Portens areal/lengde forandrer seg jo ikke, og tuningfrekvensen har ikke noe med elementets parametre å gjøre. Den er ett resultat av kassevolum og port!
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Tuningfrekvensen er jo den samme! Portens areal/lengde forandrer seg jo ikke, og tuningfrekvensen har ikke noe med elementets parametre å gjøre. Den er ett resultat av kassevolum og port!
                          Så du mener at f.eks. denne kassen er tunet til en bestemt frekvens uavhengig hva element som sitter i??



                          I min tankegang så har elementets parameter "alt" å si med tanke på jva tuningfrekens porten får. Sitter det f.eks. ett JL Audio element i kassen blir resultatet av areal/lengde på porten + kassevolum at porten tuningsfrekvens blir 30 hz. Mens kanskje med et RF element med helt andre parametre i samme kasse og med akkurat samme port så blir tuningfrekvensen 50 hz.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by baldrick View Post
                            Så du mener at f.eks. denne kassen er tunet til en bestemt frekvens uavhengig hva element som sitter i??



                            I min tankegang så har elementets parameter "alt" å si med tanke på jva tuningfrekens porten får. Sitter det f.eks. ett JL Audio element i kassen blir resultatet av areal/lengde på porten + kassevolum at porten tuningsfrekvens blir 30 hz. Mens kanskje med et RF element med helt andre parametre i samme kasse og med akkurat samme port så blir tuningfrekvensen 50 hz.
                            Jammen legg fra deg den tanken og hør på gutta som kan det da? KASSA er tunet til en bestemt frekvens, deal with it!
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #29
                              Tuningfrekvensen på kassa er fast, samme hva slags element som sitter i. Tuningfrekvensen er jo ganske enkelt resonansfrekvensen til luftmassen i porten. Frekvenskurven vil derimot variere etter hva slags element som puttes inn og hva slags parametre det har.

                              Comment


                              • #30
                                Her er forskjell på slaglengde på en kjent 10tommer, ved tuning henholdsvis 20% under og 20% over Fs @100watt.
                                Attached Files
                                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                                Comment

                                Working...
                                X