Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips og triks rundt basskasse bygging

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips og triks rundt basskasse bygging

    Tenkte jeg kunne starte såvidt, så kan dere som har bygget "noen" kasser supplere litt

    Tenkte jeg skulle ta hobby utgaven da.. altså, mininimalt med tilgjengelig utstyr..

    Verktøy/utstyr


    -tommestokk
    -blyant
    -vinkel
    -smygvinkel
    -høvel
    -pussepapir
    -Stikk sag
    En med vippe funksjon er og foretrekke. Ett passe "rask blad" som ikke river for mye er også fint.
    -Drill med bor og bits som passer skruene du bruker..
    -Lim Her finnes det mye og velge mellom.. Swedac sitt vibrasjonsdempende lim kan brukes til laminering. Til vanlig liming er standard trelim gull. Jeg brukte cascol trelim. Den fåes i 3 typer, vanlig,vinter og ute. Vinter limet tåler noe lav tempratur under herding. Den jeg har brukt tåler noe mere fukt etter herding.
    -MDF Jeg har brukt 19mm, det klarer seg til det aller meste av kasser vil jeg tro

    Tegning

    For meg som jobber i bygge bransjen er tegning essensielt for og få gjort noe som helst .. Noe forandringer blir det alltid, her har jeg brukt smygvinkelen til og finne ut vinkelen mellom gulvet og stål veggen i bilen min. Den er tegnet 90grader på tegninga.

    Boring og skruing av MDF


    MDF delaminerer lett, Derfor er det meget viktig og forborre alle hull. Bruk en borr som har lik diameter som kjernen på skruen, og borr hele lengden av skruen. Om du er litt mere pirkete enn jeg er, merker du opp hver enkelt skrue. (jeg borra på øye mål ) Borr midt i den platen som butter innpå.. dvs 19mdf borres 9.5mm inn fra kanten. Til og forsenke hodene på skruene kan man bruke en større borr. (tror den på bildet er 8-9mm) Uansett, her skal borrene passe skruen. Bitsen MÅ passe til skruen i tilegg.. om den ikke gjør det er det den sikreste måten og skru i filler skruen på..


    bygging
    Merking og måling sier seg selv egentlig. saginga og.. bare man er konsekvent på hvor man sager i forhold til streken.. innenfor, utenfor eller midt i.. Dere som er møbelsnekkere har sikkert lært og kløyve en strek.. det har ikke jeg


    Om ende stykkene ikke blir helt like er det idiot sikkert og skru de sammen med en tvinge og høvle/pusse av de siste mm..



    Skjær topp og bunn og lim/skru sammen. Jeg brukte 6 skruer på de 4 platene. 2 i toppen og 4 i bunn. (og 18 totalt på hele kassen) Lim fugen bør være jevnest mulig.. derfor denne pussinga og høvlinga..

    (har ikke bilde av før jeg høvla kantete derfor etter bildet..

    Vi har som kjent lite utstyr, så her utgår skråskæring av mdf..

    lag strek og høvle/pusse ivei..

    sånn


    Grei metode for og se til at ting er rett..


    Om du vil være enda mere sikker på att ting er plant kan du montere 2-3 ark med pusse papir på en plate og dra kassa over.. igjen idiot sikkert..

    Det som er litt vanskelig med denne metoden er at du ikke får limt bak/front baffelen før limet på resten har herdet.. derfor må ting da være i vinkel.. litt vanskelig, men har du skjært alle ting i riktig vinkel og lengde/bredde skulle det ikke være noe problem..


    bakstykket på. ikke noe hokus pokus der.. Gjennta med fremsiden om du ikkke har like voldsomm frontbaffel som meg.. hehe



    Som jeg sa i prosjekt tråden min, kun en liten del av front baffelen blir synlig og selve kassa skal ikke trekkes, derfor finishen..
    Last edited by LLH; 27-04-2007, 00:16.
    sound.vision.soul

    Type R

  • #2
    Ser veldig bra ut dette her!
    Men som proffesjonell kassebygger (møbelsnekker ) vil jeg komme med ettpar komentarer:

    Swedac-lim er IKKE egnet til kassebygging.
    Det er et dempelim som er beregnet på laminering av plater.
    Bruk vanlig Cascolim.

    Ellers synes jeg det er viktig å påpeke rekkefølgen i tilkapping/sammensetting, gjør som det blir gjort i denne tråden.
    Jeg har sett noen som setter sammen front og topp, for så å tilpasse ender osv.
    Tegn opp snittet av kassa og trekk alle strekene 19mm inn, som på tegningen i denne tråden.

    Og til slutt, kast tommestokken og kjøp meterstokk, dette er ikke en spøk!
    På den måten får man merket der man skal uten å snu stokken underveis.

    Ellers veldig bra tråd!

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      hey, Jeg er forskalings snekker.. så ikke mobb .. vi kløyver ikke millimetere altså hehe

      Anngående swedac limet så har jeg da misforstått

      Og tommestokk får man egentlig ikke kjøpt lengre.. ikke noe som heter 2"*4" lengre heller.. men gammel vane er vond og vende. hehe
      Last edited by LLH; 26-04-2007, 18:23.
      sound.vision.soul

      Type R

      Comment


      • #4
        Hvor lange skruer skal man kjøpe når man bruker 22mm spon? holder det med 30mm lange skruer? Aldri gjort det før ser du:P Gleder meg til å begynne å bygge!

        Comment


        • #5
          Originally posted by RuuDpus View Post
          Hvor lange skruer skal man kjøpe når man bruker 22mm spon? holder det med 30mm lange skruer? Aldri gjort det før ser du:P Gleder meg til å begynne å bygge!
          En grov tommelfinger-regel sier at skruen skal gå 2/3deler inn i det du skal skru fast i. I dette tilfellet blir skruene 66mm og det er unødvendig langt.
          Vil anbefaledeg å bruke 50mm skruer, minimum 45!

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • #6
            Superbra at noen setter igang med slike tråder, helt sjef

            PS: Flytter denne til Know How's jeg, gutter
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Jeg kan si en liten kommentar her og...
              Etter å ha kikket på et par andre forum og, så bruker folk generelt altfor mye lim!
              Det er ikke noe poeng at det renner nedover siden sånn, bare mere arbeid å fjærne, og limfugen blir ikke så sterk heller, om det blir for tykk.
              Prøv dere litt frem, og finn ut at en streng, på tykkelse med et fyrstikkhode er nok.

              Til dere som skal bygge kasse i SPON, vil jeg anbefale å bruke Polyorethan (expanderende) lim, fordi sponen er mye grovere i stryktur og i kapp-endene.
              Bilen min: Prosjekt Passat 3BG Sedan

              Comment


              • #8
                Godt argument, eMTea. For å utdype dette litt, så er det flere groper å hull som skal fylles når man jobber med spon kontra mdf. Så gjerne ekspanderende lim om du jobber med spon enn MDF. Ekspanderende lim fungerer på den måten at det er en herdeprosess der du skal dusje limflaten med litt vann, og da starter herdingen. Limet ekspanderer da og fyller igjen det som er av ujevnheter/hull/groper etc som måtte ha kommet på platene under saging/tilpassing.
                Sture Vedal

                Comment


                • #9
                  Hei folkens. Først vil jeg skryte av et bra forum. (jeg er ny her) dessuten er det bra med diskusjoner og tråder som denne. Tenkte jeg kunne bidra litt med noen småtips.

                  - silikon, fint å bruke på innsiden dersom sageferdighetene ikke er på topp, evt hvis man ikke har det beste utstyret til rådighet. Dette er selvsagt for å sørge for at kabinettet blir helt tett.

                  - Nøyaktighet ved utsaging av hull til elementer og annet som skal monteres i kabinettet. Logisk nok er det lettere å utvide et hull som er litt for trangt enn å skulle gjøre det motsatte.

                  - Bruk av dempemateriale mellom element og baffel. Jeg har god erfaring med både en tetningslist (m-list) og en tynn remse asfaltmatte rundt hullet. Sikkert noen andre som har liknende eller bedre løsninger på denne. Det er ihvertfall viktig å unngå vibrasjoner samt lekkasjer her. Mange komponenter f.eks terminaler og bassrefleksrør har for dårlige feste-muligheter, da er tetningslist eller liknende en fin ting å bruke.

                  - Så en ting som jeg savner i den ellers knallgode instruksjonen ovenfor; avstivning. Dette er alpha omega i større kabinetter. Jeg mener at det greieste er å skjære til en plate tilsvarende endestykkene, denne skjærer man et stort hull i (lager den som en ramme). dvs at den IKKE adskiller kabinettet og dermed påvirker volumet nevneverdig.

                  Jeg lurer på om noen kan si noen ord om beste fremgangsmåte for å kle kasser med filt, jeg er ingen møbeltapetserer selv akkurat.
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Bra tråd dette her!

                    Men lurer på en ting.
                    Jeg har tenkt å bygge anlegg i neste bil, og lurer på hensikten med og dempe kassene med disse greiene, http://installbay.no/popup_image.php?pID=1177&invis=0
                    og om jeg da må legge på størrelsen på kassene like my som dempematerialene bygger?

                    Takker for alle svar

                    Comment


                    • #11
                      Slikt skum har ingen misjon i en basskasse, profilert skum har svært lav absorbsjon ved så lave frekvenser. Det er selvsagt ingenting som hindrer deg i å bruke det av estetiske årsaker, men det hjelper altså ingenting på bassen.

                      Om du roper nedi vil det selvsagt være en forskjell med og uten, men da snakker vi om litt andre frekvenser enn <80

                      Og nei, du må ikke legge til noe på målene pga. dempeskummet, du limer det bare på plass når kassa er ferdig.

                      Comment


                      • #12
                        I en kasse av spon vil dette dempemateriale forhindre en "klunke-lyd" man lett kan få i en sånn kasse!
                        Terje Lie
                        99 53 66 00
                        terje_lie@yahoo.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Leeplay View Post
                          I en kasse av spon vil dette dempemateriale forhindre en "klunke-lyd" man lett kan få i en sånn kasse!
                          Som igjen har liten hensikt...
                          Mvh Tony
                          - The only road to take is perfection itself

                          Comment


                          • #14
                            bygger du kasse av sponplater kan det være smart å male kassa utvendig og kansje innvendig, for da puster ikke platene like mye

                            kan noen korigere dette?
                            VW Golf 4
                            Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                            Simen Sormbråten

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by simso View Post
                              bygger du kasse av sponplater kan det være smart å male kassa utvendig og kansje innvendig, for da puster ikke platene like mye

                              kan noen korigere dette?
                              Hvis det er snakk om å "puste", som i å slippe gjennom trykk, så er det BS!
                              Mvh Tony
                              - The only road to take is perfection itself

                              Comment

                              Working...
                              X