Announcement

Collapse
No announcement yet.

Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Civic hatchback '98 - "gjøre det så billig som mulig prosjekt".

    Introduksjon:
    Har gått i lengre tid og irritert meg over anlegget i bilen og fant her om dagen ut at det var på tide å få gjort noe med det.

    Planen er som følger, gjøre det så billig som mulig. Enkelt og greit. Hvis det betyr at jeg må kjøpe anlegg fra biltema så får det så være.

    Og før jeg går videre. Joda, jeg er fullstendig klar over at man får hva man betaler for og alt det der. "Legg in noen hundrelapper til så får du...". Osv.

    Men litt av moroa her er å se hva jeg kan få til med enkle midler, både på pengefronten men også på utstyrsfronten. Jeg bor i tilllegg i blokk og har dermed kun en mikroskopisk garasje å jobbe i, så dette kan bli en liten utfordring

    Det kan hende jeg ryker på en smell og går for noe bedre enn bambus-anlegg her. Mye vil ha mer og jeg kjenner meg selv alt for godt på det det punktet. Hehe, time will show.

    Nok om det. Planen er som følger:
    - Headuniten beholder jeg. Og ettersom jeg har den fra før så koster den meg 0,-
    (Enkelt regnestykke hva, eller ble det litt feil? Hehe )
    - Kabler er allerede trekt i bilen så jeg slipper den jobben. 3 stk går bakover og disse er trekt langs a-stolpen bortetter taket og ned c-stolpen. Kablene er teipet fast med aluminiumsteip lagt hele lengden og jeg har ikke hatt noe problemer med dynamostøy så frem til nå så dette burde funke. (Pris: 0,-).
    - Strømkabler er trekt fra før og går i gulvet av bilen (pris: 0,-)
    - Frontsettet skal byttes ut (Maks 1000,-)
    - Forsterkerne bak skal byttes ut. (Maks 2000,- samlet)
    - Bakhøyttallerne beholdes (foreløpig)
    - Subben beholdes (foreløpig)

    Utover dette så er et av kravene at hele anlegget skal ta minst mulig plass. Dvs at jeg må prøve å få dytta mest mulig ned i hjulbrønnen og inn i sider av bilen. Bilen er bruksbilen i hverdagen med unger som søler is i baksetet og bagasjen full av bleier og snørrfiller, så bagasjeplass trenger man.
    ----

    Og så, litt mer info om hva som har sittet i bilen frem til nå:

    Frontunit: Sony CDX-GT700D

    Dette var ca toppmodellen for et par år siden. Jeg er ikke 100% fornøyd med spilleren, men den har ok linjeutganger og dsp muligheter så jeg beholder spilleren foreløpig.

    Frontsett: Dynabel 6" komponentsett
    Ikke dagens modell, men de som eltek solgte for et par år siden. Jeg hadde stor tro på billig ok nok lyd den gangen jeg kjøpte de høyttalerne, men jeg må i all ærlighetens tegn si at det er den største søpla av høyttalere jeg noensinne har hatt i bilene mine. Totalt mangel på midbass og skrikediskanter som gjør at du får vondt i øra. Spiller forsåvidt ok nok til vanlig pop-musikk men sett på noe orntli' rock så er det bare grøt som kommer ut av høyttalerne. Hadde billligste blaupunkt før jeg bytta dem ut og de spillte 200% bedre. Men, nok om det...

    Bakhøyttalere: 6x9" sony xplod.
    Tja, hva skal jeg si? Det finnes bedre til en billigere penge, men de spiller forsåvidt greit nok (skal legges til at jeg fikk de høyttalerne, så jeg har ikke betalt en krone for dem)

    Forsterker 1: Tja hva skal jeg si
    Opprinnelig så gjorde jeg forsøk med en dynabel BF 1502 til å drive frontsettet, men etter å ha blåst to i lufta - Noe forsterkerne klarte fint helt av seg selv. Forsterker nr 2 gikk i lufta når jeg stod utenfor hos eltek så da fikk de sett det selv og bekreftet at problemet ikke var mine koplinger - og slitt med lavt lydnivå på den tredje fikk jeg penga tilbake og satte in en gammel macrom forsterker jeg hadde liggende istedet. Da ble det andre boller og macromen har gjort jobben sin perfekt de siste 2 årene av sitt lange slitsomme liv. (Macrom er noe biltema solgte for snart 10 år siden). Nå er den imidlertid moden for pensjonering etter at remote-releet tok kvelden og tappa batteriet mitt for støm så jeg måtte ringe falken etter starthjelp.

    Forsterker 2: Alpine V12 MRV-T312
    Ikke den kraftigste forsterkeren til alpine, men helt upåklagelig kvalitet. Denne har drevet en stk 10" sub med friskt pågangsmot og gjort jobben sin meget bra.



    Subwoofer: 1 stk 10" dynabel DY9310
    Har vel vært fornøyd med denne. Kunne kanskje fortrukket mere punch og mindre buldre i lyden men det er smak og behag. Dessuten har ikke kassevolumet vært optimalisert så noe av dette må jeg nok bare skylde på meg selv for. Har ikke bestemt meg for om jeg skal beholde denne enda. Jeg kunne kanskje ha tenkt meg en sub som var bedre tilpasset for mindre kassemål/lukket kasse og som samtidig bygger mindre fysisk bakover. Jeg får vurdere litt utover prosjektet om jeg skal bytte den ut.



    Anlegget har forøvrig vært montert på enklest mulig måte frem til nå:


    Forsterkerne på en plate og så en plate til på toppen, bygget opp 5cm, kledd i stoff og hull til forsterkerne så toppen av disse lå i plan med gulvet.
    En enkel kasse støpt i glassfiber har huset subben inn i ene siden bak.

    ---
    Last edited by h-75k; 24-06-2008, 14:32.

  • #2
    Valg av nye komponenter:

    Alt er langt ifra tenkt ut enda og det kan hende jeg må få noen inspill av dere først, men her er hva jeg har handlet inn så langt:

    Forsterkere:
    Som sagt i forrige post har jeg høyttalere både foran og bak i tillegg til en stk sub baki. Jeg vurderte lenge å anskaffe en 4-kanals alpine V12 for å komplettere den eksisterende forsterkeren, men etter å ha lett land og strand rundt etter en billig så droppa jeg den planene.

    Da lå valget på å beholde den eksisterende 2-kanalsen, og bytte ut macromen med noe annet billig. Jeg fant vel egentlig rask ut at når jeg først skulle ha ny forsterker så skulle jeg ha matchende merke. Så ble V12'ern forvist til en mørk krok i kjelleren.

    Så da stod jeg der plutselig på bar bakke og mått ha nye forsterkere til alt. Hmm..ble kanskje ikke så billig allikevel. Jeg vurderte lenge alt fra 5-kanalers til 4-kanals + 2-kanals/mono og også 2 stereo + 1 mono, evt 3 stereo forsterkere.

    Jeg begynte først å kikke på alle de kjente merkene, men la dette raskt til siden da det fort ble styggdyrt uansett hva jeg så på. Så gikk søket over til merker som biltema, ads, gas, pyle osv...

    Vel, for å gjøre en lang historie kort så endte jeg opp med 3 stk kenwood KAC-6203 handlet fra ebay til en samlet pris av 1750,- for alle tre, inkl frakt, moms og toll. (Gjorde et søk her hjemme i moderlandet også, men fant ingen som kunne matche den prisen her til lands).



    Om det er et godt valg aner jeg ikke. Kjent merke forsåvidt, men så er det også billigmodellen til kenwood så om det er noe tess gjenstår å se.
    Men dem har i vaffel skjønt leksa si med skrytewatt da. 600W! Detta blir nok bra skal dere se.

    Mmm...skeptisk!

    Frontsett:
    Det eneste jeg hadde bestemt meg for på forhånd var å gå ned til 5 1/4" komponentsett foran. Dette for å slippe å bygge ut så mye i dørene eller kanskje aller best kunne beholde de originale dørene slik dem er. Har ikke planen for dørene helt klare, men det stopper meg ikke å shoppe in høyttalere iallefall.

    Jeg gjorde samme runde vurderingsrunde som på forsterkerne og nok en gang falt valget på ebay. Billighøytallerne virket ordentli papp så jeg gikk for det billigste av kjente merker. Dermed endte jeg opp med å bestille et slikt et:



    Ikke akkurat bambus-kvalitet. MB Quart RVF 213. Er fryktelig spent på hvordan det det låter. Har ikke hørt MBQ før, men trur detta kan bli bra. Og best av alt er prisen: NOK 845,-.

    ---

    Det er hva jeg har handla så langt. Så får jeg ta de andre tingene etterhvert. Må gruble litt mer på om jeg skal beholde subben.

    ---
    Last edited by h-75k; 23-05-2008, 19:22.

    Comment


    • #3
      Ombygging - dag 1:

      Man tager en koffert med verktøy og en kanne med kaffe så er det duket for fest (les: demontering av eksisterende anlegg i bagasjen).

      Sikring til batteri fjernes og ledninger må skrus løs:


      Kast vekk alt skrotet og vips så finner man skjulte skatter under gulvet:


      Slik skal et ekte reservehjul se ut:


      Fjernet trekket bak setet for å få bedre oversikt. Og ser man det. Honda har spandert på seg svenskekrom på baksetene.
      Ja flott skal det være:


      Forbausende stor reservehjulsbrønn til et så lite reservehjul.


      Jeg har ikke tenkt å fjerne noe mer plast i denne omgang:


      Relativt kurrant med lydisolering fra før. Får se om jeg gidder å legge på mer:


      Kummerlige arbeidsforhold i min trange mørke garasje:


      Gammelt anlegg plukket ut og satt til side. Legg merke til den gamle subben på høyre side, lakkert i bilens farve:
      Last edited by h-75k; 23-05-2008, 17:13.

      Comment


      • #4
        Ombygging - dag 1 - forstsettelse:

        Ettersom jeg enda ikke hatt fått noen forsterkere så måtte jeg improvisere litt. Jeg trengte å finne en måte å plassere alle 3 forsterkerne i reservehjulsbrønnen uten at trengte å heves.

        Internett kan brukes til så mangt og denne gang var det bruksanvisning til forsterkerne som måtte anskaffes. Et kjapp titt i denne gav meg de fysiske målene til forsterkerne. Litt pappkartong, tape og en kopp kaffe senere så hadde jeg laget meg 3 maler å teste ut med.

        Så var det bare å teste ut plassering:


        Et par lister jeg knabba av nabon gjorde jobb som mockup-gulv for å finne høyden:


        Og så var det bare å bestemme seg for plassering:


        Så mange muligheter, vanskelig å bestemme seg:


        De sier den enkleste løsningen er den beste. Hvorvidt det ble den enkleste vet jeg ikke, men valget falt iallefall på denne plasseringen her:


        Det betyr at logoen på forsterkerne peker feil vei og muligens også opp ned, men planen var ikke å ha forsterkerne synlige uansett så det spiller ingen rolle.

        ----
        Last edited by h-75k; 23-05-2008, 21:23.

        Comment


        • #5
          Dag 2:

          Da var tiden kommet til å lage en ramme for å forsterkerne på. MDF er fint til det tenkte jeg og satte igang.

          Det første jeg måtte gjøre var å finne profilen på gulvet i bilen. Etter litt knoting med pappmaler osv fant jeg ut at det var likegreit å støpe malen i glassfiber. På denne måten fikk jeg en profil som var formet 100% etter formen på gulvet og dermed ville forsterker-racket stå mer stødig.

          Litt teip må til for å beskytte gulvet:


          Markering av hvor platene skal gå:


          Så 3 lag med glassfiber derpå:




          Var ikke så mye mer jeg fikk gjort den dagen.
          Det ble plutselig fint vær og i fint vær skal man ut med sitt andre leketøy, ikke stå og mekke bil:


          ---

          Comment


          • #6
            ser ut som du gjør arbeidet ditt grundig, blir morsomt å se hvordan det blir, er tydligvis ikke bare jeg som bygger plassbesparende :P
            Pioneer, Mb Q - Q-line og focal k2, min oppskrift på god lyd

            Comment


            • #7
              Dag 3

              Regntung dag. Blikktak på garasjen gjorde ikke saken noe bedre, men man kan jo ikke la slikt stoppe en så jeg fortsatte der jeg avsluttet dagen før:

              Menneskets beste venn når man holder på med glassfiber:


              MDF ble kjøpt inn tidligere på dagen:

              Jaggumei ikke lett å få tak på MDF her i bygda. Var innom 4 bygg/trevaresjapper før jeg fant noen som solgte MDF. De hadde riktignok bare 10mm plater men det får duge. Heller ikke lett å få med seg en slik plate når man kjører liten bil uten takstativ og hengerfeste så jeg fikk dem til å kappe plata for meg i passe biter på butikken.


              Glassfibermalene tatt ut av bilen. Legg merke til slippmiddelet mitt.
              Funka som gull det:


              Litt trimming av glassfiber må til. Sålenge det bare er en tynn stripe fungerer
              kjøkkensaksa utmerket til slikt. Gadd ikke å hente dremelen, så på de punktene
              hvor det ble litt tykt brukte jeg en minibaufil jeg som lå og skrota i garasjen:


              Maler legges på plate og profilen tegnes av:


              Litt saging senere og vips så har man gulvprofilen i MDF:

              Stikksaga mi streika forresten halveis i saginga Får vel investere i ny til uka tenker jeg.

              Prøvemontering av plater. Like a glove!








              Til slutt på dagen fikk jeg tid til til kludring på bitene for å merke av hvor forsterkene blir plassert.
              Den oppmerksomme vil her legge merke til at vinklingen på forsterkerne er snudd slik at toppen/logoen peker bakover.

              Det så best ut med malene andre veien til å begynne med,
              men når jeg fikk sett det slik i forhold til profilen på plata innså jeg at det ble trangt, så jeg bytta om.



              ---
              Last edited by h-75k; 23-05-2008, 21:25.

              Comment


              • #8
                Meget grundig worklogg! Ryddig og fint! Blir spennende å se hva du får til!
                Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

                Brenden Consulting:
                - Lager websider

                Comment


                • #9
                  Originally posted by mrZipp0 View Post
                  ser ut som du gjør arbeidet ditt grundig, blir morsomt å se hvordan det blir, er tydligvis ikke bare jeg som bygger plassbesparende :P
                  Takk, takk. Er like spent selv. Detta kan gå begge veier

                  Comment


                  • #10
                    kan bli pent dette her=)
                    Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

                    Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
                    Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

                    Comment


                    • #11
                      godt forklart og rikelig med bilder + at jeg liker arbeidet ditt ! fortsett sånn!

                      Comment


                      • #12
                        Dag 4:

                        Jeg lå våken halve natt til dag 4. Var absolutt ikke enig med meg selv om løsningen av amp-rack i mdf var holdbart. Etter å ha skjært ut profilen ville jeg stått igjen med kun tynne striper mdf og løsningen ville blitt en komplisert affære med støtteplater som ville blitt enten for synlig eller for spinkelt.

                        Så jeg bet i det sure eplet og fant ut at det var like greit å gjøre det skikkelig.

                        Dermed ble det en senkveld på jobben med mig-sveising. Var første gang jeg satt mine ben i et sveiseapparat, men prøvesveising er feigt. Kanke gå mer en galt så jeg hev meg rett på jobben. Ble ikke såååå gæli. Forøvrig laget i 12,7mm firkantstål.

                        Først 3 rammer til forsterkerne:


                        Pga overhenget laget jeg ikke rammene som firkanter, men skøv heller senter ned til der overhenget overlapper forsterkeren under (hvis dere skjønte den forklaringa):


                        Så måtte de 3 rammene sveises sammen i en "trapp". Avstanden mellom trinnene er 6.1cm. Forsterkerne var oppgitt til å være 6cm høye og ettersom jeg fortsatt ikke hadde fått forsterkerne å teste med, krysset jeg fingrene for at målene faktisk var korrekte. 1mm klaring. Det får duge


                        "Racket" ferdig og lagt oppå den opprinnelige mdf-plata. Perfect fit.


                        Første prøvemontering i bilen. Litt høydejusteringer måtte til på bena,
                        men ellers lå den som den skulle:




                        Tok meg ca 6 timer totalt å lage det racket. Måtte tenke mye og kappe mye og sveise mye og pusse mye og pusse enda mer og til slutt pusse litt til.
                        Last edited by h-75k; 23-05-2008, 21:28.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Henning- View Post
                          godt forklart og rikelig med bilder + at jeg liker arbeidet ditt ! fortsett sånn!
                          Takk takk.

                          Comment


                          • #14
                            Dag 5

                            Julaften og bursdag på en gang! Fikk forsterkerne i posten i dag + et par andre småting som litt kabler og fordelingsblokker:



                            Og kan jo ikke komme unna det obligatoriske "skru opp og se hva som er inni" øyeblikket. Hehe, trur ikke det er en ting i hjemmet som jeg ikke har skrudd opp.

                            Ikke noe ringkjernetrafo og kraftledninger her i gården. Kan skjønne hvorfor det er så billig. Skal bli spennende å finne ut hvordan dette låter:



                            Fikk gjort litt mer på amp-racket også. Hev racket igjennom lakk-karusellen på jobben.
                            Svart pulverlakk er gull. Ekstremt holdbart og hindrer rust:


                            Legg også merke til at jeg har sveiset på enda en plate mellom to av trinnene på racket.
                            Denne plata skal brukes for å feste fast racket til hjulbrønnen:


                            I disse miljøtider er gjenbruk tingen og i ekte gjenbruksånd får nå det
                            originale festepunktet for reservehjulet en ny jobb. Nemlig å holdeamp-racket på plass:

                            (Er vel ikke så miljøbesparende igrunn, men who cares, syns forklaringa var god jeg)



                            En liten 8mm bolt og racket flytter seg ikke om jeg så blir påkjørt av danskebåten (hvis det i det hele tatt var mulig da).




                            ---

                            Så var spenningens time kommet. Ville forsterkerne passe med 1mm klaring?
                            Og ikke minst; var målene i tegningen til kenwood korrekte?


                            Tight fit, men er det lite klaring så er det klaring nok!

                            (NB! Forsterkerne er bare lagt løst i racket så det er litt skjevt på bildet)

                            Og det beste av alt; man ser nesten ikke racket.
                            Ser ut som ampene svever i lufta:



                            ---

                            Eneste problemet er at jeg nå syns det ser så lekkert ut at det ville vært synd å gjemme forsterkerne under en gulvplate.
                            Hm... får tenke litt på om jeg skal ha no vindu eller no.
                            Last edited by h-75k; 23-05-2008, 21:31.

                            Comment


                            • #15
                              legg plexiglass over (med neon).. (Y)
                              syns det ble pen den racken
                              lykke te videre
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

                              Comment

                              Working...
                              X