Announcement

Collapse
No announcement yet.

Engen Audio:Seat "spore fullstendig av" Arosa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Engen Audio:Seat "spore fullstendig av" Arosa

    Siden bilforumet.net suger kraftig så lager jeg en ny og vesentlig forbedret bygge tråd her:

    Bilen er en 1998 Seat Arosa 1.4i Comfort Estilio edition dvs. Grønne ruter, lakkerte fangere, høydejusterbare seter, pollenfilter, spesielle setestoff og ikke minst 14" (13" org) sommer stål felger ! Kjøpte den ny og skulle ikke ha den til noe annet enn å kjøre frem og tilbake fra jobb. Det holdt i 1 år.

    Begynnte å bygge litt ymse oppsett i bilen og etterhvert ble det ett konkurranse anlegg som jeg delok i Nasca og Emma med. Vant nm 2 år på rad og etter en deltagelse på EM i St. Petersburg ble det bestemt at bilen skulle bygges skikkelig fra bunnen av. (Elverumsgodkjent).

    LYDDEMPING:

    Her har jeg to videosnutter som viser den "fantastiske" klangen som er i taket orginalt og den vanvittige tykkelsen på blikket.

    http://home.no.net/larsenge/2004/tak.avi (ca 15mb)
    http://home.no.net/larsenge/2004/tak2.avi (ca 7mb)

    Etterhvert som jeg blir ferdig med dempingen av taket så skal jeg lage en liten film om resultatet så kan vi sammenlikne om dette produktet har noe for seg


    Slenger ut tilsvarerde videoer som sist bare med 2 lag Brown Bread i hele taket. Tak trekket er forøvrig ikke montert her heller, og han som sitter inne i bilen banker vesentlig hardere enn han som sitter inni på de to første filmene...

    http://home.no.net/larsenge/2004/tak3.avi ca 17 mb

    http://home.no.net/larsenge/2004/tak4.avi
    ca 5.5 mb

    Hele bilen ble ribbet og det ble lagt 2-4 lag Brown Bread/Vibroplast M1/Splen 3004 i hele bilen.

    Kommer med oppdatering av Rammeverk som neste post bvare jeg finner igjen der hvor jeg har bildene mine
    Last edited by Engen Audio; 19-03-2009, 01:47.
    Mvh
    Lars Engen

  • #2
    RAMMEVERK:
    Innfesting av grunnrammen i fremre baksetefeste:


    Har brukt alle 4 baksetefestene:


    Gjenbruk av baksetefestet, med M8 bolt:


    Bruk av mutternagler i sikkerhetsbeltefestene:


    Og i setefestet:


    Og i reservehjulsbrønnen:


    Mandig feste bakerst i bilen:


    Og på andre siden bakerst:


    Nær bilde av vinkler på rammen før sluttsveising:


    Sluttsveising:



    Dette er slik grunnrammen er festet og ser ut, Det er ikke laget noe hull i bilen, kun brukt de hullene som er orginalt i bilen. Rammen er laget i 15mm firkantstål. Hele rammen kan enkelt (?) skrus ut av bilen.
    Last edited by Engen Audio; 23-02-2007, 01:29.
    Mvh
    Lars Engen

    Comment


    • #3
      Nå må du passe på så du ikke underdimensjonerer disse rammene dine Lars
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Ja det v ar det da.. blir jo noe vekt oppå denne rammen da..

        Neste seksjon blir vel ett par bilder av noen delrammer..
        Mvh
        Lars Engen

        Comment


        • #5
          er jo å blir helt sinnsyk den bilen din Lars, men gjenstår enda å bli invitert så jeg for se dette rakleverket.. ehh rammeverket live
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

          Comment


          • #6
            BATTERILADER OG DAB RADIO

            Siden jeg skal ha en mandig batterilader bygd inn i bilen for bruk ved utstillinger og show så ble det noe snekring her og.



            Etter litt tukling ble rammen sliken står opp ned her, og er tiltenkt å sitte montert i reservehjulsbrønnen.



            Her er ett av de 6 innfestningspunktene som ble laget i grunnrammen:



            Her henger den montert:



            Da denne laderen naturlig nok må ha strøm så ble det montert inn stikkontakt til laderen og Defa miniplug system for tilkobling fra undersiden av reservehjulsbrønnen:



            Rammen henger i friluft og har ikke kontkakt med reservehjulsbrønnen:



            Andre siden:



            Måtte jo lage en ramme til Dab radioen også..



            Innfesting i Dab radioen i M4:



            Rammeverk innfestinger:



            Slik ble det tilslutt:



            Her er plasseringen bak batteriladeren:

            Mvh
            Lars Engen

            Comment


            • #7
              Sveisa du ramma til DAB-boxen mens boxen satt bolta fast eller? ser ut som lakken er svidd rundt alle sveisepunktene Men du skal vel kromme den boxen
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Den var så sliten i finishen osv.. etter endel installasjoner så det ga jeg rett og slett f... i... Ikke sikkert den har den finishen nå
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • #9
                  de gale har det godt Lars...
                  "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                  Comment


                  • #10
                    litt av en lader

                    få mer bilder lars.. venter i spenning
                    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                    Comment


                    • #11
                      BATTERIKASSE:

                      Batterikassen i bilen sporet litt av, og ble 5x mere komplisert enn først tenkt. For å fore anlegget med nok strøm så valgte jeg å bruke 3 stk Odyssey PC1700 i batterikassen. Foran i bilen sitter det en tunet VW Passat dynamo som lader opptil 153 ampere ved 14,8V. Til å regulere dette så er det montert en 15V regulator som kun slår inn som backup hvis min Ladac 1502 justerbare regulator skulle koble seg fra.


                      Siden dette ville ta endel plass å bygge inne i bilen så ble baksetene ofret og byggingen startet:

                      Her er batteriene plassert på benken i rett avstand til hverandre.



                      Da det ikke er noen mulighet for å feste batteriet med en klemme i bunnen, som er vanlig på batterier så ble det en noe køstomisert løsning:
                      Bæretauene og plasthåndtakene på sidene ble fjernet og kastet,

                      5 mm flattjern ble brukt for å distansere batteriene:



                      Som vanlig når ting skal lages køstom så tar man en bit og jobber seg ut i fra den:



                      Unge dynamiske Engen i aksjon:



                      Her begynner det å demre en plan:



                      Gjengestengene passet pent inn i siden på batteriene og hylsemuttere passer fint mot rammen:



                      Liten finjustering av hullene etter bæretauet:



                      Test montering av tilpasset flattjern:



                      Slik ser det ut fra siden:



                      Punktet sammen noen stag:



                      Litt tvilsomm jobbing på side rammen:



                      Som ble slik:



                      Skruene er enten skrudd ned i ytre rammeverk med sveisete muttere på baksiden eller igjennom flattjernet og ned i de sveisede stagene som er festet i bunn rammen.





                      Her sveises det grunnramme:



                      Slik ble den:





                      Mvh
                      Lars Engen

                      Comment


                      • #12
                        Man tager to plater:



                        Bøyer de til:



                        Ble nesten rette:



                        Den ble ganske lang... 120 cm...



                        Rammen passer også oppi:



                        Klipping av uante mengder med hull for punkt sveising:



                        Slik var det:



                        Slik ble det:



                        Etter litt punkting og noe forsterkninger ble kassen slik:



                        Selve kassen er skrudd i hovedrammen med 12 stk M6 skruer. Her er festene laget:



                        Kassen ble deretter test montert i bilen og lakkert sort innvending:

                        Mvh
                        Lars Engen

                        Comment


                        • #13
                          har jo sett dette på andre fora og må si meg mektig imponert over hvor grundig du går til verks..

                          er som vi snakket om på msn spent på total vekta når du er ferdig på denne lille bilen din
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #14
                            Om du krasjer med den bilen der så overlever i alle fall stereo instalasjonen
                            sound.vision.soul

                            Type R

                            Comment


                            • #15
                              Ja, håper det Det skal nok sitte brukbart fast.

                              Batteripolene var litt svette, så jeg kappet halvparten i to......
                              Fjernet de stusselige M4 skruene og køstomiserte de til M6 Snakeeye samt gjenget om selve batteriet...
                              Batteriskinnene er vannskjært og er laget i 4 mm kobber.





                              Slik ser de ut:



                              Grunnen til at jeg kappet halvparten av terminalene i to ser dere her...



                              Borret opp hull i skinnene til Stinger ( ) Expert ringterminaler 6 stk pr skinne totalt



                              Lagde en liten ramme i 19mm MDF:



                              Borret opp hull med forsenking:



                              Ikke noe juks her:



                              "Noen" M6 fester til rammen, 20 stk M6x40



                              Batteriene ble lakkert svarte.
                              Batteriskinnene ble tinnet, skruene elektropolert og terminalene ble chromet. Monterte også inn gasstette kabelgjennomføringer på begge sider av batterikassen:



                              Monterte på en herdet glassplate uten på rammen:

                              Last edited by Engen Audio; 28-02-2007, 02:52.
                              Mvh
                              Lars Engen

                              Comment

                              Working...
                              X