Announcement

Collapse
No announcement yet.

stig`s bmw e32 prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • stig`s bmw e32 prosjekt

    Halloen

    har titta innom forumet her noen ganger men aldri registrert meg, så tenkte hvorfor ikke...

    har gått lei av å høre på orginal høyttalere i bilen..noe som oftest skjer relativt kjapt..hehe.. så tenkte jeg skulle sjekke markedet litt over hva som finnes av brukbare greier og tenkte jeg bruker orginale høyttalerhull og lager det litt diskre og enkelt.........dette skulle igrunnen ikke koste skjorta, fordi jeg har andre prosjekt som sluker penger..men også pga at bilen er relativ kompakt og godt dempet..innvendig støy er minimalt plagsomt..så tenkte først at det er lite veistøy å overdøve
    så først var det en enkel 12" og et 5"kompsett i front på en oki 4kanaler, og et sett coax bak som skulle på spilleren som bare rearfill/surround...men....

    har sms`et og prata litt med Pål på www.morel.no og etter litt mye att og fram så ble det litt dyrere enn planlagt, men igrunnen ikke så veldig dyrt uansett.. så det som kommer i posten straks er:
    1sett Morel dotech ovation 6"
    1sett Morel dotech integra 5"
    2stk RE se10
    1stk USAmps xt1600.4
    1stk USAmps xt4000d
    kabler og diverse blir kjøpt lokalt på diverse butikker.
    spiller som står i er en Sony mex-r1 , dvd-spiller med ekstern sony 6.5" skjerm på dashen.
    blir godt mulig komplettert med en skjerm i hver nakkestøtte, og navi og tv-tuner med tiden..og evnt bytte ut sony skjermen med en 7", nedfelt med "vippemekanisme" oppå dashen..

    ellers så blir det litt ombygging , med glassfiber, av kickpaneler da det er orginal 5" bak panelene. og bak så blir 5" orginalhull brukt.
    se10 blir mest trolig puttet i lukket kasse på 18L pr.element, og i seteryggen for å spille gjennom armlenhullet.
    forsterkerene har jeg ikke helt bestemt meg for hvor de skal plasseres, men det skal ta minst mulig plass samtidig som det ser noenlunde greit ut..

    bilen er en bmw e32, altså 7serie, diamantsvart med 19"hjul og senket en ørliten cm eller to og er ganske grei utseendemessigt... :





    mvh, stig
    Last edited by sfh; 19-08-2007, 15:10. Reason: oppdatering

  • #2
    da er pakken endelig henta i posten
    pga at 5" kompsett ikke var på lager betyr det ombygging med glassfiber på kickpaneler så pass man får skrudd i de ovation 6" som kom. det var jo sikkert like dumt da 5" sjeldent har såpass nivå på dype toner som (jeg foretrekker av) en 6.5"..

    takker for den og alt annet Pål, som feks T-shirt`en men venter fortsatt på en faktura.. hehe..

    har et par kalkulasjoner igjen på kassen, vurderer litt plexi/glass såpass man får se rumpa på to SE10.. så kassa blir kappet og bygd imorgen, og menst limet tørker får jeg finne meg noen rca og høytt. -kabler å få putta i..skulla vel i grunnen bestilt det også med Pål da men..shit happens....
    har 50mm2 dynabel strømkabel så trenger fordelings/sikrings-blokk og diverse snacks. men det finner jeg vel på `lokalen`..om jeg ikke går over til 30mm2 fra batteri til hver forsterker da..

    regner med bilder blir tatt regelmessig, og siden det er så fint vær blir man vel utendørs å montere/bygge
    har tenkt på å legge rca i rør under bilen pga heidundrendes mye orginal-kabling inne i bilen som kansje vil gi noe støy..med litt uflaks..som kan skje den `beste`...

    -stig
    Last edited by sfh; 13-07-2007, 18:52.

    Comment


    • #3
      Vi/jeg gleder seg

      Pøs på med bilder!
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #4
        Originally posted by Typhon View Post
        Vi/jeg gleder seg
        jeg også
        Originally posted by typhon View Post
        Pøs på med bilder!
        så snart jeg får et kamera i hus, er sprengt og utenfor garanti..
        lurer på et sony camcorder med 20~30gb hd, enkel video overføring og tar oki stillbilder i tillegg..såvidt jeg har hørt..

        Comment


        • #5
          har fått støpt nye kickpaneler, mangler litt puss og bedre tilpassing i bilen, men blir nok ferdige i kveld
          har brukt orginale paneler som jeg kuttet vekk det meste av senteren på, og festet/limte en ring tilpasset med utvendig og innvendige mål på morel 6", med minimal vinkling oppover/bakover og så la jeg fleece over (-kjøpt hos Jysk 120x160cm 19,-) limt på baksiden av panel med smeltellim og strammet så jeg fikk de ønskede former og brukte 3-4dl polyester på hver for å mette og lime det skikkelig til plasten og fylle mest mulig ut diverse hull.
          skal trekke de med lys grå skai/vinyl kjøpt hos www.stoffogstil.no , samme stoffet skal brukes i bagasjen om jeg blir fornøyd med struktur og finish på det..

          men pga manglende kamera så blir det nok bare bilder av ferdige produkt.. sorry.. :|

          -stig

          Comment


          • #6
            har fått snekret litt i helga.. ikke så mye fritid i kvardagene så stjeler meg fri i helga og nå nettopp ferdig på jobb og klar for mer mekk på bil.

            har fått snekret ihop et par kickpanel...her ubehandlet og ikke pusset, men montert i bil for lyttetest...dog fullrange uten sub, og på spilleren :/ brukbar bass med 20w
            bassen drar litt mot venstre og ned, diskanten ligger greit over dashen. regner med bassen kansje vil forandre seg når de blir delt litt høyere enn fs og subbene kommer på plass..kansje..ellers blir det ombygging og annen vinkel

            høyre kickpanel...:


            her det venstre (sorry..matta skitten etter å ha tråkket inn og ut av bilen i regnver )


            har også fått bygd , en begynnelse på kassa.. `ramme` av plate og baffel av fleece/polyester...kommer nok en del pussing på dette..som normalt..


            fått kutta til et par plater til sidene..skal ligge litt fra baffel så jeg får lagt mellom matter og polyester.


            prøvde subber i kassa...ser i grunnen ikke så verst ut denne `rompa`...hehe...det skal sparkles og fylles slik at ringene ikke vises så mye. ble litt for stram fleece`n ja..


            har ikke fått tappet tlf for bilder men på søndagskveld fikk jeg på 3lag med 600 flettet matte (-ikke den vanlige glassfiber), så er passelig stivt nå ja
            forresten..buene og formen generelt stiver opp mye i samenligning med rette flater.

            legger like greit med et bilde av motorom :P

            Comment


            • #7
              Se der ja =)

              Blir bra det der..

              Du brukte altså de originale panelene, hvordan er størrelsen på magneten på 6"?

              Comment


              • #8
                Så jævla sexy de subbene der:O
                Pioneer - Hertz - Zealum
                Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                Comment


                • #9
                  Du kjører passiv deling mellom diskant og bassmellomtone? Siden du får et skeivt stereobilde mener jeg...

                  Men ser bra ut detta Stig håper å høre denne når den er ferdig
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by print.screen View Post
                    Se der ja =)
                    Blir bra det der..
                    Du brukte altså de originale panelene, hvordan er størrelsen på magneten på 6"?
                    mye pussing å slikt foran meg men 3mm skum og vinyl over dekker mye rart..hehe...
                    brukte de orginale panela, men kutta vekk det meste av de slik det ble bare som en ramme på ca 2-3cm bredde, og limte fast en mdf-ring med passe vinkel og la fleece over og smurte med polyester. fordel med å bruke de orginale er at man får panseråpneren som orginalt og på en meget enkel måte.. tar vel et par timer mods til de er støpt..

                    er meget liten utvendig diameter på de elementa, rundt 4-5cm så er mye mindre enn vanlige 6"..
                    men er vel eneste 7serien som har stor firkantet åpning i stålet bak panelet, mer eller mindre plass til magnet til en 8"

                    -stig

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by A.R View Post
                      Så jævla sexy de subbene der:O
                      å de spiller minst like bra som de er sexy gir ihvertfall ekstremt mye igjen for de 1700,- de koster.

                      -stig

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Typhon View Post
                        Du kjører passiv deling mellom diskant og bassmellomtone? Siden du får et skeivt stereobilde mener jeg...

                        Men ser bra ut detta Stig håper å høre denne når den er ferdig
                        er passivt , men utifra tidligere feiling og prøving skal det ikke mye til før et frontsett som kjører fullrange, evnt uten sub drar lyden/basssen litt mot venstre.. spes om vinkelen ikke er helt rett.
                        kan seff stresse med eq og dsp og endatil aktiv deling for å flytte lydildet , men syns det er greiest å prøve å få til et bra lydbilde på en enkel måte..enkelt som i uten elektroniske dippedutter

                        godt mulig jeg prøver å bi-ampe ved å modde passiv-filteret slik det bllir 2x100wrms pr.side. eller prøve aktiv deling.

                        jo, er jo planen på en bil-ferie rundt om i landet..gjenstår å se om jeg sitter igjen med cash te bens..hehe..

                        -stig

                        Comment


                        • #13
                          Dette ser gøyalt ut, bmw er så morro og lage annlegg i for alt ligger liksom tilrette allerede, den gode plassen i døra, og mange har batteri under sete bak osvosv mekka enlegg i en 520 fra 92 og der bytta vi bare elementer hele veien og beholdt det orginale deksel og "kasse" spilte brått mye bedre uten og se noe anderledes ut, eneste jeg ikke liker med bmw er at bagasjerommet er laget for mafia som har skrikene offer baki, for det er jo nesten lydtett i bagasjeromemt på de, 2mm stål bak seter og stål i hatthylla, menmen det bygges jo lett om, man kan vel fjerne ca 30% av hatthylla uten at det går utover bæreevnen elns??
                          *Protec DVD/CD/MP3 head unit
                          *Complete SS kit front and rear on a SS - 4 chan
                          *Soundstream SPLX 12" woofer
                          *driven by a PLAD3300D mosfet mono

                          Comment


                          • #14
                            bmw er en kurant bil å bygge i, det finnes nok `bedre` biler..eller rettere sagt, noen biler har fordeler andre ikke har
                            520 / e34 er omtrent samme bil å bygge i som min e32, så den er heller ikke ukjent. noen `eldre` bmw`er har jo nedfellbar seterygg, men fortsatt stål i hylla, om man ser bortifra bmw compact som har papphylle om jeg ikke husker feil.
                            å sette tall på, eller prosent på hvor mye man kan ta vekk av hylla kommer an på..igrunnen har man ikke lov å sette saga i noe som heter hatthylle før man har fått tillatelse faktisk.
                            kapper man to 10" hull og setter i en 19mm mdf, eller to som blir 38mm, og bolter den fast i (restene av) hatthylla så bretter ikke/gir etter/tar imot støten, den 19/38mm plata seg på samme måte som stålet er designet til..i de tilfeller det gjelder seff
                            så derfor har jeg hverken tatt vekk/skrudd av eller kappet i noe som har med bilen karross å gjøre.. enklere å få den til orginal stand uten kluss.

                            -stig

                            Comment


                            • #15
                              glemte å si at man fikk jo tatt ut bakseter og hatthylle igår kveld/natt..noe som er en liten jobb i seg selv..passe på alt fra varmetråder i seta til knapper og ledninger elles til sete og el.nakkestøtter..og ikke minst el.persienna i hatthylla da hehe...
                              har tatt ut de orginale høyttalere med tilhørende kasse/boks.. og laget til ny 19mm baffel med utfresing så morellene blir nedfelt, og tilpasset de orginale grillene slik at alt blir så mye lettere å tilpasse i hylla. blir litt fleece, polyester og sparkel på dette også.
                              gadd ikke stresse med cam så knipsa litt med mob, noe som funker oki.. mob er ny og har merkelig nok ikke peil på hvor pc-kabel eller driver/cd-rom er :s
                              men blir vel en lite bilde-serie i natt etter mekking. gøy å mekke bil etter 12t jobb-stress før på dagen

                              -stig

                              Comment

                              Working...
                              X