Announcement

Collapse
No announcement yet.

Installbay Tønsberg - Honda Civic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Installbay Tønsberg - Honda Civic

    Hepp!

    De fleste kjenner vel igjen denne bilen fra tidligere, men det har da skjedd litt endringer med denne bilen siden den gang, så jeg lagde likegodt en ny tråd siden den andre var så rotete og gammel.

    Legger først ut noen bilder av den nye høttalermonteringen som er noe uvanlig.

    Før så dashbordet slik ut :





    Så når de nye Audison Thesis høyttalerne skulle inn så klødde det jo igjen i fingra for å gjøre ting litt annerledes og bedre. Siden den nye diskanten var såpass stor i størrelse at den ikke passa inn hverken i speilhus og a-stolpe uten å se misfostra ut måtte jeg komme opp med en annen løsning. Etter mye fundering fant jeg ut en løsning som både var smart og lydmessig bra.


    Først ble den gamle baffelen skjært ut, og kassa av glassfiber ble noe modifisert for å få plass til høyttaleren. En ny 19mm mdf ring ble limt fast i riktig vinkel/plassering.


    Etter litt støpeplast og sliping ble det seende slik ut.

    Refleksjoner som går i hytt og gevær i vindu alt annet er jo fiende nummer 1 når det gjelder å få god lyd i bil, så derfor var tanken her å felle inn høyttaleren såpass mye at refleksjoner vil bli til en grad absorbert ved hjelp av veggene som blir dekt med bitoplast som er veldig lydabsorberende. Men den beste delen ved denne løsningen er at jeg får plass til diskanten inn mellom høyttaleren og grillen, så jeg får en tilnærmet coax.

    Så neste steg deretter var å få diskanten så liten som mulig ;

    Audison Thesis 1.5 Violino




    Diskant demontert



    Nye deler i alu og stål. Disse vil gjøre diskanten en god del mindre fysisk enn originalt.



    Ferdig ombygd


    original vs modifisert



    Ringer dreid ut i aluminium. Det skal festes sort matt finmasket grillmateriale på baksiden av ringene.
    Tanken er å få en clean look som glir inn i resten av interiøret der du ikke ser noe til høyttalerne.





    Sånn skal det monteres



    Tenkte hardt og lenge for å finne en god festeanordning til diskanten og kom opp med å bruke en 4mm gjengestang som jeg festet til innfestnings ringen, gjennom kassen og festes med mutter på baksiden.
    de to 3mm boltene du ser under diskanten vil gå i to hull som gjør at diskanten låses fast når mutteren skrus til på gjengestaget. Diskanten er også limt på to punkt i tillegg.


    Audison Thesis 6.5 Sax


    På plass


    Her ser du punktene de 3mm boltene skal låses i. Flat Connection høyttalerkabel er brukt for å få mest mulig luft mellom mellomtone og diskanten.



    Diskant og mellomtone ferdig montert. Er Bitoplast A5 på veggene for å absorbere refleksjoner.

    Er mye mer jeg skulle lagt ut, men det får være nok for i dag
    Kommer tilbake med mer i løpet av helgen.. Nå er det senga
    Last edited by InstallBay Tønsberg; 04-07-2009, 02:24.

  • #2
    Dette så meget interessant ut, gleder meg til å se mere....

    Comment


    • #3
      siden mellomtonen ligger så langt ned i et "rør", vill ikke dette endre spredningen på elementet?

      Comment


      • #4
        Originally posted by duality View Post
        siden mellomtonen ligger så langt ned i et "rør", vill ikke dette endre spredningen på elementet?
        Det er bare snakk om 6cm, så det vil ikke gjøre mye skade. Jeg merker kjapt at det har noe for seg. Var veldig mye enklere for meg å få på plass lydbildet og fokus, og det er ikke så vanlig før man har korrigert eq og fått spilt endel på det. Merker også at det ikke er så mye "spikes" i kurven som det var før, så det hjelper tydeligvis. Samtidig er hullet ca 4cm større enn membranarealet på høyttaleren.
        Merker ingen negative deler med monteringen, kun positive.
        Last edited by InstallBay Tønsberg; 04-07-2009, 10:22.

        Comment


        • #5
          Å kontrollere spredningen i en bil kan nok være lurt det, da slipper man unna mye uønskede refleksjoner. Kan det stemme at du får en liten peak rundt 1khz slik du har gjort det nå? skulle tro det om den hadde vært 6cm i lengde hele veien, uten andre flater som tar over som baffel etter den, men det er jo ikke tilfellet i en bil da.
          Om man skulle laget en "korrekt" waveguide burde den vært eksponensialt utformet med en fin bue ved kanten og mye større om man skal ha den til å funke på hele mellomtoneregisteret.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Legatia View Post
            Å kontrollere spredningen i en bil kan nok være lurt det, da slipper man unna mye uønskede refleksjoner. Kan det stemme at du får en liten peak rundt 1khz slik du har gjort det nå? skulle tro det om den hadde vært 6cm i lengde hele veien, uten andre flater som tar over som baffel etter den, men det er jo ikke tilfellet i en bil da.
            Om man skulle laget en "korrekt" waveguide burde den vært eksponensialt utformet med en fin bue ved kanten og mye større om man skal ha den til å funke på hele mellomtoneregisteret.
            Hehe, når du nevner det så høres det ut som at det er noe lumskt rundt 1-2khz ja.

            Min løsning blir vel egentlig ikke helt en waveguide siden jeg har materiale for å absorbere refleksjoner på veggene. Men ideen er noe tatt derfra.

            Comment


            • #7
              Spennende løsninger! Er diskanten godt montert, eller er den litt bøyelig? Tenker på stanga den er festa til nå. Dumt om diskanten dunker nedi elementet nedi..

              EDIT: Ah, nå skjønte jeg det etter enda en lesing.. Knall!
              Last edited by AnaXyd; 04-07-2009, 16:54.
              Toyota Celica T20 (Earthquake, Fusion, Connection, Pioneer)

              Brenden Consulting:
              - Lager websider

              Comment


              • #8
                Originally posted by InstallBay Tønsberg View Post
                Hehe, når du nevner det så høres det ut som at det er noe lumskt rundt 1-2khz ja.

                Min løsning blir vel egentlig ikke helt en waveguide siden jeg har materiale for å absorbere refleksjoner på veggene. Men ideen er noe tatt derfra.
                Aha, akkurat det med dempemateriale langs veggen lurte jeg på å foreslå, men tenkte det ville ødelegge finishen din. Hva slags stoff bruker du?
                Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Legatia View Post
                  Aha, akkurat det med dempemateriale langs veggen lurte jeg på å foreslå, men tenkte det ville ødelegge finishen din. Hva slags stoff bruker du?
                  Bitoplast A5 : http://installbay.no/product_info.php?products_id=248

                  Har veldig gode absorberingsevner. Bruker den også i kassa til mellomtonen bak elementet for å hindre bakrefleksjoner.

                  Comment


                  • #10
                    Har også gjort en forandring på midbassmonteringen i bilen.

                    Har vinklet midbassen mot torpedoveggen for rett og slett få en lenger lydbølge, som vil gjøre at den vil sannsynligvis få mer nivå dypere i frekvens og vil også skape mindre problemer med faseveil på høyre og venstre midbass.


                    Før vs etter


                    Montert, uten grill

                    Comment


                    • #11
                      Kom aldri så langt at jeg fikk laget en midtkonsoll i fjor, så da måtte det også gjøres


                      Startet med å lage grunnformen i 9mm mdf.


                      Siden den skal være mye bredere øverst enn den er nede snittet jeg den opp på de riktige plassene så jeg kunne bøye den til riktig form.


                      Etter litt støping og sliping ble den seende sånn ut



                      Teipet og klart til støping av deksel som skal dekke for brytere og håndbrekk.



                      Som ble seende sånn ut etterhvert



                      Delt opp i biter og klar til trekking. En som skal stå fast hele tiden rundt girspaken. Et deksel som er avtakbart over brytere og div og en som skal være avtagbart som skal dekke håndbrekket.



                      Og slik ble den tilslutt. Sort vinyl på sidene og koksgrå alcantara i midten.





                      Comment


                      • #12
                        Her er et bilde både uten og med grill for å vise hvordan det vil se ut



                        Comment


                        • #13
                          må bare si eg er mektig imponert!
                          denne bilen er helt nydelig.
                          "Too much bass" goes in the same category as "too much horsepower", "too much money", and so on...

                          Comment


                          • #14
                            En god del interessante løsninger her ser jeg, spennende hvordan du gjorde dashen! Nydelig utført
                            VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

                            Comment


                            • #15
                              Likte den diskant plaseringen
                              [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                              Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                              Comment

                              Working...
                              X