Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spm ang. demping av bil.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spm ang. demping av bil.

    Hei. Har lest litt av hvert angående demping av bil. Og alt er bare positvit med det.

    Til sommern tenkte jeg at jeg kanskje skulle dempe bilen min litt. Men ikke for den lydmessige delen i hovedsak, men pga dekkstøy, og annet støy. Da Laguna ikke er så godt orginalt dempet, og irriterer meg grønn nå på vintern med pigg dekk når jeg kjører på bar asfalt.

    Så, hva skal jeg velge til den slags demping?
    Hvor mye skal til for og dempe en stasjonvogn?
    Og i hovedsak, HVOR skal jeg dempe for og oppnå de resultatene jeg er ute etter? Hjulbuer er jo en selvfølge, men andre plasser?
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

  • #2
    Reservehjulbrønn, flater i dørken du ser har få "folder" i metallet.
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      Jeg ville vel sagt hjulhus er største kilde til dekkstøy
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Er hjulbuer og hjulhus det samme eller tar jeg feil?

        (Er veldig dårlig mekanisk anlagt :P)
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          Bra tråd Genaxxa. Litt inspirert av "prosjekt-tråden" min eller? Demping blir bra for oss begge tror jeg,
          og jeg har merket meg at det er mest hjulene som støyer. Ble mer støy da jeg bytta fra 195/60R15 til 215/40R17,
          men det var ingenting iforhold til da jeg fikk på piggdekkene og kjørte litt på asfalt. Særlig i høy fart, da lager de en lys støylyd...
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

          Comment


          • #6
            Det er ikke noe å tenke på en gang, bare å dempe i vei Ett lag med STPLUS Vibroplast vil hjelpe en god del, for enda bedre effekt så kunne du lagt ett lag med SPLEN også. Hvis du kjøper en bulk med vibroplast så er det nok til HELE stasjonsvogna, de viktigeste plassene er hjulbuene og torpedoveggen for å få bort vei/dekk støy. For å få litt bedre bass respons av høyttalerene så det dørene som gjelder (både på innsiden og utsiden av dørene).

            Når du sier du ikke gjør det for den lydmessige delen, men for å få vekk dekkstøyen, har du prøvd å sammenligne det å høre på musikk mens bilen kjører og deretter hørt samme sang mens bilen står i ro med motoren av? Vil nok tro at du hører en god del mer av "detaljene" ved musikken og kjenne bassen bedre. Da har du ikke den lydforurensingen du får av dekkstøy, motor etc. Det er derfor det lønner seg å dempe, du demper den stygge lyden og fremhever den gode. Go for it!
            Mvh Werner Harstad

            Comment


            • #7
              Vil det hjelpe å dempe med noe litt rimeligere? Hva med f.eks. et lag eggkartong inni alle dørene?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

              Comment


              • #8
                Originally posted by TakeTheTime View Post
                Vil det hjelpe å dempe med noe litt rimeligere? Hva med f.eks. et lag eggkartong inni alle dørene?
                Glava! Men fra spøk til revolver, det er jo ofte at man kan delta i gruppekjøp på dempematter og det sparer man jo en god del penger på Ellers har dem jo asfaltmatter på biltema, hvor bra de er kan jeg ikke uttale meg om
                Last edited by berniebp87; 08-01-2010, 14:37.
                Mvh Werner Harstad

                Comment


                • #9
                  Originally posted by berniebp87 View Post
                  Det er ikke noe å tenke på en gang, bare å dempe i vei Ett lag med STPLUS Vibroplast vil hjelpe en god del, for enda bedre effekt så kunne du lagt ett lag med SPLEN også. Hvis du kjøper en bulk med vibroplast så er det nok til HELE stasjonsvogna, de viktigeste plassene er hjulbuene og torpedoveggen for å få bort vei/dekk støy. For å få litt bedre bass respons av høyttalerene så det dørene som gjelder (både på innsiden og utsiden av dørene).

                  Når du sier du ikke gjør det for den lydmessige delen, men for å få vekk dekkstøyen, har du prøvd å sammenligne det å høre på musikk mens bilen kjører og deretter hørt samme sang mens bilen står i ro med motoren av? Vil nok tro at du hører en god del mer av "detaljene" ved musikken og kjenne bassen bedre. Da har du ikke den lydforurensingen du får av dekkstøy, motor etc. Det er derfor det lønner seg å dempe, du demper den stygge lyden og fremhever den gode. Go for it!
                  Har sett litt på Dynamat XTREME. Åssen er det iforskjell til de du linker til, om du vet det da.
                  Det med torpedo veggen blir litt vanskelig vil jeg tro for min del. Da mine "mekke" kunskaper er = null. Og jeg har Renault, som er JÆVLI rart oppbygd :S Får ikke til og skifte lyspæra en gang på den, må ha den på verksted :S Men Audi 100'n jeg hadde, kunne jeg gjøre det selv :P Dritt merke Renault. Men god og kjøre da. Men til topic igjen.

                  Det du sier om med motor igang/kjører og stopper motorn har jeg prøvd ja, MAANGE ganger. Og det er grunn nummer 2 hvorfor jeg vil dempe kjærra. Men jeg skrev det slikt pga jeg leste på Vibe sine dempematter pakker, eller så enn illustrasjon med lydbølger med og uten demping. Lydbølgene var jævlig uten, og fine med demping. Så om det ligger noe i det eller vet jeg ikke. Derfor jeg vil prioritere dekkstøyen først. Så dører og tak ved senere anledning.
                  Runar E. Olsen ~ Moderator
                  Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                  http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                  Comment


                  • #10
                    De mattene de har på biltema er ikke så altfor ille faktisk, snakker da om de svarte bitumen mattene. Skikkelig demping ala vibroplast eller dynamat vil selvfølgelig være bedre og antagelig også lettere og montere. Brukte de mattene i forrige bilen og merka betydelig forskjell i lyden og mindre veistøy. dempa begge dørene med dette. brukte ca 3 pakker. Når jeg skal dempe Primeraen kommer jeg til og hive med på et av gruppekjøpa av vibroplast og legge dette i hele bilen, kommer også til og legge splen på de mest utsatte stedene for veistøy, hjulbuer torpedovegg og litt strategisk rundt i gulvet. Vil anbefale deg og hive deg på et av disse også.
                    Spiller: Pioneer p6600DVD
                    Frontsett: Seas Lotus Performance
                    Sub:Morel Elate Sw10

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by berniebp87 View Post
                      Glava! Men fra spøk til revolver, det er jo ofte at man kan delta i gruppekjøp på dempematter og det sparer man jo en god del penger på Ellers har dem jo asfaltmatter på biltema, hvor bra de er kan jeg ikke uttale meg om
                      Var å så på de dempe-platene/asfalt-liknende greiene de selger på Biltema. De så harde,vanskelig å forme OG de var ikke spesielt billige.
                      Om du ikke skal dempe så mye(hva er mye liksom?) og har varmepistol så greit nok. Men er du villig til å bruke 3500,-(priser ved gruppekjøp)+ frakt så får du en (bulk)pakke med Vibroplast,og en pakke med Bimast Bomb. Da er du berget. Meget lett å forme,og legge på. Rengjøring er viktig dah.
                      No Windows-crap,just Mac Power

                      Comment


                      • #12
                        Vekker denne gamle tråden litt til livet igjen.
                        Nå er spørsmålet, taket. Blir nok og ta taket også, men vil det hjelpe med sånn biltema dempematte med "ull" mellom alu filmen, og limet uten på dempematter? Har ikke takluke, så fukt er ikke et tema der vil jeg tro. Har det noe og si? Eller skal jeg bare rett og slett drite i det?
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by GENEXXA View Post
                          Vekker denne gamle tråden litt til livet igjen.
                          Nå er spørsmålet, taket. Blir nok og ta taket også, men vil det hjelpe med sånn biltema dempematte med "ull" mellom alu filmen, og limet uten på dempematter? Har ikke takluke, så fukt er ikke et tema der vil jeg tro. Har det noe og si? Eller skal jeg bare rett og slett drite i det?
                          Taket er veldig viktig og få dempet Genexxa. Er et must for og si det enkelt. Bruk Dynamat, Stinger Roadkill eller FatMat. Svært gode produkter alle 3. Kjøp det som du får tak i billigst av disse.
                          Mvh
                          Ole Heen

                          Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

                          Comment


                          • #14
                            Tror ikke du får noe dødt tak av den tema matta, 2-3 lag med butyl matte gjør susen!

                            Comment


                            • #15
                              Ingen av de nevnte produsentene er på noen måte dårlige. Men et par er i hvert fall alt for dyre i forhold til hva man får igjen. Silent Coat, flere tusen kvadratmeter solgt i Norge så langt, 100-vis av fornøyde brukere, og Norges desidert billigste. Det blir ikke bedre av å være dyrt
                              Mvh
                              Pål Andréas Bryng
                              Bilstereosenteret.no
                              Vi forhandler bl.a.:
                              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                              Følg oss på Facebook
                              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                              Comment

                              Working...
                              X