STØY
Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:
Det er flere enn ett jordingspunkt.
Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.
DYNAMOSTØY
Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:
Bruk alltid produkter av høy kvalitet.
Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.
Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.
Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.
Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.
Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.
Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.
Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.
Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.
Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.
Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.
Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.
Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.
Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.
Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.
Sett inn en linjeforsterker bak radioen.
Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.
Støyfilter
Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.
Prøv å holde kun ett jordingspunkt.
TENNINGSSTØY
Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.
LØSNING:
Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.
Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.
På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.
SMELL VED AV / PÅSLAG
Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
LØSNING:
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.
Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.
Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.
Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.
CD STØY
D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.
LØSNING:
Bruk alltid kabler av høy kvalitet.
Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.
Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.
Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.
Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.
Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.
BAKGRUNNSUS
Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen
LØSNING:
Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.
Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.
Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:
Det er flere enn ett jordingspunkt.
Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.
DYNAMOSTØY
Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:
Bruk alltid produkter av høy kvalitet.
Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.
Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.
Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.
Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.
Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.
Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.
Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.
Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.
Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.
Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.
Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.
Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.
Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.
Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.
Sett inn en linjeforsterker bak radioen.
Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.
Støyfilter
Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.
Prøv å holde kun ett jordingspunkt.
TENNINGSSTØY
Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.
LØSNING:
Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.
Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.
På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.
SMELL VED AV / PÅSLAG
Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
LØSNING:
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.
Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.
Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.
Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.
CD STØY
D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.
LØSNING:
Bruk alltid kabler av høy kvalitet.
Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.
Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.
Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.
Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.
Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.
Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.
BAKGRUNNSUS
Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen
LØSNING:
Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.
Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.
Comment