Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har du støy i anlegget i bilen les dette

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har du støy i anlegget i bilen les dette

    STØY

    Støy er et ganske normalt problem i større bilstereosystemer. Her vil du finne flere løsninger til å fjerne dette problemet. Det er krevende og tar ofte lang tid og mye arbeid. Årsaken til støy skyldes i de aller fleste tilfeller, to grunner:
    Det er flere enn ett jordingspunkt.
    Signal og strømførende kabler ligger sammen eller krysser hverandre.

    DYNAMOSTØY

    Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:
    Bruk alltid produkter av høy kvalitet.


    Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

    Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

    Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

    Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

    Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

    Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

    Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

    Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

    Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

    Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

    Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

    Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

    Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

    Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

    Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

    Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

    Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

    Støyfilter

    Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

    Prøv å holde kun ett jordingspunkt.


    TENNINGSSTØY

    Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.
    LØSNING:


    Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.

    Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.

    På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.

    SMELL VED AV / PÅSLAG

    Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
    LØSNING:


    Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

    Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

    Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

    Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

    CD STØY

    D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.
    LØSNING:


    Bruk alltid kabler av høy kvalitet.

    Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.

    Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

    Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

    Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.

    Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.

    Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

    BAKGRUNNSUS

    Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen
    LØSNING:


    Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.

    Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.

  • #2
    Det med tenningstøy?? what what :P lol

    EDIT: MYE her jo tull
    Last edited by moeN; 29-01-2010, 22:50.
    Mvh
    Andreas Moen Sæterbø
    Golf mk2
    Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

    Comment


    • #3
      Mye nyttig informasjon her. Takk, da skal jeg se her om jeg får noen problemer med støy
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        takk for en kjempe bra tråd!

        Comment


        • #5
          Så gjevn bakgrunnstøy skyldes forsterker eller spiller. Satser en knapp på spilleren da, håper jeg kan bytte den ut snart
          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

          Comment


          • #6
            Stetstom kd7:
            Ikke for å kverulere,og være noen forståsegpåere her men du har skrevet i første post: monter aldri forsterker/prosessor i bilens karrosseri. (har bestandig montert de på en treplate som du anbefaler).
            Men her var det bl.a en som nevnte at det ikke er noe problem med å skru de fast til gods(karrosseriet) bare en har et sjikkelig jordingspunkt til forsterkerens minus/jord-terminal. Var det Typhoon som nevnte det(nå er jeg VELDIG usikker på hvem som skrev det her på forumet,så ikke slå meg ihjel nå hvis det ikke var Typhoon) men det var i allefall en med mange innlegg. derfor jeg stussa litt på det der og da,men sa ingenting. Nå kommer en stikk motsatt anbefaling liksom.

            Men JEG vil jo tro at det er mest safe å skru/montere de på et eller anna som ikke er metall,eller strømførende. Og hvis en skrur de fast i en plate,pælmer den i kofferten og så har en vært så smart å bruke skruer som går igjennom plata og skru-spissen går igjennom teppet og nedi karrosseriet
            No Windows-crap,just Mac Power

            Comment


            • #7
              Mener jeg har sett denne lista en annen plass ! copy paste
              Mvh
              Andreas Moen Sæterbø
              Golf mk2
              Focus Acoustics ~ /////ALPINE ~ Northstar ~ Kenwood ~ MTX

              Comment


              • #8
                Det stemmer nok det Dette kommer fra http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a036

                Comment


                • #9
                  denne lista er det sikkert flere som får bruk for
                  Daniel s.h
                  200sx s13
                  200sx s14a
                  volvo 240 stasj

                  Comment

                  Working...
                  X