Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mulig feil med signalkabel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mulig feil med signalkabel?

    Noen ganger kobler jeg fra monoblokkas signalkabel (som går ut fra frontsett-forsterker og inn i monoblokka)
    for å la høytalerne "spille inn" litt alene, men sub'en oppfører seg ganske rart rett etter jeg har kobla de i igjen.
    Den spiller merkelig, og volumnivået på subwoofer'en lever sitt eget liv. Kan det være noe feil med signalkabelen?
    Det faller på plass etterhvert, men noen ganger tar det ganske lang tid før det er som det skal igjen. Normalt?
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    prøv med en Y-LED... da deler du R/L til front ampen og R/L til sub ampen -enkelte "preout" som er i ampene har en extra buffer amp og kan gi kluss med jordings potensial. Mens andre har bare paralell koblet rca inngangen og da fungerer helt ok -eller er det også innebygde delefiter i ampen som kan sende "resterende signal etter deling videre på preout"... så prøv det første...
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      Har du ikke flere linjeutganger på spilleren?

      Høres litt tungvint ut å bruke felles linjeutgang for sub og front.

      Comment


      • #4
        Originally posted by matador View Post
        prøv med en Y-LED... da deler du R/L til front ampen og R/L til sub ampen -enkelte "preout" som er i ampene har en extra buffer amp og kan gi kluss med jordings potensial. Mens andre har bare paralell koblet rca inngangen og da fungerer helt ok -eller er det også innebygde delefiter i ampen som kan sende "resterende signal etter deling videre på preout"... så prøv det første...
        Ok. Altså dele ved spilleren og ha to stykk signalkabler trekt bakover, en til hver forsterker?
        Bruker allerede Y-ledd faktisk, fordi F200 er en 4/3/2-kanals forsterker som jeg bruker som 2,
        og da måtte jeg naturligivs brokoble. Men tror du pre-outen min gir kluss og gir dårligere lyd?
        (PS: Sjekk signaturen min, der er det lenker til begge forsterkerne mine...)

        Originally posted by Miniboom View Post
        Har du ikke flere linjeutganger på spilleren?

        Høres litt tungvint ut å bruke felles linjeutgang for sub og front.
        Har ikke flere linjeutganger nei, bare den ene (er ikke den beste spilleren sånn sett),
        og det er derfor jeg har gjort det sånn. Det er i mine øyne det mest lettvinte for meg.
        Signalkabelen som går fra spilleren går via Y-ledd inn i channel 1/2 og i channel 3/4,
        også er det da viderekobla fra pre-out med en kort signalkabel videre inn i M650...

        Burde jeg altså bruke Y-ledd utifra spilleren isteden, også to signalkabler hele veien?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Kjøp spiller med tre hivolt linjeutganger isteden

          Comment


          • #6
            Originally posted by KnutR View Post
            Kjøp spiller med tre hivolt linjeutganger isteden
            Det var planen etterhvert ja, men det har jeg ikke råd til akkurat nå. Må bli nærmere sommeren hvertfall
            Men fant ut at jeg må bremse litt med innkjøp nå, bilen er dyr nok i seg selv for en som fortsatt går VGS...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Originally posted by TakeTheTime View Post
              Det var planen etterhvert ja, men det har jeg ikke råd til akkurat nå. Må bli nærmere sommeren hvertfall
              Men fant ut at jeg må bremse litt med innkjøp nå, bilen er dyr nok i seg selv for en som fortsatt går VGS...
              Jeg er i samme båt, det er IKKE gøy
              VW Corrado - Prosjekt bil
              Mitsubushi Lancer - Bruksbil
              It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
              I´m BANKRUPT - A G60 owner

              Comment


              • #8
                Originally posted by Oekern View Post
                Jeg er i samme båt, det er IKKE gøy
                Jepp. Får lønning imorra da, men da går så godt som ALT til lånet, forsikringa og ikke minst årsavgiften da
                Venter større lønning neste måned da, og feriepenger på nesten 20k i feriepenger i juni da,
                så jeg ser lys i tunellen etterhvert. Men akkurat nå er det lite til overs gitt. Planen er å betale
                ned ca. 10- kanskje 15.000 på lånet mitt da jeg får feriepengene. Så blir det litt mindre lån også.

                Har du fått betalt årsavgift ennå? Har du dyr forsikring? (jeg har 750,- pr måned )
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TakeTheTime View Post
                  Burde jeg altså bruke Y-ledd utifra spilleren isteden, også to signalkabler hele veien?
                  nei, teorisk blir faktisk verre... og i praksis blir det dyrere... neida, det blir ikke hverken verre eller bedre -derfor er greit nok med en kabel bakover og dele der

                  men at du skulle bruke en y-led istdenfor rca-out var føsrt og fremst for å prøve og se/høre om det hjelper mot feilen som du opplever -det er ikke sikker at det blir bedre MEN det kan også skyldes at du faktisk bruker så "mange y-led"... ikke sikker at den rimelig spilleren du har er helt i vatter med så lav impedans som den får med 3 parallele innganger

                  om du har nok utgangs nivå ville faktisk vært en fordel å lodde en mostand på 10K-50K i serie på hver rca utgang etter y-ledene, men som sagt det avhenger om hvor høy utgangs spenningen er
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    Fått forsikring og årsavgjift ja.
                    Jeg betaler 4958,- 2 ganger i året. Alt for mye.
                    Til sammenlikning betalte jeg 4000,- på Corradoen 2 ganger i året, og det er et miljøsvin med 160hk org. Sjelden bil og vanskelig og få deler til, så dette er en bil de fleste forsikringsselskapet hater, men billigt var det..
                    VW Corrado - Prosjekt bil
                    Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                    It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                    I´m BANKRUPT - A G60 owner

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by matador View Post
                      nei, teorisk blir faktisk verre... og i praksis blir det dyrere... neida, det blir ikke hverken verre eller bedre -derfor er greit nok med en kabel bakover og dele der

                      men at du skulle bruke en y-led istdenfor rca-out var føsrt og fremst for å prøve og se/høre om det hjelper mot feilen som du opplever -det er ikke sikker at det blir bedre MEN det kan også skyldes at du faktisk bruker så "mange y-led"... ikke sikker at den rimelig spilleren du har er helt i vatter med så lav impedans som den får med 3 parallele innganger

                      om du har nok utgangs nivå ville faktisk vært en fordel å lodde en mostand på 10K-50K i serie på hver rca utgang etter y-ledene, men som sagt det avhenger om hvor høy utgangs spenningen er
                      Ok jeg skjønner. Funker egentlig greit, og høres ikke så verst ut (i mine ører da). Ikke diss spilleren min a! Er jo Pioneer.
                      Er det mye med to Y-ledd for å gjøre 4 kanaler til 2 da? Bruker hvertfall ledd av høy kvalitet, kosta nesten 200,- pr stykk.
                      Prøvde å finne ut på internett hvormange V det er i utgangen fra spilleren. Dette kan ikke ha noe med forsterkern å gjøre?
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                      Comment


                      • #12
                        Hvis det er en Pioneer DEH-3000 du har så er jeg ganske sikker på at det er en 2 volts linjeutgang

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by KnutR View Post
                          Hvis det er en Pioneer DEH-3000 du har så er jeg ganske sikker på at det er en 2 volts linjeutgang
                          3000mp ja, og 2v er vel ikke så mye å skryte av?

                          Fant ut idag at sub'en oppfører seg veldig merkelig med en gang jeg rører noe ved den,
                          hvis jeg stiller på knottene på forsterkeren, kobler signalkabler fra og til, så skjer dette.
                          Da spiller den forferdelig rart, helt feil volum og noen frekvenser forsvinner helt osv.
                          Skjønner ikke hva det kan være. Stilte LPF ned til 65 idag tidlig, og spiller fortsatt rart.
                          Sist jeg stilte på forsterkeren brukte den også lang tid å "justere seg" til å spille riktig. Hjelp?
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • #14
                            Prøvd å koble signalkablene rett i subforsterkeren?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Prøvd å koble signalkablene rett i subforsterkeren?
                              Nei, men det kan jeg jo prøve Takk.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X