Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tett kasse til gamle JBL GTI elementer?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tett kasse til gamle JBL GTI elementer?

Hvor små kan disse kasse være for at disse old school 10" GTI bassere kan spilles i?

Heter JBL 1000GTI

Ønsker gjerne info om antatt liter kan brukes her :

1x10" i tett kasse
    2x 10" i tett kasse
    2x 10" i bass ref kasse

Gjerne info om 2 stk JBL 1500GTI i tettkasse?

Nei, det skal du ikke.... Tett kasse, mener jeg. Hvis du absolutt vil prøve tett, kjør 2 isobarik i ca 40 liter kasse. 2 stk ville jeg montert membran mot membran (isobarik) i 40 liter kasse, 1 stk 11 cm port på 32 cm lengde. Det gir en tuning på ca 38 hz. (husk å koble det ene elementet motsatt av det andre).

Når det gjelder 1500, mener jeg å huske at Skjalg snakket noe om at han i opal hadde de i en minimal aperiodisk kasse.
    Mathias.... Soundman is alive
    Acting normal for some time, but it was so booooring, i went back to be myself.
    Gammel 124-drosje,Clarion ADCS-1, McIntosh amp(s), JBL GTi 408 og 600, og 2 GTi 1200. Loud & clear

Comment

Bruker tett kasse på en 1 stk 15", den er på 65liter og funker greit
      Men hadde vært artig med 2 stk.. ut i fra data. SÅ blir da kassa på 106liter..

Og ut i fra data på 10", 50liter pr element. 100L med 2 stk..

Tanken var om disse 10" kan brukes i små kasser, montert en under dashbordet Hehe

OK, ang isobarik til 10".. Ang Skjalg sin kasse, så var det aperiodisk kasse ja...2 stk 15" GTI, spilte bra dem
      Tenk på det samme selv, må da skaffe USD membran. Mener de koster 1500kr pr stk og passer 100% til GTI serien.
      Kassa han`s var bare 5cm breid på toppen av kasse,formet som triangel!

Husker Bosse Langaas brukte han 2 stk 12" GTI i blanding av tett / bass ref. Første element spilte i tettkasse mens andre elementet satt rett bak - så tett som mulig. Bakre elementet spilte da i bassreflekskasse på 37liter hvis jeg ikke husker feil.
      Da var kassa tunet ned til 38Hz og hadde en deling mellom 20-70Hz, dette ga bra dybbass og kontroll!

Minus med disse er vel at da trenger en skikkelig forsterker pga får litt effekt tap på elementene i iosbarik kasser..
      Bosse bruke 1 stk til basse 12" SS Class A6.0 , Skalg brukte 1 stk SS Ref500 pr element!

Oi... begynner å bli litt nostalgi her nu...

Comment

Working...
      X