Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppgradere fra 12"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Det blir det samme som å kjøpe bassrefleksrør, bare en slisse port (firkantet) er mye enklere å lage ved så stort areal. Visst du skulle gjort det samme med bassrør, kan det bli vanskelig å finne noen som er store nok, veldig vanskelig.

Det du evt. kan gjøre er å kjøpe 8 stk av denne
    Kappe hver av de 8, til 25 cm lange. Skjøte to og to, så du har 4 stk på 50 cm, og deretter lage 4 hull, så du har 4 av de refleksrørene med en lengde på 50 cm. Stress? Ja!
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

Nå har jeg fått bygd kassa, ble ett greit resultat. Er ikke missfornøyd, men heller ikke 100 % fornøyd. Lagde porten uheldigvis 50 cm høy, 10 cm bred og 40 cm lang. Kan si det var et hendig uhell, for nå funker porten både som port og avstiving litt flaks skal man da ha. Regner med effekten blir ca det samme i og med at arealet er det samme. Det jeg lurer på nå er dette med å koble subben til forsterkeren. Ser at subben har 2 + og 2 - ledninger. Og forsterkeren min har 4 utganger. Skal jeg koble + til + og - til - fra begge ledningen til alle 4 utgangene?

Bilder:

Som man kan se er det litt kapping som gjenstår, og den ene platen står litt utenfor. Men siden dette er første gang skal jeg si meg fornøyd.

Comment

hvilken impedanse var det på spolene på elementet ditt?

Comment

2x2 ohm, regner med at dette betyr to spoler med 2 ohm hver?

Comment

Ble jo en bra kasse til å være første forsøk det der

Du har kanskje limt på toppen nå, men for å unngå støy i porten (blåselyder) så er det lurt å lage avrundinger i bøyen og hver ende av porten.

Stemmer at det betyr 2 spoler med 2 ohm hver. Dvs at du har to mulige konfigurasjoner av subben din:
            - Paralellkoble spolene (koble begge + terminalene til + på forsterker og samme med -) Dette vil gi deg 1 ohm
            - Seriekoble spolene (koble + på forsterker til + på ene spolen, - på samme spolen til + på den andre spolen, og minus på andre spolen til - på forsterker) Dette vil gi deg 4 ohm.

Om du skal bruke 1 eller 4 ohm kommer ann på forsterkeren din.
            1 ohm gir gjerne mye mer effekt, men krever at forsterkeren er 1 ohm stabil, samt at du må ha mer strøm tilgjengelig.

Comment

Da var subben slengt inn i bilen å koblet opp. Orket ikke fin justere noe eller kappe til 100%, bare koblet alt og får se hva jeg gidder etterhvert . Kan trygt si den banker bra, ikke veldig behaglig når volumet blir skrudd opp. Noen som har noen anbefaling for innstiling av forsterker for 18" element? Er litt blank når det kommer til dette, hadde satt pris på alt av tips evt lenker.

Comment

Størrelsen på elementet har null å si for innstillinger. Derimot kassa vil ha stor påvirkning.
                Men uansett så er fjernsupport på justering en så godt som håpløs oppgave. Om du ikke får det til selv, så prøv å oppsøk noen som kan hjelpe deg.

Jeg er forøvrig stort sett forbi lier en gang i uka, kunne sikkert tatt en titt en gang om du vil.
                Last edited by trustno1; 01-09-2012, 01:13.

Comment

Om du kunne gjort det hadde det vært sinnsykt ålreit av deg. Men "desverre" er jeg kun i Lier i helgene, bor nemlig på hybel i Lillestrøm. Det haster ikke med å stille den inn da akkurat, får prøve meg ut litt selv. Og om det går helt skeis kanskje jeg sender deg en PM? Og er forestten ett sånt lys for "clipping", er denne til å stole på? I såfall kunne jeg jo bare dratt på med gain til denne begynte å lyse?

Comment

Jeg er nok bare innover i uka, men jobber i oslo, så om du gidder å kjøre dit så kunne jeg sikkert tatt en titt en kveld etter jobb. Bare send PM om du er intressert. Er i oslo somregel på mandager fremmover.

Kjenner desverre ikke noe til hvordan disse clip sensorene fungerer.

Comment

Working...
                    X