Kom til å tenke litt på spoler, er disse dekket til med ett belegg utpå? tenker at vist en sub har fks 2x4ohm spoler, disse har da vell ikkje kontakt mot kverandre konstant med mindre spolene er isolert med ett belegg ? eller tar eg feil no...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Spole spm
Collapse
X
-
ok var det eg tenkte, da ser eg ikkje problem med å bruke en sub på ene spolen mens den andre er av knekt av og ikkje tilkoblet men tar bittelitt i magnet innvendig ved utsvingninger, for den er jo lakkisolert der den henger sammen med spolen som er i bruk og vil ikkje føre til kontakt med spolen som er i bruk og derved være trygg å bruke på en forsterker..
det hadde med denne suben å gjere foresten for dei som lurte. (nederst innlegg)
http://www.bilstereoforumet.no/showt...t=17919&page=2Last edited by Terranoise; 24-01-2013, 19:51.
Comment
-
Det tror jeg ikke er noen god idè, for det kan være at det er den hele spolen som er viklet ytterst og at det derfor er den spolen som tar i magneten. Lakken vil da slites av og spolen kan kortslutte. Har ikke sett på viklingene i det elementet, men mange suber er viklet annen hver gang slik at det bare er et "lag" med spole, så da er sannsynligheten enda større for at det er "feil" spole som tar i
Comment
-
Den spolen er allerede kortsluttet,knekt av og er ikkje tilkoblet, den er bare der liksom i lag med den spolen som er tilkoblet, for får ikkje fjerna den ødlagde spolen liksom. trykker eg membranet helt ut og ser man inni chassiet kor den ødlagde spolen henger,også går den bare litt opp på innsiden mellom spolerullen og magnet,, spolen som er tilkoblet har ikkje kontakt med magnet,så den er jo grei. litt vanskeligt å forklare men :PLast edited by Terranoise; 25-01-2013, 14:19.
Comment
-
man kaster ikkje fine suber, det blir nok bygd om til slave i værstefall.Last edited by Terranoise; 31-01-2013, 21:41.
Comment
Comment