Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken vei bør porten peke i stasjonsvogn?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hvilken vei bør porten peke i stasjonsvogn?

Hei.
    Jeg har en 15 tommer i portet kasse på 115 liter tunet til ca 32 Hz. Etter mye testing med plasseringen har jeg vel kommet fram til at jeg syns det låter penest når elementet peker opp mot taket. Porten står på samme side som elementet i denne kassa, men jeg har lest at noen anbefaler at porten bør peke bakover i stasjonsvogn. Jeg har lyst til å prøve det, men før jeg går løs på kassa med hullsaga så tenkte jeg å høre om det er noen her som har noen erfaringer å dele om dette? Er det noe vits i å flytte porten?
    Last edited by Ronny M; 07-02-2013, 17:18.

Er ofte ikke store forskjeller. Men som regel fungerer port bakover best når det er mellomrom mellom bakluka og kassa. Står kassa inntil bakluka så er port oppover like greit.
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Jeg kan egentlig velge mellom å ha kassa helt inntil bakluka eller helt inntil bakseteryggen, da blir det litt avstand bak kassa. Sistnevnte syns jeg kanskje låter penest, men jeg syns det er vanskelig å avgjøre. Det virker nesten som bassen er litt dypere når kassa står helt bakerst, men lyden virker mer rotete, eller hva jeg skal si. Kanskje det har noe med refleksjoner å gjøre, jeg vet ikke. Det er veldig små forskjeller, så det er vanskelig å sette fingeren på noe syns jeg, men punshen er kanskje ikke like god når kassa står helt bakerst..

Jeg tenker også at ved å plassere kassa rett bak seteryggen så blir avstanden fra lytteposisjonen til suben mer lik avstanden til frontene . Det må vel være en fordel med tanke på fase og tid og at alle elementene skal spille godt sammen og alt det der? Jeg har mulighet for tidskorrigering, men er det ikke uansett aller best med fysisk lik avstand til elementene?

Hvis kassa står rett bak bakseteryggen som på bildet, bør jeg da prøve flytte porten sånn at den peker bakover, eller er det minimalt å hente? Jeg må nevne at jeg ikke er ute etter db men sq

Click image for larger version

Name:	20130207_152739.jpg
Views:	1
Size:	103.8 KB
ID:	297215

Comment

Berniep87 på forumet hadde vel port mot taket og klarte 152 db, tror det anlegget funket rimelig bra. Jeg har portene mot bakluka i min stasjonsvogn, det fungerer bra, men har ødelagt dekselet som skal være der, og bakluka slipper nå inn vann.. Pluss at den beveger seg noen cm på fullt volum og skrangler mye.. Vil anbefale deg lyd-dempe/ avstive endel om du skal gå for den løsningen

Comment

Working...
        X