Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasse til 1stk DD 3518 (musikk)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kan ikje fatte å forstå at du har lite bass eller ka nå du mener

Her er 2 målinger eg å øyvind tok fort å gale med denne subben å kassa i samme bil så du har

Dette er på phoenix gold roadster 66 - 5kanaler som gir ca 800watt i 2 ohm på mono delen , eg har kjørt den i 1ohm her

Å dette er med denne RE audio 5000d blokka som er lik en dynabel 7501 = 2500watt i 1ohm

Me da jeg kjøre 140 amp dynamo med ny innmat
    2 loud

Comment

Kom å hør då
      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Nytta jo ikje å baare kjøre te deg du e jo aldri hima eller så sitte du i taxien
        2 loud

Comment

Ring før du komme da smarten
          Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

Comment

Jazza ner low frekvensen din du så får du mer å gi
            2 loud

Comment

Ingen som kan hjelpe meg med en kasse på 220-250L til musikk??

Comment

Selv har jeg 2x9512 i en 180-200 liters kasse tunet til ca 27hz og syntes den kassa låter veldig bra til musikk.
                Den har målt 144.6@31hz med 4kw i ett uferdig oppsett (kun ett batteri og uferdig port)

Satt opp noe i WinISD nå, om du lager en 240 liters kasse og tuner denne til 27hz så må du ha en port på:

600cm2 på 82 cm lengde.
                eller
                500cm2 på 67 cm lengde

Har du plass ville jeg kjørt på med 600cm2, men om det er nødvendig avhenger av hvor mye effekt du skal putte på. (mer effekt betyr at du må ha større portareal med tilhørende lengre port.)

Vær også nøye med god avrunding av porten i begge ender, så har du litt å hente på det.

Prøv også å få plassert port og element så langt bak i bilen som mulig, da dette også i de fleste tilfeller vil virke positivt inn på lydtrykket og lydkvaliteten.
                Last edited by trustno1; 08-07-2013, 04:20.

Comment

Originally posted by Larsi View Post
                  Ingen som kan hjelpe meg med en kasse på 220-250L til musikk??
                  Samme spm har du spurt flere ganger nå, og du har fått veldig mye info som kan hjelpe deg på vei.

Skal du ha noen til å komme for å ta innvendig mål av bilen din, dimensjonere plater, sage, lage port osv. må du nok betale noen for det.
                  Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Spørsmåler ER sikker ka i hampen handler 500-600 cm2 om ?? Sier meg egentligt ikje noe
                    h-b-d hadde vert litt enklere for folk som ikje heilt orker eller er et mattegeni
                    Er det ingen som kan legge ut feks ka disse cm2 målene dokker babler om går i i vanlige mål
                    2 loud

Comment

600cm2 kan være f.eks 6x100cm eller 10x60cm eller 20x30cm osv. Det er kvadratcentimeter. Samme prinsippet som med huset ditt, men da er det kvadratmeter det er snakk om. Lengde er logisk nok hvor lang porten er.
                      Spiller: Pioneer p6600DVD
                      Frontsett: Seas Lotus Performance
                      Sub:Morel Elate Sw10

Comment

Bare å finne fram kalkulatoren det nav. Om porten skal f.eks være 600cm2 og du vet at du har plass til en 50cm bred port, blir den da 600 delt på 50 = 12. Altså blir høyden 12cm når bredden er 50cm for å få totalt 600cm2. Eller 30x20, eller 40x15 etc etc.

Har bygget kasse til samme biltypen med 2x3515, subbene opp og porten bak. Funket som bare juling den, tuning var på rundt 31hz om jeg ikke husker helt feil.. Spilte rett over 148db på musikk når det var koblet i 4ohm ("nødmodus" pga lite strøm tilgjengelig der og da), vet ikke hva det ble når kan koblet ned i 1ohm når 180a dynamo var montert. Men iallfall betydelig mer.
                        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

Comment

Ja den kassa i stig sin bil flytta passeligt med luft du lagde der
                          2 loud

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
                            Selv har jeg 2x9512 i en 180-200 liters kasse tunet til ca 27hz og syntes den kassa låter veldig bra til musikk.
                            Den har målt 144.6@31hz med 4kw i ett uferdig oppsett (kun ett batteri og uferdig port)

Satt opp noe i WinISD nå, om du lager en 240 liters kasse og tuner denne til 27hz så må du ha en port på:

600cm2 på 82 cm lengde.
                            eller
                            500cm2 på 67 cm lengde

Har du plass ville jeg kjørt på med 600cm2, men om det er nødvendig avhenger av hvor mye effekt du skal putte på. (mer effekt betyr at du må ha større portareal med tilhørende lengre port.)

Vær også nøye med god avrunding av porten i begge ender, så har du litt å hente på det.

Prøv også å få plassert port og element så langt bak i bilen som mulig, da dette også i de fleste tilfeller vil virke positivt inn på lydtrykket og lydkvaliteten.

Hmm..
                            Dag Johansen nevnte en kasse på 220L med 400cm2 port (for eksempel 9cm x 45cm) 50cm lang.

Jeg har 3500w rms på subben, hva anbefaler du da? Det du skrev, eller er Dag sitt forslag bedre?

Comment

Trodde det var mengden luft elementet greide å flytte som bestemte portareal, og ikke hvor mye effekt forsterkeren kan gi. Det vil si Xmax og membran areal, ikke Wrms.. Hva nå enn wrms har med noen som helst sak å gjøre.

Hvis du har fått forslag fra Dag, hvorfor ikke bare gå for det? Hvis du skal spørre 5 x om noe nytt for hvert forslag du får fra kyndige kommer du aldri noen vei.

Forslaget til Dag gir vel da en tuning på 28Hz? Fungerer sikkert bra til musikk. Når jeg tenker meg om har jeg hørt akkurat det samme elementet med akkurat samme kasse som Dag foreslår, og ja, det funker.
                              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

Comment

Jeg vet ikke hvilken lyd/trykkforskjell det blir mellom 400cm2 og 600cm2,
                                Ang effekt, det var trustno1 som nevnte at dersom jeg har mer effekt så trenger jeg større portareal samt lengre port.

Jeg ser på trustno1 og Dag Johansen som 2 kloke personer innenfor dette, og det var litt forskjell mellom deres svar, og derfor spurte jeg en gang til. Jeg vet ikke hvem av de som er klokest eller har best svar.

Når jeg skal lage en såpass stor kasse som jeg kommer til og legge masse arbeid i, så er det surt og finne ut i ettertid at jeg skulle hatt større eller mindre port!

Comment

Working...
                                X