Announcement

Collapse
No announcement yet.

Portstøy...?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Portstøy...?

Hei,
    Har begynt å få dreis på diskantene, men nå har et nytt "lydproblem" dukket opp.

Har altså en DD 3518 i 200+ liters kasse, 2x6" aeroporter, BF7501 og Astro Van.

Etter hvert som jeg guffer opp lyden, kommer det et punkt der portlyden (?) på en måte overdøver lyden fra sub.

Når jeg spiller moderat høyt er basslyden dyp og fin, a la "dommm-dommm-dommm" , slik en 18" bør låte.

Ved litt høyere volum, blir det mer "damm-damm-damm", dypbassen forsvinner litt. Høres mer ut som en 15" i en litt liten kasse. Mine gamle CV vega 154 låter litt som dette.

Ved høyt volum blir det dAAAm-dAAAm-dAAAm. Forskjellige sanger høres nesten like ut, som PA-bassen på et diskotek.

Er dette klassisk portstøy, eller er det bare slik det blir?

Og ja, jeg deler lavt. Husker ikke akkurat hva det står på nå, men et sted rundt 50hz, og ganske bratt slope. Må nesten ned dit for ikke å få altfor mye "booOOom" på enkelte sanger. Er det normalt å dele så lavt..?
    Last edited by Ricecooker; 10-05-2013, 00:03.

Originally posted by Ricecooker View Post
    Hei,
    Har begynt å få dreis på diskantene, men nå har et nytt "lydproblem" dukket opp.

Etter hvert som jeg guffer opp lyden, kommer det et punkt der portlyden (?) på en måte overdøver lyden fra sub.

Når jeg spiller moderat høyt er basslyden dyp og fin, a la "dommm-dommm-dommm" , slik en 18" bør låte.

Ved litt høyere volum, blir det mer "damm-damm-damm", dypbassen forsvinner litt. Høres mer ut som en 15" i en litt liten kasse. Mine gamle CV vega 154 låter litt som dette.

Ved høyt volum blir det dAAAm-dAAAm-dAAAm. Forskjellige sanger høres nesten like ut, som PA-bassen på et diskotek.

Og ja, jeg deler lavt. Husker ikke akkurat hva det står på nå, men et sted rundt 50hz, og ganske bratt slope. Må nesten ned dit for ikke å få altfor mye "booOOom" på enkelte sanger. Er det normalt å dele så lavt..?
    Er normalt å dele så lavt, det vil nok ikke høres bra ut hvis du deler noe høyere? Hvordan er kassa da? Er den bygd skikkelig og kanter avrundet osv? Er porten størrelsen den skal være?
    You know, Im all about that bass...

Comment

Hei,

Hva er kassen din tunet til? er vel så godt som ummulig å diagnosere noe ut fra "dAAAM,damm,boooOOOoom" lydene dine

Er ikke noe som heter "slik en 18" bør låte". Hvordan lyden blir har mye mer med kassestørrelse/tuning å gjøre enn størrelsen på elementet. Med riktig kasse skal du ikke høre særlig forskjell om det er 8" eller 18"

Jeg gjetter på at dette har mer med generelle ulyder i bilen å gjøre. Det kan feks være støy fra udempet tak, dører etc. Det kan også være andre ting i bilen som står å blafrer.

Dersom du vil finne ut om du har ett portstøyproblem så bruker du en testtone som er ca rundt tuningfrekvensen på kassa di, og vrir opp. Da vil du isåfall høre mye blåselyder fra porten når du vrir opp volumet.

Grunnen til at du skal kjøre testtone på tuningfrekvensen er at da har du maksimal bevegelse av luft i porten i forhold til effekten du tilfører.

Ikke uvanlig å dele så dypt som 50hz, det kommer helt annpå hva som skal til for å møte frontsettet ditt.
      Last edited by trustno1; 10-05-2013, 15:44.

Comment

Kassen er bygd relativt skikkelig hvertfall, hjemmelaget sandwich av 16mm bjørkefiner og 15mm mdf. 31mm totalt, frontplata er 40mm. 1,5"x1,5" liggende i alle hjørner for å få mer skruhold. 240 liter brutto. Ingen avrundede hjørner innvendig, men aeroportene er jo avrundet.
        2x 6" i full lengde, mener tuningen skal være rundt 35hz. Har det på en mail, men finner den ikke akkurat nå.

Tror de fleste skjønner hva jeg mener med lyden av en 18". Det er lyden som jeg har ved moderat volum, varm, dyp og fyldig bass som du kjenner like godt som du hører. Godt mulig du får til den samme følelsen med 8", men da må du hvertfall ha en hel gjeng. Men det trenger vi ikke diskutere i denne omgang.

Det er ikke lett å forklare fonetisk hvordan det låter, men det blir som jeg sier ganske PA-aktig ved høyt volum. For meg virker det som om lyden fra portene overdøver lyden fra elementet. Har ikke dempet hele taket ennå, men det er det eneste som står igjen. Ellers er det overraskende dødt.

Bygget en slotport-kasse til en RF T212" som jeg har, etter RF´s anbefalinger. Og der ble problemet noe lignende, en forferdelig blåselyd på høyt volum. Så den kassen havnet på bålet ganske raskt. Men så ille er det ikke her, og jeg har prøvd litt equalizering idag, og det ble noe bedre.

Comment

Tror de fleste skjønner hva jeg mener med lyden av en 18". Det er lyden som jeg har ved moderat volum, varm, dyp og fyldig bass som du kjenner like godt som du hører. Godt mulig du får til den samme følelsen med 8", men da må du hvertfall ha en hel gjeng. Men det trenger vi ikke diskutere i denne omgang.
          Enig!
          Høre ut som om kassa er bra solid, men det er vanskelig å bedømme slik. Har du noe innvendig avstivning i tillegg?
          Forsøk, omdu ikke allerede har gjort det, å skru av frontsettet. Lytt til forskjellige bassfrekvenser på forskjellige steder i bilen for å forsikre deg om at det ikke kommer fra andre steder i bilen. Kan også dobbeltsjekke at bassrør og aeroporter sitter SKIKKELIG fast og ikke er løst, vibrerer eller har lekkasjer.
          never enough!

Comment

Det du beskriver høres ikke ut som portstøy for meg, mer som en forsterker som blir presset over det grenser. Hvor høyt spiller du når dette skjer?

Å kunne høre størrelsen på en sub ut fra lyden er en egenskap som jeg ikke har sett hos noen mennesker foreløpig
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Originally posted by bass-freek View Post
              Enig!
              Høre ut som om kassa er bra solid, men det er vanskelig å bedømme slik. Har du noe innvendig avstivning i tillegg?
              Har ikke så mye innvendig, en 2"x2" skrudd som går tvers over bakveggen. Tenkte på gjengestag, men portene ble i veien der det var mest fornuftig å ha dem. Kassa kjennes temmelig død ut på full drus, så jeg tror ikke jeg trenger dem. Porter er epoxylimet og tech7-limet etter beste evne. Sitter dønn.

Kan godt hende det er forsterkeren som er medvirkende årsak, men det forundrer meg litt. Hvis grensen for en bf7501 går såpass lavt er det isåfall skuffende. Har 2 Odyssey pc 1500, et foran og et rett før forsterkeren. Ingen blinkende hovedlys, så strøm er ikke problemet.
              Klart vi snakker høyt volum, men ikke høyere enn at Rainbow´ene foran henger helt greitt med.

Men hva i h.. er det dere snakker om.. Hører dere ikke forskjell på f.eks "bass, I love you" på EN 8" og EN 18" får dere kverulere et annet sted. Dere skjønner hva jeg mener hvis dere vil.

Comment

BF7501 leverer varene sine den, og om du føler at det bør være mer å hente så er det nok ikke den som skaper problemer.
                Du har ikke på noe bassboost eller bass +10 på spiller?

Nå må du ikke hisse deg opp her poenget var at en 8" kan spille like dypt og morsomt som en 18" rent lydsignaturmessig. Men klart at en 8" ikke vil klare samme nivå om begge elementer har "optimale" kasser.
                Har selv hatt to 8" som har fått folk til å tro at det er mye større elementer bak i bilen, både på frekvensgang og lydtrykk. Og det var nok dette trustno1 også mente, at det er ikke størrelsen på elementet som bestemmer hvordan frekvenskurven er. Har mange ganger opplevd at et par 8" utklasser to 15", alt ligger i stereoen som helhet
                Jonas Tautra

Comment

Er jo mye å si i bilens cupe også kassa kan godt fungere 100% uten tull i ein toyota avensis å så hiver du den i ein liten golf så er det bare grøt
                  2 loud

Comment

Kanskje Hifonic er inne på noe med hensyn til bruk av Gain i oppsettet? Sitter elementet skikkelig godt fast? Kan det være hullet i baffelen er for stort og du har en lekkasje der? Jeg har ingen flere forslag til løsning på problemet.

Vil likevel bare få legge til eeen liten ting i denne diskusjonen (diskusjon er jo BRA synes jeg):
                    Dersom jeg vet at jeg lytter på moderat volum til en 18" vil jeg ofte føle at det kan låte mer uanstrengt enn en 8" på samme volum. Om dette bare er psykisk eller om lyden er forskjellig trenger ikke å være avgjørende. Såklart den rette 8" i god kasse kan ha like bra eller bedre lydsignatur sammenliknet med 18" - det er jeg helt enig i.
                    - Mine B&W CM1 stativmonitorer spiller bassen i vanlig musikk meget overbevisende på en god forsterker i et relativt lite rom, det er først når det begynner å klø i volumkontrollfingeren at det blir mindre morro .
                    Last edited by bass-freek; 10-05-2013, 21:16.
                    never enough!

Comment

Nei, har ikke noe bassboost på, og har faktisk en del - på eq fra 50 hz og oppover. Er mye justeringsjobb som gjenstår, er nok langt unna der jeg skal være enda.

Men det fikk meg til å tenke på en annen ting, denne justerbare bassboost'en som er på 7501'en, kan jeg rett og slett ikke bruke. Synes boost'en kommer alt for høyt i frekvensområdet.? Boost'en kommer hverfall ikke der jeg vil ha den.

Men det kan hende at dette har sin forklaring i kassedesignen min, portene på toppen av kassa var kanskje ikke så lurt? Akkurat nå står kassa med sub bakover, og porter opp, rett bak baksetet. Er jo ikke mer enn en drøy meter, kanskje 130-40 cm fra ørene mine til portene. Elementet er jo lenger unna, og peker fra meg. Har også prøvd med sub forover, men da syns jeg lyden generelt ble dårligere, så jeg snudde fort tilbake. Tenkte ikke på portlyden den gang.

Neida, jeg hisser meg ikke opp, og jeg skjønner hva du mener. Jeg snakker mer generelt-en singel 10" eller 12" får som regel ikke vinglassene til å klirre i reolene i nabohuset på samme måte som denne 3518 gjør...50 meter unna..på middels høyt volum... Men nok om det.

Comment

Fikk da nok klager om klirende glass i skap med mine to 8" noen år tilbake
                        Jonas Tautra

Comment

Jeg får heldigvis ikke klager, bare tommelen opp. Kjekt med naboer som er yngre enn meg.

Men hvem kan vel bli irritert av den lune, dype gode bassen til en 18"...............

Comment

Tror nok ikke helt du tok poenget, fra (noen av) de som har skrevet.
                            En 18" har ikke en dypere godere bass enn en 8".

Hva med litt basic feilsøking?
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Og jeg tror ikke du tok ironien.

Uansett snakker vi om to forskjellige ting. Klart at 30 hz er 30 hz uansett om membranen er 4 eller 40 tommer. Det jeg snakker om er når jeg spiller musikk i bilen med skyvedøra åpen. Kan spille så lavt at det er fullt mulig å føre en tilnærmet normal samtale inne i bilen. Likevel gnisser og pistrer det fra bølgeblikkplatene i taket. Det er hvertfall ikke like enkelt med en singel 8".
                              Det er dyp og fin bass i subwooferen vi har på stua også, det er bare en 6,5" faktisk. Så jeg vet det er mulig. Men den mister jo pusten bare jeg vurderer å skru opp lyden.
                              Last edited by Ricecooker; 10-05-2013, 23:02.

Comment

Working...
                              X