Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av subkasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av subkasse

    Godkveld i stuen.

    Har lest i mange tråder nå, men blir alikevel ikke helt klok på bygging av subwoofer kasse.

    Har bygget en standard lukket kasse på 56L og er egentlig helt greit fornøyd med den, MEN jeg har alikevel lyst å prøve en vented/portet kasse for å sammenligne.

    Hvordan ville du gått frem?

    Subwoofer: http://www.onlinecarstereo.com/CarAu..._SPLX-152.aspx

    •Max: 2500 Burst
    •RMS (watts): 1000
    •Magnet Wgt. (oz): 192
    •SPL: 99.9
    •Primary Enclosure Style: Ported
    •Frequency response: 22-1kHz
    •Mounting hole size: 14.25"
    •Woofer depth: 8.125
    •Recommended enclosure: 3.5 (ca 100liter?)
    •Recommended enclosure type: vented

    Det er jo egentlig nokså enkelt og lage en vanlig kasse. Men jeg er litt mer usikker på en portet kasse innvendig.

    http://www.audioenhancers.com/driverspecific/kv15s.php
    http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...refleks/AS7180
    http://www.sonicelectronix.com/item_...QPXL-1-15.html

    Regner med dette er relevante kasser, men har liksom ikke tegningen på dem innvendig.

    Fant også ut ifra første kassen at jeg heller ville bruke høyttalerterminalskruer, var litt missfornøyd med plastikkgreiene på siden.

    Thankyou!

  • #2
    Har ikke tilgang på Torres her. Dessuten er andre flinkere enn meg på detta. Skal du ha aeroport (bassrefleksrør) eller slisseport? Personlig liker jeg gjennomgående kabel kontra bolter. Mindre sannsynlig at noe løsner eller har dårligere kontakt enn det burde.
    Uansett portet kasse vil nok være mer effektiv og kanskje spille dypere enn trykkammer. Tror du blir fornøyd. Det elementet så kjempefint ut!
    never enough!

    Comment


    • #3
      99.1 liter ja... Det trenger ikke være noe forskjell innvendig på en portet og en lukket kasse, eneste du må tenke på er hvordan du plasserer røret i forhold til lengden på det da enden av røret ikke må komme for nærme en vegg/bunn.
      Det er ofte greit å lage kassa skrå i bakkant slik at den kan plasseres helt inntil seteryggen, og dermed spare deg for endel plass
      Last edited by cossiemk1; 18-05-2013, 22:48.

      Comment


      • #4
        Hva anbefales, aeroport eller slisseport? Slisseport ser jo nokså greit ut. Gjennomgående kabel på lukket kasse også? Ser for meg at det ikke er noe problem på en åpen kasse hvertfall, hehe.

        Er ganske fornøyd med elementet i lukket kasse også, men på den ene siden der så står det en som har kommentert:
        "seal your trunk and tune the port to 34db assuming you're running 2. Don't buy a prefab box or run your box sealed, it will bust it to pieces. About 2 cu ft. per sub. It is LOUD, not SQ."

        Er egentlig ganske fornøyd med lydkvaliteten i lukket kasse, er ganske kontrollert og slår godt i hjertet. Men har veldig lyst å høre forskjell på samme sub'en i både lukket og åpen kasse for å se om jeg merker noe forskjell. ;-)

        Bruker 25mm MDF plater til begge kassene.

        http://www.rockfordfosgate.com/rftech/box_wizard.asp
        Bruker denne litt.

        Kjører subwooferen på Hifonics Brutus BRZ2400.1D
        Last edited by Julepils; 19-05-2013, 21:29.

        Comment


        • #5
          Aero vs. slisseport kommer veldig an på situasjonen og hva som passer best. Det vil man begynne å se når man skal designe kassen innenfor målene man må forholde seg til.

          I den quoten regner jeg med han mener 34hz, men under 60l per sub var lite. Jeg ville doblet, minst
          Har ikke noe erfaring med det elementet, går bare ut ifra hva som ser bra ut i WinISD.
          Du skal ihvertfall merke GOD økning på lydnivå med en god portet kasse.

          Om du skal kunne få hjelp med kassedesign av noen burde de/vi få vite biltype, max dimensjoner for kassa og gjerne hvilken musikk som blir spilt.

          Comment


          • #6


            Det er en 1996 Toyota Corolla.

            Musikken er altmulig (dessverre ;P) så derfor varierer det fra metal,rock,hiphop,pop,trance,house,rave,techno blablabla.

            Bilder av "forholdene" bak:







            Målene er litt ca-ca.

            Comment


            • #7
              Det er mulig at det ikke er linket til nøyaktig samme subwooferen forresten, siden min er quad coil.

              http://www.lightav.com/car/soundstream/subs2006.html
              15"
              •Frequency Response 22 Hz-1 KHz
              •192 Oz. Magnet
              •Fs Free Air Resonance 38.2Hz (34.4Hz Quad 2 Ohm VC)
              •3" Voice Coil
              •Sensitivity 99.9 dB
              •0.565" XMAX
              •1200 Watts RMS / 2500 Peak
              •Mounting Depth 7.25"
              •Recommended Enclosure 3.5 CuFt Vented

              Håper det er noen som kan komme med litt hjelp så jeg kan få begynt byggingen! <3

              Volum er forsåvidt ikke så gæli, men slisseporten / størrelsen etc er litt grønnt.
              Last edited by Julepils; 21-05-2013, 13:13.

              Comment


              • #8
                Si at jeg går for 90-100l kasse (vanlig og ikke skråkant), hvordan bygger/beregner jeg slisseporten?

                Comment


                • #9
                  Orker ikke gi deg hele mattestykket (ipadhelvette) Men:

                  http://www.soundstream.com/manuals/2...%20woofers.pdf
                  Soundstream anbefaler 2stk 81kvadratcm runde porter med lengde 13,75tommer til kasse på 3kubikkfot til tuning ca 36hz som passer ok til ditt bruk.
                  Dvs areal ca 160-170cm, lengden har du ovenfor.
                  Dette er en litt mindre kasse enn du nevnte. Husk at det er snakk om innvendig areal i porten og kassa minus portens volum, avstivning og elementet.

                  Hjalp det?
                  Hvis ikke skal jeg tegne kassa for deg, men ikke just nu, for det er tid for trening.
                  never enough!

                  Comment


                  • #10
                    Du lager den jo selvsagt med skråvegg inn mot seteryggen også, slik at du sparer endel plass

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, ugh.. jeg detter litt ut med en gang det er skråvegg.

                      Menne med litt hjelp så går nok sikkert det og greit. Jeg er f*en ikke helt sikker på hvilket modell sub'en er, litt usikker på hvilket datablad som hører til. Ser ut til at det er flere med samme navnet, er vistnok litt spesielt med quad coil også. Kjøpte den som demo uten manual dessverre. Men jeg kan jo bruke ett par av dem som referanse. Den ene her sier:

                      Optimum 3 cubic feet. | F3 45Hz. | Tune Freq. 34Hz | Port dia x length: 4" x 16" (10.2 cm x 40.6 cm) | Qty of ports: 2
                      3ft³ = 84.951L


                      Med skråvegg så blir vel slisseporten litt vanskeligere å lage også? Samme gjelder vel hensyn til sub'ens dybde? Ca 20.6 cm

                      Forresten, siden det står 2 porter - skal begge være 10.2 x 40.6??
                      Burde vel nesten regne 100L kasse hvis jeg skal ha 85L etter og ha trukket fra sub'en osv?
                      Last edited by Julepils; 22-05-2013, 23:11.

                      Comment


                      • #12
                        Noe slikt var det første jeg tenkte på. Akkurat denne havner på ca. 120L netto, også er kanskje 36-38 en passende tuning.
                        Tre 4" porter virket passelig for meg.


                        For å komme med et forslag Den er noe større enn produsentforslaget, men jeg bruker å like det slik

                        Comment


                        • #13
                          Tja, det hjelper jo og ha sub'en på toppen iforhold til skråkanten hvertfall, men kolliderer den ikke med rørene? Er jo ganske dyp, hehe. Er alltid noe. ;P Fungerer jo med 2 porter.

                          Tok mobilen og målte vinkelen på baksetene i går til ca 57 grader.

                          Det som er litt greit med firkantet kasse er at den kan legges i alle retninger.
                          Ville dere/du hatt luftingen mot føreren eller bakover eller til siden?

                          Noen tanker var jo ala
                          Last edited by Julepils; 23-05-2013, 10:10.

                          Comment


                          • #14
                            Element opp og port bakover.
                            Eller element og port bakover.
                            Det mener jeg er de beste alternativene og jeg foretrekker det første. Du vil ikke ha port til side eller mot seterygg, da blir det gjerne litt lite plass, dårlig luftgjennomstrømning, og den vil ikke fungere slik tiltenkt. Ønsker du helst firkanta så bygg gjerne det, men det er kjekt å spare litt plass, det er heller ikke forferdelig nøye akkurat på desiliteren med volumet i kassa. Generelt sett, jo større jo bedre (sålenge portvolum også justeres deretter) - ihvertfall ettersom at du ikke har nevnt bagasjeromsplass som en begrensende faktor.
                            never enough!

                            Comment


                            • #15
                              Subben ville klarert portene basert på linkene dine, men om du skal ha slisseport er det irrelevant


                              Et 4. alternativ er sub og port bak, med porten på siden. Men da burde du går for en firkantet kasse.
                              Kan sikkert lage et forslag på det også, om ikke bass-freek tar det

                              Comment

                              Working...
                              X