Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygge kasse til DD bf1508

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• bygge kasse til DD bf1508

Hei
    Har planer om å anskaffe meg 2 stk Digital designs BF1508.
    Jeg har en bmw e46 med lukket bagarsjerom, det er altså ingen mulighet for å legge ned bakseter.
    Eneste hull til luft er skiposehullet og hullene hattehøyttalerene står i.

Planen er å bygge kasse selv. Det skal jeg nok få til, problemet er at jeg har lite peiling når det gjelder bygging av slike kasser. Det har vel mye å si hvor stor, med eller uten port, hvor porten står, hvor stor porten skal være, osvosvosv..

Jeg har da funnet ut at jeg skal kjøre begge elementene fremover og ut skiposehullet. I bredden går dette fint, men i høyden ser det ut til at jeg må vinkle elementene litt. for å få det tett mellom kassa og veggen med skiposehullet er planen å støype en ramme i glassfiber eller noe i den dur, for å også få fine og avrunda flater. Bagasjerom og dører skal dempes, og jeg skal bygge gulv og vegger i bagasjerommet.

Når det gjelder port, burde vel denne gå frem i kupeen. Burde den stå mellom elementene i skiposehullet, eller er det kansje mulig å få porta gjennom noen rør opp hulla til hattehøyttalerne eller noe i den dur? de skal nemlig bort etterhvert uansett.

Jeg kan såvidt å bruke google sketchup også, så jeg kan da prøve å få tegna noe der.

Det jeg må finne ut er størrelse og utseende på kassen jeg skal bygge. hadde vært digg om noen kunne hjelpt meg litt med dette

Mvh
    Fredrik

- Golf 3 "Wide & Low" Prosjekt

Tenkte jeg skulle begynne med å ta alle mål av bagasjerommet så jeg har det klart

Comment

eller kansje utvide hulla til hattehøyttalerne å heve elementa litt slik de står ut hattehylla? et på hver side, og port i skiposehullet? er det en mulighet?

Comment

har du plass i hatthylla til elementene?
        evnt bygg kassen under hatthylla med port mot skiposehullet

ja allt er en mulighet
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

Comment

Originally posted by HLS View Post
          har du plass i hatthylla til elementene?
          evnt bygg kassen under hatthylla med port mot skiposehullet

ja allt er en mulighet
          Tror ikke det er plass slik det står nå, men med vinkelslipern er alt mulig er ikke mye som skal til tror jeg, problemet er at elementene i hattehylla sitter jo i kantene, så kassa blir brei og høy. vil vel kansje bli vanskelig å få den inn bagasjerommet?
          Ikke vet jeg.. Fikk da plass til en 32" tv baki der, så det skal vel være mulig

Men når det gjelder port osv. det er vel viktig hvor stor/dyp og hvor den står?

Comment

kansje like greit å ha kasse/elementer i selvebagasjerommet.. å vinkle subbene mot hullene i hatthylla..

størrelsen på porten på tunes etter volumet i kassen ..
            og tror det må bli å vinkle den mot skipose hullet .. er ikke så mye åpninger i denne bilen.. :P
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

Comment

men det blir da litt mye med 2stk 8 og en port ut det lille hullet :s

Comment

Det er ikke spesielt gunstig å sette elementene til å spille opp hattehylla eller ut skiluka med mindre du får det 100% tett mellom kupeen og bagasjerommet. Og skal du få til det så må du til med byggskum e.l.

Jeg ville satt elementene så langt bak som mulig i bagasjerommet for å få best mulig lyd, enten bak hjulbuene, eller bakerst i reservehjulsbrønnen.

Saken er om kassa kommer for langt frem i bagasjerommet så vil du få refleksjoner i fra lydbølgene som går bakover i mot bagasjeluka, og på retur inn mot kupee vil disse utslukke lydbølgene som går direkte fra sub i mot kupee.

Dette er samme grunn som at man ønsker å plassere en innesub i ett hjørne av ett rom, og ikke midt i rommet. Du vil få vesentlig bedre lyd om du tar refleksjoner i betrakning når du plasserer.

Comment

Originally posted by trustno1 View Post
                  Det er ikke spesielt gunstig å sette elementene til å spille opp hattehylla eller ut skiluka med mindre du får det 100% tett mellom kupeen og bagasjerommet. Og skal du få til det så må du til med byggskum e.l.

Jeg ville satt elementene så langt bak som mulig i bagasjerommet for å få best mulig lyd, enten bak hjulbuene, eller bakerst i reservehjulsbrønnen.

Saken er om kassa kommer for langt frem i bagasjerommet så vil du få refleksjoner i fra lydbølgene som går bakover i mot bagasjeluka, og på retur inn mot kupee vil disse utslukke lydbølgene som går direkte fra sub i mot kupee.

Dette er samme grunn som at man ønsker å plassere en innesub i ett hjørne av ett rom, og ikke midt i rommet. Du vil få vesentlig bedre lyd om du tar refleksjoner i betrakning når du plasserer.
                  åja :S
                  Men vil jeg ikke få det tett nok om jeg f.eks støper en overgang mellom kassa og skiposehullet som jeg tetter med lim eller silikon?

Det vil vel ikke bli plass til noe spessielt annet i bagasjerommet om jeg setter kassa helt bak?

Comment

Originally posted by FR33DY View Post
                    åja :S
                    Men vil jeg ikke få det tett nok om jeg f.eks støper en overgang mellom kassa og skiposehullet som jeg tetter med lim eller silikon?

Det vil vel ikke bli plass til noe spessielt annet i bagasjerommet om jeg setter kassa helt bak?
                    Du vil nok kunne få det tett mellom kassa og skiposehullet, men jeg tviler på du får noe spesielt bedre lyd av den grunn. Årsaken er at det sjelden er hermetisk tett mellom bagasjerom og resten av kupeen. Så selv om du får lyden inn i kupeen gjennom hullet, så vil mye av lyden "lekke" tilbake til bagasjerommet gjennom seter, hattehylle etc. Dette kan lage uønskede refleksjoner og redusert bassrespons.

For å få plassert elementene og portene helt bakerst i bagasjerommet uten å ta opp all bagasjeplass har du flere muligheter siden du allerede snakker om å støpe.

- Støp en kasse som går bak hver hjulbue og frem langs siden av bagasjerommet. Enten lag en stor kasse på ene siden i bagasjerommet (antageligvis optimalt lydmessig, mindre jobb og tar mindre plass) eller du kan lage en mindre kasse til hvert element på hver sin side om du liker å ha ting symmetrisk.
                    Eksempel:

- Lage "dobbel bunn" i bagasjerommet der du støper en kasse som ligger langs hele bunnen i bagasjerommet og ned i reservehjulsbrønnen. Elementene og porten plasserer du bakerst i brønnen. Dette avhenger litt av hvor reservehjulsbrønnen er plassert i din bil. Med denne løsningen bør du også ha gitter til å beskytte subbene om du tenker å bruke plassen også til bagasje.
                    Eksempel:

Men ta i betrakning at akustikk i bil ikke er noen nøyaktig vitenskap, og det er ikke godt å si hva som fungerer best i din bil så det kan godt være at jeg tar feil her, men personlig ville jeg iallefall satset på en av de to løsningene.

Comment

åja jaa jeg får ta og analysere bagasjerommet litt har montert batteri bak på høyresiden så de må vel evt flyttes om der skal stå en kasse. Men jeg regner med at det blir disse elementene, så jeg får se

tusen takk for behjelpelig svar

Comment

Working...
                      X